Gå til innhold

Wimp på Ubuntu 12.04


Anbefalte innlegg

Kan noen ta i hånden og leie en som bruker Ubuntu uten å skjønne seg mye på installasjon i Linux...? Jeg vil gjerne kjøre Wimp i Ubuntu, men det er blitt så vanskelig.

 

Jeg har klart å installere versjon 2.6 (tror jeg det er), den siste versjonen av Adobe Air som støtter Linux, via Terminal.

 

Men nå er det ingen installasjonsfil på wimp.no som er merket med at den er for Linux. Betyr det at det er blitt umulig å kjøre Wimp på Ubuntu? Om man googler temaet, får man jo slett ikke det inntrykket...

 

Noen som vil forbarme seg over en kløne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sitter jeg på en windowsmaskin på jobb og kan ikke se akkurat hva jeg får opp, men mener å huske at det var noe slik:

 

https://wimp.no/wweb/about/pc_mac/

 

Klikk på "Last ned WiMP"

 

Automatisk får du valget om å åpne i Adobe Air, da får du installert det. WiMP finner du så under Accessories. Hvis det ikke virker er det mulig at du selv må spesifisere at det skal åpned i Air. Ikke helt sikker på detaljene for å få til det, men det er mulig at du kan gi det kommandoen "air".

 

EDIT: Trykte enter.

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Wine fungerer, men Wimp/Adobe Air er litt kresen på hvilken versjon av Wine du har tilgang til. Wine 1.2.3 fungerer (men bruker mye CPU), også har jeg sett det fungere bra på 1.4.x eller var det 1.5.x. På noen av Wine versjonene svikter nettverkstilgangen, så streamingen ikke virker. Det er egentlig bare å prøve.

 

Har du en Windows lisens fungerer Wimp også i VirtualBox, men man må sette høyere prioritet for Wimp slik at lyden ikke skipper.

 

Lag fil du kan døpe wimp.bat fil med følgende innhold.

 

Start "Wimp" /high "C:\Program Files (x86)\Wimp\Wimp.exe"

 

Andre ting man kan gjøre i VirtualBox for å unngå skipping av lyd er å dedikere en CPU kjerne, men det er kanskje ikke nødvendig dersom den nevnte løsningen fungerer. :)

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt/kjører Wimp bra på Ubuntu 10.04 og nå XBMCbuntu som er basert på 11.10 i øyeblikket med linux versjonen av Adobe Air.

 

Hvis jeg har forstått det riktig så er Adobe Air noe tilsvarende Java, at selve applikasjonen (Wimp osv) er plattform uavhengig, det er Air/Java (jre) som er plattform avhengig. Så lenge man har fått installert Air/Java så kan man kjøre alle applikasjoner.

 

Ett potensielt problem med Wimp er at Adobe har kuttet linux støtten for Air, så det kommer ingen nye versjoner. Hvis Wimp begynner å ta i bruk funksjonalitet som siste linux Air versjon ikke støtter, så må vi nok begynne å se på løsninger med Wine eller virtualisering, eller gå over til en annen tilsvarende tjeneste som støtter linux. Men som nevnt, så langt har Wimp fungert bra for meg på linux.

Er bare å laste ned Wimp (windows utg.) og dobbelt klikke på fila, forhåpentligvis åpnes den rett i Adobe Air Application Installer og du blir spurt om å installere. Hvis ikke så gi beskjed om at den skal åpnes med Adobe Air Application Installer, på XBMCbuntu så finner jeg den under Accessories.

Alternativt start Adobe Air Application Installer og bla deg frem til Wimp-*.air fila, marker fila og trykk ok.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...