Gå til innhold

Tilbehør til hagle ?


Anbefalte innlegg

Har nå en O/U 12. Cal liggende og vente på meg men det er en brukt hagle til 1.500 kr som passer meg veldig bar , Den er gammel men jeg skal Pusse og olje treverket og ta en ordentlig service på den ( dette får jeg litt billigere pga jeg kjenner noen som gjør det )

 

 

Har nå kjøpt Easysight

 

194188.jpg

 

Pusseset

 

og ordentlig reim

 

Futural har jeg fra før

 

 

enda har jeg 1.000 kr jeg kan bruke på utstyr til hagla ,

 

Noen som har noen Ide`r til hva jeg kan kjøpe for noe mer ?

Tenkte sånn man har bak på kolben som kan holde skudd , Hva heter de igjen ? :S

 

Eventuelt noe annet småtteri som er litt "luksus", Tenkte også at jeg evt skulle bruke disse tingene på min neste hagle uansett =)

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ett hagelgevär, ammunition, redskap för vapenputs och rem. Mer behöver du egentligen inte. En patronhållare som du sätter på kolven rekommenderar jag inte, har själv haft en sån och tyckte att det blev lite krångligt.

 

Ett partronbälte, som du har runt magen, tycker jag är bättre. Du får lättare tag på skotten och du rymmer flera. Ett patronbälte brukar vanligtvis rymma 25 skott.

 

En annan sak du bör tänka på: Är geväret kamrad för kaliber 12/70 så använd inte längre patroner än det. Kortare patroner går däremot bra, till exempel 12/65. Men överstig inte 70mm-gränsen.

 

Lycka till! :)

Endret av Kalaspuffar
Lenke til kommentar

Du har ett hagelgevär, ammunition, redskap för vapenputs och rem. Mer behöver du egentligen inte. En patronhållare som du sätter på kolven rekommenderar jag inte, har själv haft en sån och tyckte att det blev lite krångligt.

Ett partronbälte, som du har runt magen, tycker jag är bättre. Du får lättare tag på skotten och du rymmer flera. Ett patronbälte brukar vanligtvis rymma 25 skott.

En annan sak du bör tänka på: Är geväret kamrad för kaliber 12/70 så använd inte längre patroner än det. Kortare patroner går däremot bra, till exempel 12/65. Men överstig inte 70mm-gränsen.

Lycka till!

Takk for svar =) Nei jeg er klar over at jeg ikke skal bruke lengere en 12/70 =) Patronbelte har jeg , Men jeg vet ikke åssen du gjør det men jeg lader faktisk fortere om jeg har skudd på kolben, Men nå har jeg øvd veldig mye på akkurat det for og kunne minimere tiden det tar før jeg får av et skudd , Er det ikkenoe "småkjekt" utstyr jeg kan kjøpe ?

Jeg vet jeg ikke behøver mer men jeg synes utstyr er litt gøy =D Skudd har jeg så det holder mange mange jakt turer =) Kjøpt i svergie foresten =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ta deg ti turer på leirduebanen, om du allerede har fyrt av to skudd, så rekker du ikke å lade om på nytt før viltet er laaaangt utenfor skuddhold, ville også spandert på meg ett par fine skytehansker, Harkila sine f.eks bruker jeg og er storfornøyd. Deilig å ha på senhøsten når det begynner å bli litt kjølig :-)

Lenke til kommentar

Du har ett hagelgevär, ammunition, redskap för vapenputs och rem. Mer behöver du egentligen inte. En patronhållare som du sätter på kolven rekommenderar jag inte, har själv haft en sån och tyckte att det blev lite krångligt.

Ett partronbälte, som du har runt magen, tycker jag är bättre. Du får lättare tag på skotten och du rymmer flera. Ett patronbälte brukar vanligtvis rymma 25 skott.

En annan sak du bör tänka på: Är geväret kamrad för kaliber 12/70 så använd inte längre patroner än det. Kortare patroner går däremot bra, till exempel 12/65. Men överstig inte 70mm-gränsen.

Lycka till!

Men jeg vet ikke åssen du gjør det men jeg lader faktisk fortere om jeg har skudd på kolben, Men nå har jeg øvd veldig mye på akkurat det for og kunne minimere tiden det tar før jeg får av et skudd , Er det ikkenoe "småkjekt" utstyr jeg kan kjøpe ?

Jeg vet jeg ikke behøver mer men jeg synes utstyr er litt gøy =D

Jeg er enig med Kalaspuffar, når det gjelder patronholder på kolben. Og hovedgrunnen er, at patronholdenen kan henge seg fast i mellomrommet mellon overarm og bryst. Spessielt hvis det er kaldt og du har mer klær under jakka (enn ved tørrtrening), eller andre tykkere klær. Vær også klar over at å trene på dette hjemme, eller på en skytebane, er ikke det samme som å være på jakt. På jakt (spessielt på støkkjakt) må du ofte skyte fra uvanlige possisjoner, så det er viktig at ikke noe "subber" jakken. Det er en grunn, til at haglekolben skal være glatt og avrundet! Og ved riktig omladingstekknikk forlater ikke kolben skuldren (eller armhulen), under omlading.. Men en gang haglen er brekt (og tømt), senker en hagleløpet ned mot hoft/ladehånd, samtidig finner ladehånda nye patroner og lader. Da trenger en ikke "å kast opp" haglen for nye skudd. Er hagnen ved skuldren hele tiden under omlading, er det bare å heve. Hvis du har kolben i armhulen, er det bare et lite rykk fremover og så opp med kolben. Slike ladtekknikker vil bli ultrahurtig, ved trening. Jeg vet ikke hva slags jakt du tenker på, men jeg har forståelse for det med ommlading, ved bl.a. skadskyting og viltet er i ferd med å forsvinne. Eller ved tilfeller, der det er "gjennliggere" av fugl. Så jeg anbefaler heller bruk av patronbelte og trene på dette, eller ha et par patroner i en egnet lomme. Hvis hagla passer deg bra, kan du heller bruke penger på skytebanen. Det er riktig tilpasset hagle og trening, som gjør at du treffer vilt, ikke "stærs" og annet krimskrams på hagla. Og på skytebanen får du ikke bruke bly, så du må betale både for skudd og pr. omgang.

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Er forsåvidt forbudt å bruke bly til jakt også. mens stål kan man bruke på skytebaner og i felt, ikke det beste, men det funker

Jeg antok at det var bly han kjøpte i Sverige, muligens noe annet. Men jeg antar at han kjenner forbudet, det er vel viktigste grunn til å handle slikt i Sverige, så jeg "gadd" ikke å kommentere forbudet i Norge. Mitt poeng var bare - bruke pengene til trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...