Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva skjer om jeg bare slutter på abilify?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg hadde ikke syner og hørte ikke stemmer da jeg begynte å ta dem. nå har jeg lest litt og funnet ut at disse skal tas dersom man ser syner og hører stemmer. hva skjer om jeg slutter å ta dem i morgen foreksempel?

Det skjer ingenting. Vel, det tar noen dager før kroppen får medisinen ordentlig ut av systemet og greier å stabilisere seg igjen, men det vil ikke bryte ut som annet enn mild kvalme. Hvis medisinen ikke er riktig for deg, slutter du å ta den. Så enkelt er det.

 

Edit: Basert på personlig erfaring med tilsynelatende feilaktig informasjon.

Endret av Vida
Lenke til kommentar

jeg hadde ikke syner og hørte ikke stemmer da jeg begynte å ta dem. nå har jeg lest litt og funnet ut at disse skal tas dersom man ser syner og hører stemmer. hva skjer om jeg slutter å ta dem i morgen foreksempel?

Det skjer ingenting. Vel, det tar noen dager før kroppen får medisinen ordentlig ut av systemet og greier å stabilisere seg igjen, men det vil ikke bryte ut som annet enn mild kvalme. Hvis medisinen ikke er riktig for deg, slutter du å ta den. Så enkelt er det.

Overhodet ikke! Slike råd er farlige. For det første: Hvis man reagerer på en uønsket måte når man tar medisiner, bør generell regel være å kontakte lege, og bestemme tiltak i samråd med lege, med mindre annet er avtalt. For det andre: Det du beskriver angående Abilify stemmer ikke. Man skal trappe ned, ellers risikerer man abstinensliknende reaksjoner; i dette tilfellet slike som angst, panikkanfall, nedsatt konsentrasjonsevne og selvmordstanker. Altså ikke bare kvalme, som du beskriver.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Overhodet ikke! Slike råd er farlige. For det første: Hvis man reagerer på en uønsket måte når man tar medisiner, bør generell regel være å kontakte lege, og bestemme tiltak i samråd med lege, med mindre annet er avtalt. For det andre: Det du beskriver angående Abilify stemmer ikke. Man skal trappe ned, ellers risikerer man abstinensliknende reaksjoner; i dette tilfellet slike som angst, panikkanfall, nedsatt konsentrasjonsevne og selvmordstanker. Altså ikke bare kvalme, som du beskriver.

Det var ikke snakk om å reagere på uønsket måte, det var snakk om å ha fått feil type medisin. Jeg snakker av erfaring, og den beskjeden jeg fikk av lege da jeg prøvde medisinen var at jeg kunne stoppe å ta dem når som helst hvis det ikke var riktig. Det eneste jeg merket da jeg stoppet var kvalme.

Lenke til kommentar

Overhodet ikke! Slike råd er farlige. For det første: Hvis man reagerer på en uønsket måte når man tar medisiner, bør generell regel være å kontakte lege, og bestemme tiltak i samråd med lege, med mindre annet er avtalt. For det andre: Det du beskriver angående Abilify stemmer ikke. Man skal trappe ned, ellers risikerer man abstinensliknende reaksjoner; i dette tilfellet slike som angst, panikkanfall, nedsatt konsentrasjonsevne og selvmordstanker. Altså ikke bare kvalme, som du beskriver.

Det var ikke snakk om å reagere på uønsket måte, det var snakk om å ha fått feil type medisin. Jeg snakker av erfaring, og den beskjeden jeg fikk av lege da jeg prøvde medisinen var at jeg kunne stoppe å ta dem når som helst hvis det ikke var riktig. Det eneste jeg merket da jeg stoppet var kvalme.

De abstinensliknende reaksjonene som nevnt i min forrige post kan man få uansett hvorfor man ønsker å avslutte. Har man gått på dem en stund, skal man alltid trappe ned. Beskjeden du fikk av legen i ditt tilfellet, skal ikke generaliseres. Hva du merket da du avsluttet behandlingen, skal heller ikke generaliseres. Her spiller erfaring liten rolle - du må gjerne dele dem, men ikke gi råd ut ifra dem. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

De abstinensliknende reaksjonene som nevnt i min forrige post kan man få uansett hvorfor man ønsker å avslutte. Har man gått på dem en stund, skal man alltid trappe ned. Beskjeden du fikk av legen i ditt tilfellet, skal ikke generaliseres. Hva du merket da du avsluttet behandlingen, skal heller ikke generaliseres. Her spiller erfaring liten rolle - du må gjerne dele dem, men ikke gi råd ut ifra dem.

Greit, jeg gir meg.

Lenke til kommentar

Ikke slutt på Abilify uten å snakke med legen om det først. Det er en grunn til at du står på det og om du slutter kan det føre til en sterk forverring av din psykiske tilstand selv om du føler deg stabil og frisk nå.

 

Jeg hadde ikke psykose før jeg begynte på abilify. Kan jeg allikevel få psykose om jeg slutter med dem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...