Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stasjonær PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg vurderer å kjøpe en stasjonær PC, men vet ikke helt hva jeg skal se etter i en god PC. Ser på netsidene at det står F.eks AMD 4100 Quad Core 4GHz 1TB HDD 8GB DDR3 RAM vet hva 8GB er, men resten er ganske så blankt hoss meg.

 

Kan noen hjelpe meg å si hva én skal lete etter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du har en gammel "boks" ifra før da ?

Vet du i tilfelle hva som er inne i den ?

Jeg tenker i første omgang på strømforsyning og harddisk som eventuelt kan brukes videre.

 

Og så kan det kanskje være relevant å vite hvilke spill du først og fremst hadde tenkt å spille.

Lenke til kommentar

Jeg he en 3,4,5 år gammal pc som hovedkortet er ødelagt. Så jeg tenkte jeg ville kjøpe ny istedenfor å kjøpe et nytt hovedkort. Pc-en er sikkert så gammel at hovedkortet ikke fins lengre.

 

Så jeg vill kjøpe ny og vill ha anbefalinger til pc, eller få vite hva en skal se etter på en pc. Som sagt vill jeg vite om GHz er viktig, TB HDD, DDR RAM osv. Om den ene er viktigere enn den andre. Om GHz er viktigere en DDR RAM for eksempel.

Lenke til kommentar

Kan jo si litt om de forskjellige komponentene, siden du sier du er helt blank på det området.

 

AMD 4100 Quad Core 4GHz - prosessoren som sitter i maskinen, i dette tilfellet et 4-kjerners AMD-kort som kjører på 4GHz, noe jeg antar er klokket opp fra 3,6GHz. x antall GHz er klokkehastigheten på kortet, der et høyere tall tilsier at prosessoren kan utføre flere oppgaver per sekund.

 

1TB HDD - Harddisken i maskinen og størrelsen på denne.

 

8GB DDR3 RAM - Random Access Memory, eller minne, som kommer i typene DDR, DDR2 og DDR3 der disse ikke kan blandes fordi det varierer fra hovedkort til hovedkort hvilken type RAM du kan bruke.

 

Hovedkort - kortet alt kobles sammen på. Finnes i flere forskjellige formfaktorer, og med flere forskjellige prosessorsokkeler. Det er derfor viktig at prosessoren har samme sokkel som hovedkortet.

 

Grafikkort - komponenten som gjør at du faktisk kan bruke skjermen.

 

Ikke en veldig dyptgående forklaring, men det er da en start. Skulle du trenge mer spesifikk informasjon så si ifra.

Endret av ThomasLL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er slik at du kan bruke kabinett, strømforsyning og harddisk(er) som du har ifra før, kan det kanskje være greit med en enkel oppgraderingspakke som f.eks. denne :

 

http://www.komplett....aspx?sku=752348

 

Om du i tillegg legger til en SSD som f.eks. denne, samt et skjermkort som f.eks. dette, så har du en grei spillmaskin.

 

Men ettersom maskinen din er såpass gammel som opptil 5 år, er det mulig du må til med mere drastiske ting som f.eks. en slik pakke :

 

http://www.komplett....aspx?sku=743848

 

 

Edit : Det er vel gjerne slik at du er på utkikk etter en komplett ferdigbygget PC kanskje ?

Da er vel i tilfelle det siste forslaget det eneste reelle, om du får komplett.no til å sette den sammen for deg.

Endret av ZiggyS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...