Gå til innhold

[Løst] Alkohol og trening, hvor mye før det ødelegger?


Anbefalte innlegg

Trener jevnlig, nesten daglig. De dagene jeg er ute på byen, som ikke er så alt for ofte, så dropper jeg trening den og neste dag. Men liker å kunne ta meg en drink e.l. på kvelden for kos. Hvor mye ødelegger det? evt hvor mye må til før det startet å ødelegge for treningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen har behov for alle de essensielle næringsstoffene. Vitaminer, mineraler, proteiner og essensielle fettsyrer. Dette må jo tilfredsstilles, samt at man ikke må ha for stort kalorioverskudd. Helseskadene kommer når man får for lite av det essensielle og for mye tomme kalorier. Alkohol regnes som tomme kalorier sammen med raske karbohydrater, og for mye er skadelig uansett. Men dersom man unngår søppelmaten og spiser næringsrikt og sunt vil man fint tåle et moderat alkoholforbruk uten konsekvenser. Alkohol metaboliseres i leveren på samme måte som fruktose. Når du reduserer fruktose, vil toleransen for alkohol være større. Husk at vanlig sukker er 50% fruktose, så hvert gram sukker du spiser fører til 0,5 gram redusert toleranse for alkohol. En halvliter brus belaster leveren med 25 gram fruktose. Det tilsvarer alkoholinnholdet i en halvliter øl, så de er akkurat like skadelige. Et stort "meal" på en burgersjappe inneholder 150 gram sukker og tilsvarer 3 øl. Så ved å redusere søppelmatinntaket øker du alkoholtoleransen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...