Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamoskifting m problem.


Anbefalte innlegg

Fikk problem med bilen, stoppa plutslig uten forvarsel, og lot seg ikkje starte igjen. Den starta med starkabla, men slo seg av når fks. fjernlyset kom på. Ladalampa lyste ikkje så blei litt forundra.

Feilsøkte litt, og kjøpte en brukt dynamo.

Den blei nettopp bytta men det funker fortsatt ikkje.

Er det noken som veit ka som er gale då?

 

Når eg tar tenninga på første hakk, ser den tilsynelatande normal ut. Alle lampene kjem opp og funker, neste steg så blir det svakt lys på tenninglampa, og når eg skal starte så kjem berre ett klikk.

 

Dessuten, skifta dynamoen, og tok på jordinga og den strømkabelen - men satt igjen med denne "karen" her, som eg har i handa. Kan den vere kilden til feilen? anar ikkje kor den skal.

 

Bilen er en Toyota Celica 96 modell btw.

Tusen takk for hjelp! :)

post-128043-0-55842000-1343404026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ledningen på bildet ser ut til å være til en A/C-pumpe. Hvis du ikke har A/C på bilen så kan fortsatt ledningsnettet være det samme som på samme bil med A/C, slik at ledninger til utstyr som bilen ikke har likevel er tilgjengelige og henger utilkoblet i motorrommet.

 

Det problemet du nevner med at bilen ikke starter kommer av at komponenter på bilen ikke får spenning, enkelt og greit. Her kan det være flere årsaker og det å bytte deler i blinde er helt meningsløst. Finn frem et multimeter og mål! Kan du ikke dette, så sett bilen på verksted. De kan måle seg frem til slik feil på kort tid. Det vil koste det mindre enn å skifte deler i blinde.

 

Enten lader ikke dynamoen av ulike årsaker, batteriet er defekt eller så har du dårlige koblinger/kontakter/ledninger en plass.

Lenke til kommentar

Att det var i blinde vil eg ikkje sei, fordi eg sjekka med multimeter, og det var definitivt ikkje ladestrøm på batteriet. Men eg fikk huka tak i eit splitter nytt batteri idag, og då starta bilen. Med ladestrøm.

 

Men det som var merkelig var at eg brukte to forskjellige batteri når eg fikk problem, desse var gamle men fungerte. No tar dei ikkje lading i det heile tatt. Blei dei rett og slett så uladd når eg kjørte med dei at dei gikk kroken?

Endret av bryggern
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du måler ikke på batteriet hvis du vil sjekke ladingen, du måler rett på B+ på dynamoen. Da ville du sluppet å skifte dynamoen før du byttet batteriet.

 

Hvis batteriet er defekt, så får man ofte misvisende resultater når man måler direkte på pluss og minus på batteriet. Det er ikke uvanlig at eldre og brukte batterier kan ha samme feil. Man kan også sjekke batteriet med multi-meteret, både i forhold til hvilespenning og spenningsnivået ved belastning. Batteriet bør ha rundt 12.4-12.8 volt i hvilespenning og ikke falle under 9 volt ved belastning.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Seff kunne eg målt på dynamoen, men eg føler meg 99 prosent sikker på att dynamoen var gåen. Begge batteria hadde fungert fint før. Oddsen for att begge batteria skulle kortslutte eller gud veit ka, er høg.

Men eg ser poenget ditt, og eg kjem heilt klart til å måle rett på dynamoen neste gang.

 

Men er det mulig å kjøre batteri så tomme att dei rett og slett ikkje kan ta imot lading meir, veit du det?:)

Lenke til kommentar

Her skal jeg være forsiktig med å gå for mye inn i teorien siden det er lenge siden jeg hadde dette som fagpensum og mye er gått i glemmeboken, men batteri kan kortslutte, de kan koke, de kan fryse, selvutlade etc.

 

Jeg har også vært borti at det tar lang tid før batteri tar lading pga at spenningen i batteriet var alt for lav. Det måtte da stå og lade lenge før det ble merkbart at det tok imot lading. Når det først hadde startet en kjemisk prosess, så økte ladespenningen gradvis.

 

Som sagt, jeg har glemt teorien om fysikken og kjemien rundt dette og hvorfor det er sånn, men i praksis har jeg opplevd dette flere ganger.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...