Gå til innhold

Oppgradere fra D80 - D700?


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Har hatt et D80 i flere år nå, og begynner å få lyst på en liten oppgradering.

 

Jeg sitter altså å vurderer et brukt D700. I og med at D800 har kommet, begynner det å bli relativt fine bruktpriser på D700. Jeg synes fullformat virker tiltalende, men det har jo sine bakdeler også.

 

Først og fremst ønsker jeg et kamera som takler høy ISO. Der synes jeg D80´n er for dårlig. D700 skal så vidt jeg har skjønt være veldig god på akkurat det, vesentlig bedre enn D300S og D7000(?).

I tillegg er huset større, mer solid og tyngre. Det synes jeg egentlig er en fordel.

 

Fra før har jeg Nikon 18-70mm, Nikon 50mm f1.8 og Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR. De to sistenevnte kan vel så vidt jeg vet fint brukes med D700. Korrekt?

Om jeg går for fullformat trenger jeg en god normalzoom, i nogenlunde samme "klasse" som huset. MEN likevel til en allright pris. Noen som har et par tips?

 

Alternativet er jo å gå for D300s eller D7000. Men jeg har på en måte lyst til å gå en skikkelig klasse opp, føler at D7000 kun blir "hakket" bedre. Noen grunn til at jeg ikke burde kjøpe fullformat, og heller gå for et rimligere crop-kamera?

 

Jeg blir veldig glad for noen innspill her :)

 

Mvh

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville definitivt skaffet meg en D700, jeg. D700 har samme brikke som D3, og takler høy ISO veldig bra. Vesentlig bedre enn D7000.

 

Selv hadde jeg D7000 i noen måneder etter fotointeressen begynte å blomstre opp igjen etter nyttår. Jeg merket fort at den ble litt liten og at jeg ville ha noe større og mer solid, med lurere plassering av knapper osv. Fullformat ville jeg også ha, så da bestemte jeg meg for å kjøpe en D700 eller en D3, litt avhengig av hva som dukket opp først på bruktmarkedet. For min del ble dette en D3, og det er jeg meget fornøyd med. Jeg merker god forskjell på ISO-ytelse kontra D7000, og knapper/betjening føles mye bedre. Større søker er også et fint pluss.

 

Nå er ikke D3 og D700 helt like såklart, men bildebrikke og AF-system er likt, samt at betjeningen og knappeplassering er ganske likt bortsett fra vertikalgrep, såklart.

 

D700 er fortsatt et knallkamera. Mer enn nok for de aller fleste. Finner du en med relativt lav "kilometerstand" er det et meget bra kjøp, spør du meg. Har sett de til godt under 10 tusen i det siste. Det er de absolutt verdt.

 

50mm 1.8 og 70-300VR fungerer svært bra med D700. Når det gjelder normalzoom skal 24-120 f/4 VR være bra, 24-70 f/2.8 er enda råere, og enda dyrere. Eier ingen normalzoom selv, så kan nok ikke være så veldig mye mer til hjelp når det gjelder det. Sikker på at du MÅ ha en normalzoom? Om du kjøper en 24mm eller noe rundt det i tillegg til det du har fra før av har du jo veldig mye dekket, og det er jo vesentlig billigere. Bein fungerer jo bra når man ikke har zoom, men jeg ser jo såklart at det i noen situasjoner er en fordel.

Lenke til kommentar

Heisan

 

Har hatt et D80 i flere år nå, og begynner å få lyst på en liten oppgradering.

 

Jeg sitter altså å vurderer et brukt D700. I og med at D800 har kommet, begynner det å bli relativt fine bruktpriser på D700. Jeg synes fullformat virker tiltalende, men det har jo sine bakdeler også.

 

Først og fremst ønsker jeg et kamera som takler høy ISO. Der synes jeg D80´n er for dårlig. D700 skal så vidt jeg har skjønt være veldig god på akkurat det, vesentlig bedre enn D300S og D7000(?).

I tillegg er huset større, mer solid og tyngre. Det synes jeg egentlig er en fordel.

 

Fra før har jeg Nikon 18-70mm, Nikon 50mm f1.8 og Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR. De to sistenevnte kan vel så vidt jeg vet fint brukes med D700. Korrekt?

Om jeg går for fullformat trenger jeg en god normalzoom, i nogenlunde samme "klasse" som huset. MEN likevel til en allright pris. Noen som har et par tips?

 

Alternativet er jo å gå for D300s eller D7000. Men jeg har på en måte lyst til å gå en skikkelig klasse opp, føler at D7000 kun blir "hakket" bedre. Noen grunn til at jeg ikke burde kjøpe fullformat, og heller gå for et rimligere crop-kamera?

 

Jeg blir veldig glad for noen innspill her :)

 

Mvh

Marius

Du har fått et godt svar fra Shirma som jeg støtter fullt ut, forutsatt at du ikke bruker video.

 

Angående normal-zoom så er 24-70 en sikker vinner hvis budsjette strekker til, men vær obs på at den er tung. Som budsjett-alternativ vil jeg anbefale 28-105 3,5-3,5 til ca 1500 kr brukt. D700 er IKKE kresen på optikken og denne zoomen funker fint til allround-bruk unntatt bruk i lite lys, men da er da uansett noe lysterkt fast-optikk som trengs.

Lenke til kommentar

Har gaatt fra d300 via lx5 i en periode til D700.

Veldig godt fornoeyd med oppgraderingen. Spesielt i doerlig lys.

Fikk mitt med grep og 4 aaers superforsikring fra JP paa brukten til foto.no til 10.000

Hadde da en oenskes kjoept annonse ute noen uker for jeg fikk tak i et. Det var da 1 aar gammelt med 9000 eksponeringer.

 

Som normalzoom har jeg brukt 28-105; og har likt den godt for prisen.

Har naa kjoept nye 24-85 3.5-4.5 og er ennaa mere fornoeyd med den.

Men skal du paa stranda eller noe hvor du er litt redd for frontelementet, er det best mest 28-105 med et filter paa.

Saa jeg beholder begge, 28-105 hvor jeg er redd for skader eller vil ta greie macro bilder, 24-85 for alt annet normalzoom bruk.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen.

 

Da går jeg nok for et brukt D700, også selger jeg D80´n med 18-70mm. Tror nok jeg blir fornøyd med det byttet! Helt sikkert et kamerahus jeg kan i mange år.

 

Tenkte å kun kjøpe hus i første omgang, og kun bruke 50mm som jeg allerede har. Så finner jeg ut av om jeg virkelig trenger en normalzoom, evt. kanskje en vidvinkel. Men det var mange gode forslag til normalzoom her, så jeg får undersøke litt mer og finne ut av behovet mitt.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen.

 

Da går jeg nok for et brukt D700, også selger jeg D80´n med 18-70mm. Tror nok jeg blir fornøyd med det byttet! Helt sikkert et kamerahus jeg kan i mange år.

 

Tenkte å kun kjøpe hus i første omgang, og kun bruke 50mm som jeg allerede har. Så finner jeg ut av om jeg virkelig trenger en normalzoom, evt. kanskje en vidvinkel. Men det var mange gode forslag til normalzoom her, så jeg får undersøke litt mer og finne ut av behovet mitt.

 

D700 kommer du til å få mye glede av. Merkbart mye bedre en D80. Jeg har brukt D700 kameraet i 3,5 år og har erfart at det er ganske altetende hva optikk angår. Det meste fungerer veldig bra.

Personlig bruker jeg mye fastoptikk, men trenger jeg en normalzoom gjør Tamron 28-75 f/2,8 nytten veldig bra. Dette objektivet leverer bestandig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...