Gå til innhold

Er 5000 dyrt for ein brukt Lenovo Thinkpad T410?


Anbefalte innlegg

For å forstå mine behov: eg har vore supernøgd med min svært så middelmådige og treige Acer Aspire 5102. Kvifor? Fordi den har holdt ut i seks år (og for seks år sidan var den på ingen måte ein veldig bra PC). Men no er det diverre slutt.

 

(Og eg er klar over farene ved bruktkjøp, men det er ikkje eit punkt som treng diskusjon no.)

 

Så, er 5000 dyrt for ein brukt Lenovo Thinkpad T410? Her er detaljane. Men i korte trekk så seier dei at PC-en er i ypperleg stand (and for what it's worth: dei opererer med eit klassifiseringssystem som går frå Economy til Silver til Gold. Og denne er klassifisert til Gold-tilstand). Er det ingenting som tilseier at eg bør kjøpe denne PC-en i dagens marknad til den prisen? Eg vil ha noko som er bunnsolid, som er halvvegs rask, og som kan vare lenge. Og som er billeg sjølvklart...

 

Og er eg heilt dum som ikkje heller vil ha denne Asus Zenbook UX31E til 5500? Eg er veldig tiltrukken av designet, oppløysinga, vekta og dei generelt gode anmeldelsane. DVD-stasjon er ikkje noko eg vil sakne.

 

Eller har eg berre misforstått, og så finst det mykje meir for pengane på nymarknaden? Altså, for ein som på ingen måte treng det ypperste av nye specs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus'en koster 7500,- ny, vil si det er et bra kjøp såsant den er i perfekt stand.Men jeg ville bedt om alle spesifikasjonene på den han selger så du er sikker på hvilke deler du får.

http://prisguide.tek.no/produkt/asus-ux31e-i5-2557m-155230

 

5000 for Lenovoen synes jeg er så som så, man får nye laptoper i den prisklassen som danker den lett ut i ytelse og den er jo brukt. Batteriet er f.ex ikke på topp o.l.

Denne modellen f. ex har nyeste 4-kjerners cpu, bedre skjerm. og koster en drøy 1000,- lapp mer.

 

http://prisguide.tek.no/produkt/lenovo-thinkpad-edge-e530-i7-3612qm-750gb-162211

Lenke til kommentar

Nå er det du betaler for på en T410 primært byggkvalitet - og ikke ytelse. Det gjør at bruktprisene på en Thinkpad holder seg relativt bra, litt på samme måte som for en MacBook. Har selv både en Thinkpad fra 2003 og en fra 2007, den fra 2007 har ikke en manglel/problem - og holder nok 2 - 3 år til sitt bruk. Thinkpad Egde kan ikke sammenlignes - det er noe helt annet når det gjelder byggkvalitet.. Men jeg er enig i at ser man på ytelse etc så er det for dyrt - og man får mange maskiner som holder bra nok for normale brukere til ikke alt for mye høyere pris (med langt bedre ytelse).

 

Men for trådstarter vi en ny maskin i prisklassen 6 - 8 000 trolig være langt bedre enn brukt (med unntak av Zenbooken, om den har OK specs). Kjøper han noe med greie specs og god byggkvalitet så bør man fint kunne ha maskinen i 4 - 6 år. Med en 2 - 3 år gammel maskin er det litt mer tvilsomt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus'en koster 7500,- ny, vil si det er et bra kjøp såsant den er i perfekt stand.Men jeg ville bedt om alle spesifikasjonene på den han selger så du er sikker på hvilke deler du får.

http://prisguide.tek...i5-2557m-155230

 

5000 for Lenovoen synes jeg er så som så, man får nye laptoper i den prisklassen som danker den lett ut i ytelse og den er jo brukt. Batteriet er f.ex ikke på topp o.l.

Denne modellen f. ex har nyeste 4-kjerners cpu, bedre skjerm. og koster en drøy 1000,- lapp mer.

 

http://prisguide.tek...qm-750gb-162211

 

Men for trådstarter vi en ny maskin i prisklassen 6 - 8 000 trolig være langt bedre enn brukt (med unntak av Zenbooken, om den har OK specs). Kjøper han noe med greie specs og god byggkvalitet så bør man fint kunne ha maskinen i 4 - 6 år. Med en 2 - 3 år gammel maskin er det litt mer tvilsomt.

 

Dette var svært nyttige svar. Kanskje eg går for Zenbooken når eg får sjå på han. Storleiken og vekta er veldig fristande.

 

Men til Bolson: om du har døme på "noe med greie specs og god byggkvalitet", så tek eg imot forslag med stor takk.

Lenke til kommentar

Rimeligere Thinkpad (Edge og L-seriene), HP Probook og Dell Lattitude finnes alle med modeller i denne prisklassen. Samsung sin 700Z serie er også et alternativ, men den ligger litt over 8 000 kr for nyere modeller.

 

Men det spørs litt hvilke krav du har til skjermoppløsning, vekt og batteritid. Personlig akspeteres ikke noe under 1600/1400 x 900, vekt over 2 kg og helst mulighet til minst 5 - 7 timer batteritid. Pga bruk av 27'' ekstern skjerm må mine alternativer også ha DisplayPort. Så jeg kjøper fort maskiner til 15 - 18 000 tusen for å få det som jeg vil.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Rimeligere Thinkpad (Edge og L-seriene), HP Probook og Dell Lattitude finnes alle med modeller i denne prisklassen. Samsung sin 700Z serie er også et alternativ, men den ligger litt over 8 000 kr for nyere modeller.

 

Men det spørs litt hvilke krav du har til skjermoppløsning, vekt og batteritid. Personlig akspeteres ikke noe under 1600/1400 x 900, vekt over 2 kg og helst mulighet til minst 5 - 7 timer batteritid. Pga bruk av 27'' ekstern skjerm må mine alternativer også ha DisplayPort. Så jeg kjøper fort maskiner til 15 - 18 000 tusen for å få det som jeg vil.

 

Nemleg. Takkar veldig for innspel. Kanskje det fort kan vise seg at Zenbooken er det beste alternativet. Iallfall dersom den er strøken. Den passar iallfall krava eg har til oppløysing, kraft, vekt og batteritid.

Endret av rlidal
Lenke til kommentar

Rimeligere Thinkpad (Edge og L-seriene), HP Probook og Dell Lattitude finnes alle med modeller i denne prisklassen. Samsung sin 700Z serie er også et alternativ, men den ligger litt over 8 000 kr for nyere modeller.

 

Men det spørs litt hvilke krav du har til skjermoppløsning, vekt og batteritid. Personlig akspeteres ikke noe under 1600/1400 x 900, vekt over 2 kg og helst mulighet til minst 5 - 7 timer batteritid. Pga bruk av 27'' ekstern skjerm må mine alternativer også ha DisplayPort. Så jeg kjøper fort maskiner til 15 - 18 000 tusen for å få det som jeg vil.

 

Til slutt: finst det sterke argument mot å kjøpe denne? Ein Acer Aspire 5755G til 4000.

 

-15,6" LED-skjerm

-Intel® Core™ i5-2450M

-6 GB DDR3 RAM

-750 GB harddisk

-GeForce® GT630M 2GB

-Full HD via HDMI

 

Litt den rake motsetningen til Zenbooken, reint fysisk. Oppløysinga kan eg leve fint med på ein 15-tommar. Men korleis vil den yte? Det viktigaste argumentet vert likevel prisen. 1500 mindre enn alternativet fristar veldig.

Endret av rlidal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...