Gå til innhold

Fjerne stjerneeffekt fra nattlys?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stjerneeffekten skyldes diffraksjon på små blendere, og blir verre jo mindre blender du bruker. Effekten gir en stråle per blenderlamell i objektivet. Enkleste måte å bli kvitt det eller minimalisere det på er å ta selve bildet med større blender i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Har veldig lite erfaring med nattbilder.

Kjøpte et canon 550d med standardobjektivet EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS for et par år siden men har pga lang tids sykdom blitt veldig lite fotografering.

 

Slet litt med innstillingene med 550d og nattbildene jeg tok var litt impulsivt tatt.

 

 

Jeg låste speilet, satte kamera på stativ og prøvde meg på 3 eksponeringer. Merket en forskjell fra 450d som jeg hadde en kort periode.. Mens 450d tok tre bilder på rappen når jeg satte selvutløser på et par sekunder, så gjorde ikke 550d det samme. Det stoppet ofte etter første bilde og jeg måtte trykke på utløser for hvert bilde jeg tok.

 

Dette bilde hadde jeg F11 -2 ..0.. +2 lukketid 1.. 4 ...15 og satte det sammen med programmet dynamic hdr ( et program jeg har minimal erfaring med.) Minimalt med hdr innstillinger for jeg ville ikke ha detaljtap.

 

 

En annen forskjell på 450d vs 550d som er utrolig plagsom er bulb funksjonen. på bulb innstilling på 450d trykket jeg utløser for å starte bildetaking og trykket utløser for å stoppe når det passet meg. På 550d måtte jeg holde inne utløser hele tiden?? slapp jeg stoppet bildetaking. Veldig kjedelig hvis du skal ha enormt lange exposures. bruker forøvrig en liten fjernkontroll jeg fikk i gave. ( ikke trådløs)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...