Gå til innhold

Tur til det sørlige Afrika, tips


Anbefalte innlegg

Har tenkt meg ut ei reiserute for Afrika, bare jeg finner billige flybilletter (og får lagt opp litt penger). Lurer på om noen har bedre forslag eller andre innspill. Plana er å fly til Jo'burg eller Cape Town. Her er aktivitetene jeg har sett meg ut.

 

- Diverse rundt Cape Town (burdykk med hvithai, Robben Island m.m. Deretter buss østover)

- en dags fluefiske etter ørret, nær Lesotho.

- en dags antilopejakt nord for Lesotho.

- buss (via Swaziland?) til Mozambique. Noen dagers strandliv ved Tofo (inkl., svømming med hvalhai)

- Buss til Jo'burg, evt. et par dager der. Reise nordover mot Victoria Falls, med tog fra Bulawayo i Zimbabwe.

- Par dager ved Victoria Falls, med diverse aktiviteter.

- Tre ukers truck overlanding, altså organisert tur. Fra Victoria Falls, via Namibia til Sør-Afrika. Inkludert er safari i Chobe nasjonalpark, Okavango Delta og Etosha nasjonalpark. Andre besøk er diverse aktiviteter i Swakopmund, besøk i Fish River Canyon m.m.

- Hjemreise

 

Noen som har reist noe av ruta, eller har andre innspill? Jeg er generelt skeptisk til organiserte turer, men ser selvsagt fordelene også. Truck overlanding betyr at ei gruppe reiser med store lastebiler, og camper på felles steder i villmarka. Det er sosialt, og man sikres mange gode opplevelser. Samtidig liker jeg å reise mer individuelt, da man lettere får møte "ekte" lokale mennesker. En slik treukers organisert tur fra Victoria Falls til Cape Town koster for øvrig cirka 7.000-8.000 kroner, hvis man leter litt (flere aktører koster det dobbelte). Angående tidsbruk, så er plana å bruke tre-fire uker fra Cape Town til Victoria Falls (inkludert aktivitetene jeg nevner). Blir det for mye stress?

 

Har også tenkt på billeie, men det blir dyrt å reise alene. Jeg skal delta på mange dyre aktiviteter, og har et begrenset budsjett. Noe spesielt jeg bør tenke på? Jeg er for øvrig svært godt vant til backpacking. Tenker for øvrig å reise rundt april/mai/juni, da det trolig er beste tida på året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Senhøstes (april-juni) er vel ikke den beste tiden å reise dit, hvorfor ikke ta det sent på våren istedefor? Dette gjelder spesielt helt i sør.

 

Rundt Cape Town er å bade med pingviner på Boudler Beach noe som er verdt å få med seg.

 

Ellers bør du ta sikkerhet på alvor. Carjacking og voldelige ran hvor folk gjerne blir drept helt dagligdagse hendelser i sør-afrika. Så når og hvor du kjører og går bør planlegges, finn tak i lokal info om hvor og når. Dette er absolutt ikke landet hvor man kan virre rundt til fots eller i bil hvor som helst og når som helst og helst ikke alene noen steder.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jobbmessig passer våren (høst her) dårlig for meg... Sommer er for øvrig ofte våt (mindre trivelig, samt vanskeligere å finne dyrene på safari), og vinter er ofte kaldere (og har heller ikke ørretfiske. Samt at det er sommer her hjemme). Mai-juni (og likedan sikkert våren) er ei fin overgangstid. Ikke for mye nedbør, gode sjanser for å se dyr, passe temperatur... I tillegg er det ei fin tid for å spotte hvithai, samt at det er ei fin tid for å besøke VIctoria Falls. Så jeg velger meg nok mai-juni...

 

Ja, skal ta sikkerheten på alvor. Takk for tips om pingviner, forresten. Et annet spørsmål er hvor mye penger som trengs. Kommer vel an på busspriser og mer til. Blir sikkert å bo på herberger, samt benytte couchsurfing et par ganger.

Lenke til kommentar

Jeg reiste gjennom nesten alle steden du vil tidligere i år som backpacker

 

pass på når du booker en sånn tur, så har du som oftest ikke inkludert aktvitene og boende uten om telt. møtte en del som hadde booka sånne turer,

 

jeg vil anbefale og leie bil og kjøre rundt. jeg leide sammen 2 andre en Nissan Micra, betalte 270kr dagen for bilen.

 

tok også en del busser, veldig bra kvalitet men bussene kom ofte inn midt på natta til stedet man skulle.

 

http://www.bazbus.com/ er et backpacker selvskap som er veldig populært og plukker deg opp på hostelet du bor og slepper deg av på neste hostel, men er ganske dyrt og du må booke plass på bussen noen dager i forhånd selv om du har et "pass"

 

Buss til Swaziland fra Jburg var veldig kronglete, så kjørte ditt isteden og til Mzbuqie, Mzbuiqe er VELDIG dyrt og kurrupt, er at av de landene jeg har hatt mest problem med korupsjon (sammen med kamerun og afghanistan, tajikitsan) Tofo var veldig veldig dyrt. dykkinga var skuffende hadde reina mange dager så sikten i vannet var dåårlig dog.

 

Zambia likte jeg veldig godt, billig hyggelig folk

 

Zimbabwe, toget fra Bulawayo til Livingstone var gøy, men folka i Zimbabwe er ekstremt desperate og masseste.. annbefales ikke

 

Bostwana, var på safari i Chobe, 3 dager 4 netter. kosta 360 dollar ink alt.. booka fra Zambia, veldig bra men ble litt for lenge

 

 

Afrika er dyrt, mye dyrere enn jeg hadde regna med..

Lenke til kommentar

Wailer: Mye konstruktivt der, tusen takk. Krysset dere landegrenser med bil? Leie er trolig mest aktuelt hvis jeg får med et par reisende til. Spørs hvor jeg kan levere bilene også. Hvilke opplevelser hadde du med korrupsjon i Mozambique? Og hva var dyrt i Tofo? Maten, Fatimas Nest? Var det et bra sted ellers, både Fatimas Nest (hvis du bodde der) og selve stedet? Håper du bare var uheldig med forholdene, og at sjansen for å se hvalhai likevel er stor.

Lenke til kommentar

ja krysset landene grensene med bil, betalte vel ca 200kr ekstra per lande grense kryssning, men trenger et papir fra bilselvskapet at man har lov til det, leide bilen på fly plassen i Jburg.

 

var politi i Mozbique som var det mest kurrupte, ble stoppa på hovedveien hele tiden når vi kjørte, ble stoppa pga vi hadde kjørt for fort hele tiden selv om vi aldri gjorde det. grensene vaktene skulle også ha ekstra penger. visumet er også ganske dyrt. 100dollar, er egentlig bare 82dollar, var forholdene som var problemet i Tofo. husker ikke helt hva stedet vi bodde het men det var ikke Fatimas Nest.

 

kan anbefale deg og ta med telt, så og si alle hosteler/guest house i alle landene i sør har man mulighet og sette opp telt noen som er en del billigere enn og bo på rom på hostlet.

Lenke til kommentar

Har kjørt på tvers gjennom mesteparten av Elfenbenskysten og der hadde både militære og politi sine sperringer langs veien hvor de krevde inn penger for å la folk slippe forbi. Og dette var penger som alle oppover i systemet fikk sin del av så det vat altså ikke noe som bare noen fotfolk hadde funnet på. Det var nesten som et uoffisielt skattesystem med trynefaktor. kjørte med bil med CD.skilt og heldigvis hadde de fått klar beskjed om å la slike biler passere.

 

Det farlige var at sivile hadde sett at dette var måten de kunne tjene penger på og i litt øde strøk kunne de legge et tre over veien slik at de også kunne kreve inn penger. Dette skjedde gjerne om kvelden og når de var ruspåvirket. Og de hadde ingen anelse om hva et CD-skilt var for noe. Det ble heldigvis bare en god historie, men også veldig farlige situasjon jeg ikke ønsker å oppleve igjen.

Lenke til kommentar

hadde samme problem i Kamerun, ca var 15km eller i vær landsby var det satt opp speringer , skjedde hele tiden, til og med midt på lyse dagen.

 

en av de mest skremmede episodene jeg har hatt på noen reise var pga det.

 

selv om vi hadde leid bil med sjofør hadde vi probleme i kamerun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...