Gå til innhold

[Løst] Ny pc for 25,000,-


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal gjøre innkjøp av en datamaskin for rundt 25.000,-

Mange har fortalt meg at Mac passer bedre for meg, men jeg har aldri hatt det tidligere og vet ikke om det passer bra for mitt behov. I prisen skal jeg også kjøpe en god skjerm som passer godt til bildebehandling (denne kan jeg sikker t finne selv).

 

Jeg skal hovedsaklig bruke maskinen til diverse adobe programmer som:

 

Premiere pro

Photoshop

Lightroom

Indesign

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en liste fra Dustinhome. Her har jeg tatt i litt med kraftig Nvidiaskjermkort (som vil gi ekstra fordeler i bl.a Photoshop), pluss en 27" IPS-skjerm og Windows 7 Professional. I tillegg har vi en overklokkbar i7-prosessor og en tredjeparts cpukjøler, 256GB SSD og 2x2TB disker for lagring.

 

 

Oppsettet kommer seg da på ca 20.000. Uten skjerm og Windows havner man på 14.000.

 

 

Edit: Så jeg hadde valgt beige dvd-brenner. Forøvrig kan du få Fractal Design R4 i hvitt og grått også, hvis du vil ha mer "Mac-finish" på oppsettet ;)

Endret av phlake
Lenke til kommentar

Takk for raskt og godt svar phlake,

 

tanken var en stasjonær maskin ja. 25.000,- var vel egentlig max prisen, så 20.000 høres bra ut. Ser flott ut det du har satt sammen her, så tusen takk. Jeg har likevel et spørsmål, vil du heller anbefale dette oppsettet enn en mac?

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri valgt en Mac Pro over det oppsettet der. Du får en utdatert prosessor, under halvparten av minnekapasiteten, snurredisk og et mye dårligere skjermkort.

 

Det er til samme prisen som den andre setupen, UTEN skjerm.

 

Mac Pro ble "oppdatert" for et par måneder siden, men fikk ikke USB3, SSD eller nyere prosessor. Hvis du skulle valgt Mac hadde det vært hvis du hadde lyst på en bærbar maskin, Retina Display, eller eventuelt ekstern skjerm i tillegg til en uten Retina :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde satt ned en spesifikk liste over hvilke behov pc'n skal dekke før jeg sa til meg selv hvor mye penger jeg skal bruke, synes det blir å starte i feil ende å tenke på pris først. Hva er f.eks vitsen med å kjøpe en CPU som er overklokkingsvennlig hvis personen aldri kommer til/klarer å klokke den?

Men hvis man har mye penger å kaste bort så skal jeg ikke blande meg. Vedr. lista fra Dustin: GTX 670 til 3,600,- når han ikke nevner spilling? Regner med at Photoshop fungerer like fint med et kort til halve prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde satt ned en spesifikk liste over hvilke behov pc'n skal dekke før jeg sa til meg selv hvor mye penger jeg skal bruke, synes det blir å starte i feil ende å tenke på pris først. Hva er f.eks vitsen med å kjøpe en CPU som er overklokkingsvennlig hvis personen aldri kommer til/klarer å klokke den?

Men hvis man har mye penger å kaste bort så skal jeg ikke blande meg. Vedr. lista fra Dustin: GTX 670 til 3,600,- når han ikke nevner spilling? Regner med at Photoshop fungerer like fint med et kort til halve prisen.

 

Photoshop har en del funksjoner og filtre som bruker CUDA ganske mye. Derfor er ett Nvidia skjermkort annbefalt. Hvis dette skal gå fort er 670 ett bra kort mht prisen

 

Hvis personen ikke skal overklokke ville man valgt akkuratt samme prosessor da dette er en av de beste prosessorene i dag til det formålet (syns å huske photoshop og hyperthreading går hånd i hånd).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...