Gå til innhold

Keyboard med mulighet for vokal opptak på pc


iwe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg skal kjøpe meg mitt første keyboard og ønsker å kunne ta opp det jeg spiller og synger. Jeg har ingen erfaring med dette. Er det noen som har et tips til hvilket keyboard som egner seg? Har de fleste keyboard mulighet til å kobles til data? Hvilket program trenger jeg for å ta opp det jeg spiller på PC?

 

Setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disclaimer: Dette kan bli dyrt! :wee:

 

For det første, så trenger du en mikrofon og et lydkort. (Ja, du må nesten ha dette, med mindre du har tenkt å synge inn med den innebygde mikrofonen, noe som fører med seg dårlig lyd, latency og det som verre er....)

Deretter trenger du en DAW (Digital Audio Workstation) som du kan spille inn lyden i på dataen. Eksempler på DAWs kan være Cubase, Pro Tools, Sonar, Reason, osv. Anbefaler Reaper (http://www.reaper.fm/), det er gratis mot at du takler en boks i 15-ish sekunder hver gang du starter det opp.

(Ellers så er jo programmene mulige å anskaffe segpå mindre lovlige måter.... )

 

Når det gjelder keyboard, så har du to valg:

Du må enten bruke et keyboard som har innebygde lyder og ta disse opp ved hjelp av lydkortet, eller så bruker du et MIDI-keyboard som kun registrerer tangentene du trykker ned, hvor selve lydene blir generert i ved hjelp av VST etc. i DAW-en.

 

Å bruke MIDI-keyboard og VSTer kan være litt stress og gir tidvis en del mentale skader om du ikke har gjort slikt før. Jeg tror derfor at det enkleste for din del er det første alternativet, siden du allerede må ta opp vokal via mikrofon. Du trenger i dette tilfellet et lydkort med tre inputs.

Men igjen, det går fort en del tusenlapper på dette. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...