Gå til innhold

Hvilket kamera for Nikon objektiver?


Anbefalte innlegg

Jeg har noen objektiver til mitt Nikon D7000. Men får å øke brennvidden på noen av disse, så har jeg forstått at man kan koble disse opp mot andre hus, med et adapter.

Spørsmålet da er. Hvilke hus og adaptere egner seg best for dette? Slik at en får brukbare resultater. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brennvidden blir den samme på objektivene. Men man får et annet utsnitt på bildet. Dette for å komme nærmere inn på det man tar bilde av. Her er det snakk om fugler på lang avstand. Nei tele converter blir noe annet.

Her er det snakk om div zoom linser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

TS, du tenker kanskje på Nikon 1 kamera? Finnes bare to modeller, V1 og J1. Adapteren heter FT-1. Med Nikon 1 får du et trangere utsnitt (du kan gange brennvidden med 1,8 for å få tilsvarende bildevinkel som med D7000).

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på noe spesiellt kamera. Har bare forstått at slikt går an. Men 1,8 høres jo straks bedre ut. Hva med disse MF3 kameraene? Vil de kunne brukes? Ellers bør vel kansje objektivet kunne kommunisere med kamerahuset? Hva er best av V1 og J1? Får jeg full kontroll på objektivet med disse husene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Det vil jeg tro, at objektivene kommuniserer med Nikon 1 kamera, i alle fall med original Nikon optikk. Du får autofokus også. Har ingen erfaring med dette selv, har kun lekt med tanken. V1 har EVF, større buffer, bruker samme batteri som D7000 (tror jeg) etc, så ser den som "best", men foreløpig for dyr synes jeg.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar

Vis du skal ha "lengre tele" altså trangere utsnitt er nok Nikon 1 V1 det beste valget.

Det fungerer fint med af-s objektiver.Siden V1 har fasefokus på sensor blir også autofokus bra.

Men du bør ha et objektiv av god kvalitet for å utnytte V1s store pixeltetthet.

Eventuelt har du nikon D3200 med 24mpx som også har bedre potensiale for beskjæring en D7000.

Lenke til kommentar

Vis du skal ha "lengre tele" altså trangere utsnitt er nok Nikon 1 V1 det beste valget.

Det fungerer fint med af-s objektiver.Siden V1 har fasefokus på sensor blir også autofokus bra.

Men du bør ha et objektiv av god kvalitet for å utnytte V1s store pixeltetthet.

Eventuelt har du nikon D3200 med 24mpx som også har bedre potensiale for beskjæring en D7000.

 

Ok, så beskjering gir det samme resultat? Jeg ser D800 har 36mpx. Men det er litt vel dyrt. Men kan jo kansje være en fin oppgradering fra D7000. Ellers var prisen på D3200 ikke så gal. Men det frister også med litt mindre kamerahus. Så som V1. Jeg kan jo ta en tur innom en butikk å få det testet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

For å få like høy pikseltettet på Nikon DX som ved å bruke Nikon 1, så må DX kameraet ha 10*1.8*1.8 = 32 megapiksler. Tipper neste generasjon D7000 får rundt 24 megapiksler.

 

Nikon 1 klarer 60 bildet i sekunder i full oppløsning, kan kanskje være nyttig for f.eks fuglefoto. Kontinuerlig følgefokus med adapter er ikke støttet.

Lenke til kommentar

Hva slags objektiver har du nå til din D7000, og hvor mye lengere rekkevidde trenger du?

Det er ikke sikkert at det er så lurt å kjøpe et V1/J1 med adapter for å benytte et av dine objektiver.

Du får et mye dårligere grep på et mindre kamera kombinert med et stort objektiv. Noe som kan føre til at det blir vanskelig å holde kameraet stabilt når du skal ta et bilde.

Lenke til kommentar

Hva slags objektiver har du nå til din D7000, og hvor mye lengere rekkevidde trenger du?

Det er ikke sikkert at det er så lurt å kjøpe et V1/J1 med adapter for å benytte et av dine objektiver.

Du får et mye dårligere grep på et mindre kamera kombinert med et stort objektiv. Noe som kan føre til at det blir vanskelig å holde kameraet stabilt når du skal ta et bilde.

 

Jeg har: Nikkor 18-200. 70-300 og Sigma 50-500.

 

1000mm eller mer hadde vært greit. Men spørs på bilde kvalitet.

Lenke til kommentar

Hva slags objektiver har du nå til din D7000, og hvor mye lengere rekkevidde trenger du?

Det er ikke sikkert at det er så lurt å kjøpe et V1/J1 med adapter for å benytte et av dine objektiver.

Du får et mye dårligere grep på et mindre kamera kombinert med et stort objektiv. Noe som kan føre til at det blir vanskelig å holde kameraet stabilt når du skal ta et bilde.

 

Jeg har: Nikkor 18-200. 70-300 og Sigma 50-500.

 

1000mm eller mer hadde vært greit. Men spørs på bilde kvalitet.

Du kan jo croppe inn bildet en del hvis du f.eks bruker 50-500mm objektivet.

Hvis du ønsker å bruke 70-300 og 50-500 objektivene på Nikon V1/J1 så blir det store objektiver på et lite kamera. Dette gjør det vanskelig å holde stabilt, hvis du i tillegg ønsker å ta bilder av noe som er i bevegelse så er D7000 kameraet mye bedre egnet til oppgaven.

Hva med å prøve en teleconverter på 1,4x? Jeg vil ikke anbefale noe større for da taper du for mye lys, men du får allikevel forlenget 500mm til 700mm.

Lenke til kommentar

Ja jeg har croppet i bildet ofte. Men tenkte kansje det ga bedre bilder med annen løsning. Å få det stabilt er ikke noe problem. 50-500 har eget stativ feste. De andre skal jeg også klare å få til på et vis.

men en teleconverter hadde sikkert vært morro å prøvd. Jeg vet Sigma lager egne for 50-500 linsa. De er på 1,4 og 2.0. Mener jeg. Det blir kansje den billigst løsningen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter mye leiting og lesing rundt om, så satser jeg på V1 med adapter. Det ser ut som et greit valg. Det på 500mm gir en fin tele effekt. Vil også bli fin på de andre objektivene jeg har. Tror også det blir fint som et ekstra kamera å putte i lomma. Har sett både videoer og bilder fra det, og det holder fint for meg.

Da er det bare å vente på neste lønning :)

Lenke til kommentar

Ja, det kan jeg prøve å få til. Men nå fikk jeg vite, at Nikon 1 J1 oppgraderes til J2. Hørte også at V1 vil bli oppgradert til V2 om ikke lenge. Hva nå det betyr? Så det er kansje verdt å vente litt. Det kommer visst også et undervannshus til J2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...