Gå til innhold

Utsatt for mye hacking i det siste - tips?


Anbefalte innlegg

Jeg har blitt utsatt for endel hacking i det siste. De tre siste ukene har mailen min blitt hacket to ganger og sendt ut masse spampost. I dag fikk jeg beskjed om at Ebay-kontoen min hadde blitt stengt fordi noen hadde brukt den til noe fishy.

 

Jeg kjører MBpro, opera og avira antivirus for mac. Noen som vet hvorfor dette skjer så mye for tiden? Det begynner å bli litt irriterende. Har blitt flinkere til å skifte passord på mailen ofte og ikke ha samme passord overalt. Kan det være nettleseren som er problemet?

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper ikke å skifte passord når de overvåker deg og ser hva det nye passordet er ;) Det tryggeste er nok å reformatere harddisken din. Du kan selvfølgelig prøve å laste ned noen AV skannere (anbefaler Malwarebytes Anti-Malware og BitDefender) og forsøke å bli kvitt virusene, men når de først er inne i PC-en din, så går de som regel ikke ut like lett. Hvis du velger å ikke reformatere harddisken, så anbefaler jeg på det sterkeste at du ikke bruker den til å bestille varer med kredittkort.

 

Anbefaler også at du laster ned browser-utvidelsen Web Of Trust (WOT). Den finnes til de fleste nettlesere (inkludert Opera), og vil gi deg en advarsel når du går inn på potensielt skadelige nettsider.

Lenke til kommentar

Mye av slik "hacking" trenger ikke å stamme fra et virus. At du har brukt åpne og usikrede nettverk, blit utsatt for phishing, man-in-the-middle + dns-spoofer. Mulighetene er utallige.

 

Bruk forskjellige passord på alle tjenestene dine, bruk sunnfornuft når du bruker åpne nettverk. Og nå som du er utsatt, bytt passordene dine, bytt samtlige =)

 

Mange sier at det er så vanskelig å ha forskjellige passord på forskjellige tjenester, men det er det ikke. Majoriteten av slike hackere bruker automatiske verktøy for å sjekke hvor de får tilgang henn med et stjålet passord / brukernavn. Så forskjellige passord på forskjellige tjenester hjelper en del.

 

Lag deg et grunnpassord (som f.eks) Jegtrengteetnyttpassord//135. Så slenger du på tjenesten sitt navn på enden av passordet for de forskjellige brukerene du har. F.eks, passordet på diskusjon.no ville da blitt Jegtrengteetnyttpassord//135diskusjon ;)

Lenke til kommentar
Lag deg et grunnpassord (som f.eks) Jegtrengteetnyttpassord//135. Så slenger du på tjenesten sitt navn på enden av passordet for de forskjellige brukerene du har. F.eks, passordet på diskusjon.no ville da blitt Jegtrengteetnyttpassord//135diskusjon ;)

 

Vet ikke om dette er den beste løsningen. Om du har passord "passord-gmail", så ville jeg gjette facebook, twitter, etc. passordene dine ganske lett ^^

 

Isåfall gjør det mindre enkelt, "twit", "book", "mail"..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...