Gå til innhold

Tjener man på å kjøpe pc deler via en bedrift?


Anbefalte innlegg

Hei. Med en del av pengene som jeg har tjent i sommer så jeg tenkt til å bygge en pc, og alt skal kjøpes fra Dustinhome. Budsjettet er på rundt 10K - 12K.

 

En venn av faren jobber med å selge datamaskiner, og tilbød med at han kunne kjøpe komponentene via bedriften han jobber på. Det begynner å bli en stund siden vi snakket om det, så jeg fikk ikke vite helt om man tjener på det. Siden at når man velger bedrift seksjonen på dustinhome, så er det egentlig ikke noe billigere? Vel, noe er det jo men ikke med sånn store forskjeller.

 

Så hva er fordelen med å bestille komponenter via en bedrift?

 

Takk på forhånd! :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et momsregistrert firma kan trekke fra moms, slik at man i praksis betaler pris uten mva. Ulempen er at bedriftskjøp ikke anses som et forbrukerkjøp, slik at man ikke har 5 års reklamasjonsrett. Heller ikke angrerett gjelder for bedriftskjøp.

 

Takk for et raskt svar, hjelper stort! :)

 

Veldig vanskelig å velge .. Hva bør jeg gjøre egentlig? Kjøpe komponentene selv eller via bedriften? :hmm:

Lenke til kommentar

Et momsregistrert firma kan trekke fra moms, slik at man i praksis betaler pris uten mva. Ulempen er at bedriftskjøp ikke anses som et forbrukerkjøp, slik at man ikke har 5 års reklamasjonsrett. Heller ikke angrerett gjelder for bedriftskjøp.

 

Takk for et raskt svar, hjelper stort! :)

 

Veldig vanskelig å velge .. Hva bør jeg gjøre egentlig? Kjøpe komponentene selv eller via bedriften? :hmm:

 

Ville først sjekket hvor mye du faktisk sparer og så får du selv velge om du synes det er nok til at du da går glipp av reklamasjon og angrerett.

Lenke til kommentar

Et momsregistrert firma kan trekke fra moms, slik at man i praksis betaler pris uten mva. Ulempen er at bedriftskjøp ikke anses som et forbrukerkjøp, slik at man ikke har 5 års reklamasjonsrett. Heller ikke angrerett gjelder for bedriftskjøp.

 

Takk for et raskt svar, hjelper stort! :)

 

Veldig vanskelig å velge .. Hva bør jeg gjøre egentlig? Kjøpe komponentene selv eller via bedriften? :hmm:

 

Ville først sjekket hvor mye du faktisk sparer og så får du selv velge om du synes det er nok til at du da går glipp av reklamasjon og angrerett.

 

Ja, det er vel snakk om 2000 kr og oppover. Da er jo spørsmålet om at det er lett for komponenter går i stykker? :hmm:

 

Hvis ikke så velger jeg å kjøpe via hans bedrift. :p

 

EDIT: Gjelder garantien da?

Endret av TomKorawit
Lenke til kommentar

Drit i garantien :p Om du sparer (si 3000Kr)...

Så kan du kjøpe en ny komponent om noe skulle gå i stykker, noe som er ganske uvanlig om man er litt forsiktig ;)

 

Vurderer faktisk dette selv, men da med mitt eget lille "firma", må bare få satt meg litt mer inn i "hvordan", "hva" osv :p

 

Haha, likte det du mener og støtter deg der! :D

Men en ting, betyr garanti og reklamasjon omtrent det samme?

 

Jau, da har jeg satt opp en svær liste over komponentene jeg skal ha og alt kom seg på 11 258 kr. Uten moms, og med moms så kommer det seg på 14 198 kr! Løp og kjøp :)

Lenke til kommentar

Jeg tar sikkert helt feil her :p Så rett meg den som kan..

 

Det første jeg tenker når jeg hører garanti og reklamasjon er :

 

Garanti. Om noe skulle gå galt med produktet (slutte å virke eller ikke virke som det skal).

Reklamasjon. Om man er misfornøyd med noe (selv om det er som det skal) . Man finner ut at produktet ikke passer med det andre man har (skjermkortet ikke passer i hovedkortet f.eks) ol.

 

Kan sikkert bare ta ett raskt søk, men gidder ikke nå :p

Lenke til kommentar

Jeg tar sikkert helt feil her :p Så rett meg den som kan..

 

Det første jeg tenker når jeg hører garanti og reklamasjon er :

 

Garanti. Om noe skulle gå galt med produktet (slutte å virke eller ikke virke som det skal).

Reklamasjon. Om man er misfornøyd med noe (selv om det er som det skal) . Man finner ut at produktet ikke passer med det andre man har (skjermkortet ikke passer i hovedkortet f.eks) ol.

 

Kan sikkert bare ta ett raskt søk, men gidder ikke nå :p

 

Jaja, har egentlig ikke noe å si, ville bare vite det :D

 

Ett spørmål til før jeg avslutter her nå. Taper ikke bedriften på dette? På ett eller annet måte? Altså, det jeg mener er at de kan jo ikke tjene på alt heller, ved å slippen momsen. Må de betale noe annet til staten da? Årsavgift eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Det vanlige er om du bestiller gjennom bedrift er at du betaler momsen, men ikke tillegget som legges på av butikken.

 

F.eks Random Asus skjermkort koster 2000kr eks moms hos Itegra (lageret til komplett)

 

Da blir din pris 2000kr * 1,25 = 2500.

Hos komplett koster ca kortet 2000kr * 1,25 + 300 = 2800.

 

Om du kun går ut ifra prisen eks moms taper bedriften på dette med tanke på avtale/frakt/papirarbeid etc.

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid det lønner seg å kjøpe via et firma. Selv har jeg mulighet til å kjøpe via en annen firma, men det lønner seg ikke alltid og jeg gjør det sjeldent.

 

Årsak: Komplett, Dustinhome osv kjøper inn store ordre og får gode rabattavtaler.

 

Skulle det likevel lønne seg å kjøpe via han, kan du jo ta en telefon til f.eks Dustinhome og høre om de er villige til å selge til den prisen ;)

Lenke til kommentar

Kan forklare litt hvordan det fungerer.

 

Bedriften kjøper inn deler fra f.eks dustin som bedriftskunde og betaler: pris + mva

Bedriften sender mva oppgave til staten og får tilbake mva som bedriften har betalt. -mva

Bedriften selger varene til deg uten mva. -pris

 

For bedriften går kjøpet i 0, bortsett fra tidsbruk.

 

Når det er nevnt er en slik handel ulovlig. Da det er undragelse av mva-avgift.

Om bedriften gir varene bort (f.eks til en ansatt), er det også skatteundragelse med mindre det rapporteres.

 

Bedriften skal egentlig selge varen til deg for: pris + eventuellt påslag + mva

Og beholde: pris + eventuelt påslag

Og betale: mva tilbake til staten.

 

Hvis alt gjøres lovlig, ligger besparelsen i de eventuelle rabattene firmaet får som du som privatperson ikke får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan forklare litt hvordan det fungerer.

 

Bedriften kjøper inn deler fra f.eks dustin som bedriftskunde og betaler: pris + mva

Bedriften sender mva oppgave til staten og får tilbake mva som bedriften har betalt. -mva

Bedriften selger varene til deg uten mva. -pris

 

For bedriften går kjøpet i 0, bortsett fra tidsbruk.

 

Når det er nevnt er en slik handel ulovlig. Da det er undragelse av mva-avgift.

Om bedriften gir varene bort (f.eks til en ansatt), er det også skatteundragelse med mindre det rapporteres.

 

Bedriften skal egentlig selge varen til deg for: pris + eventuellt påslag + mva

Og beholde: pris + eventuelt påslag

Og betale: mva tilbake til staten.

 

Hvis alt gjøres lovlig, ligger besparelsen i de eventuelle rabattene firmaet får som du som privatperson ikke får.

 

Uffda .. vel, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre nå lenger .. :wallbash:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tar sikkert helt feil her :p Så rett meg den som kan..

 

Det første jeg tenker når jeg hører garanti og reklamasjon er :

 

Garanti. Om noe skulle gå galt med produktet (slutte å virke eller ikke virke som det skal).

Reklamasjon. Om man er misfornøyd med noe (selv om det er som det skal) . Man finner ut at produktet ikke passer med det andre man har (skjermkortet ikke passer i hovedkortet f.eks) ol.

 

Kan sikkert bare ta ett raskt søk, men gidder ikke nå :p

Jada, skal gi deg infoen jeg :-)

Garanti og reklamasjon er ikke det samme, så du er inne på noe.

Garanti gjelder veldig ofte i 2 år og innenfor garanti-tiden, garanterer produsenten at den skal fungere. Du kan da levere inn produktet for eventuelle feil som skulle oppstå og det er da vanligvis veldig enkelt å levere det inn.

 

Reklamasjon er egentlig ikke så veldig forskjellig, men som regel varer reklamasjonstiden lengre enn garanti. Reklamasjon har du bare som privatperson, ikke om du kjøper den via et firma.

 

Reklamasjonsretten er 5 år for produkter som er "ment å kunne vare i 5 år eller mer".

Dvs. mobiltelefon, skjermkort, harddisk, tastatur,m.m. veldig mange slike produkter har du som privatperson reklamasjon på.

 

Kjøper du en vaskemaskin og trommelen går i stå etter 4 år, ev før 5 år er gått, kan du bruke reklamasjonsretten. (med mindre den er ødelagt pga. feil bruk!). Garantien og reklamasjonsretten er altså for forbrukere ofte "det samme". Dvs. får du problemer og garantien er utløpt, har du kanskje tid igjen av reklamasjonsretten.

 

Om du kjøper som privatperson, husk du må melde inn reklamasjon i "rimelig tid etter feilen har oppstått". (sies innen 2 uker).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...