Gå til innhold

Stillegående gamer-pc, ~10k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Ettersom min forrige stasjonære pc tok kvelden før sommeren i fjor er det på tide å anskaffe seg ny.

 

Bruksområder: Gaming. Ønsker gjerne å kunne spille med bra grafikk på de fleste spill som kommer ut til ila høsten. Ellers vil bruken bestå av vanlig surfing på nett, filmtitting osv. En gaming-pc med andre ord.

 

Pris: Jeg vil helst ikke betale mer enn 10k, men om noe skulle tilsi at jeg strekker meg til 12k, kan jeg nok gjøre det også.

 

Hva jeg trenger: I første omgang ser jeg at jeg trenger alt bortsett fra skjerm. Ønsker også å kjøpe meg et godt tastatur, mus og musematte. Skjermen begynner egentlig å dra på årene, men jeg vil vente med dette til senere, og heller legge litt mer penger i 'sjølve greia'.

 

Da pc'en skal stå på rommet mitt, og gjerne på 24/7, er jeg på utkikk etter en stillegående pc med god kjøling. Stort kabinett er også fint, om det skulle være fordelaktig når det kommer til pris.

 

Siden jeg ikke har fulgt med i dataverden på noen år, hadde det vært fint med hjelp fra noen litt mer oppdaterte. Planen er å kjøpe om en måneds tid, da jeg er hjemme på ferie nå, og hverken har råd eller behov for pc'en atm.

 

-HOK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som: http://www.multicom....3135-10600611-1

 

- 3rd Gen Intel Core i5-3570K Quad Core 3.4-3.8GHz "Ivy Bridge"

- G.SKILL Ripjaws-X 8GB DDR3 Kit (2x4GB) 1600MHz

- ASUS GeForce GTX 670 2GB 2xDVI, HDMI, DP

- INTEL SSD 520 120GB - skriv 500MB/sek, les 550MB/sek

- Standard DVD-brenner: 16X DVD±R/RW DL brenner

- LOGITECH Optical Gaming Mouse G400, USB

- Multicom tastatur med bakgrunnsbelyste taster, USB

- MS Windows 7 Home Premium

- Ekstra harddisk (ikke valgt)

- Trådløst nettverk (ikke valgt)

- Endring (ikke valgt)

- Office (ikke valgt)

Totalt 12 744,-

(10 195,20 ekskl. mva)

 

Bare med skjermkort med DirectCU II og Seagate Barracuda 2TB S-ATA3

SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 64MB, 7200 RPM harddisk eller 3 TB hvis du trenger det.

 

PHANTEKS PH-TC14PE CPU-Cooler er fin kjøler til prisen.

 

Skal du bygge selv ville jeg heller valgt Asus P8Z77-V hovedkort.

 

Er klar dette går litt over 12 tusen men slik er markedet i dag, så jeg ville ventet enten til helgen å se om komplett har salg eller mot høsten.

 

Crucial m4 SSD 2.5" 128GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 500MB/175MB/s read/write er også en god SSD disk for windows, den hender det er salg på komplett under 1000 kr og Silver Power SP-S750 750W PSU men ville ventet til den faller til rundt 700 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

Planen er å bygge selv, ja. Jeg blir uansett å vente til skolen starter opp igjen, da det er på studiested jeg skal ha pc'en. Og ikke minst da storstipendet kommer!

 

Vil nok la denne tråden surre og gå litt. Ta imot tips fra alle som vil dele, også bestemmer jeg meg om en måneds tid ish. Vil bruke litt tid på å bestemme meg og komme litt inn i 'gamet' igjen. Er tross alt en stor invistering for en student.

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det, etter at jeg selv har lest meg opp på emnet etter noen år i dvale, så er det disse komponentene som gir deg mest i forhold til pris og ytelse.

 

Prosessor: Intel Core i5 3570K

http://www.dustinhome.no/product/5010622176/intel-core-i5-3570k-3-4ghz-6mb-s-1155-ivy/

Gir deg best ytelse per pris når det ikke er snakk om "ukonvensjonell bruk". Du sier jo at det er gamingen som kommer til å kreve mest ressurser fra denne builden, så 3570K er veien å gå. (Legg merke til at det rimer)

 

GPU: GeForce 670

Modellen over, 680, presterer litt bedre, men ikke proporsjonalt med prisen. Det er snakk om 5% forskjell. I tillegg er 670 mer strømgjerrig.

 

Hovedkort legger vel strengt tatt ingen begrensninger i forhold til ytelse, med mindre det er snakk om ekstrem overklokking. Jeg ville gått for et som er så billig som mulig, og heller legge penegene mine i komponenter som påvirker den totale ytelsen i større grad.

 

RAM: Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3

http://www.dustinhome.no/product/5010598525/corsair-8gb-ddr3-vengeance-lp-pc3-12800-1600mhz-cl9-2x4gb/

Linken er til såkalte Low Profile rambrikker. De er fysisk lavere, slik at de ikke skal komme i konflikt med evt. store kjølere på CPU osv. Ellers har de samme egenskaper som brikken med normal høyde.

 

Kabinett: Fractal Design R3 Midi Tower

http://www.dustinhome.no/product/5010609063/fractal-design-miditower-define-r3-usb3-black-fan/

Dette er også et kompromiss mellom pris og kvalitet. Det har fått god kritikk på det meste av tester, ser ganske bra ut og er i tillegg støydempet.

 

Dersom du ikke skal overklokke eller kjøre flere enn ett skjermkort holder det med en strømforsyning på 450-500 Watt. Anbefaler at du kjøper modulær, så du kan ta av de kablene som ikke er i bruk.

 

SSD er et must nå til dags. HDD-er er flaskehalser og bør kun brukes som lagring. Programmer kjører du fra SSDen. Den som gir deg mest bang for the buck er vanligvis en Samsung SSD 128 GB som jeg ikke husker navnet på i farta. Du får HDDer med 1TB, 7200 rpm, 64mb cache og 6GB/s overføringshastighet til rundt 700 kr. Seagate Barracuda eller Western digital Black.

 

Av øvrige komponenter kan en tredjeparts kjøler til CPU-en være nyttig. Både for redusert støy og en mer effektiv kjøleløsning, som bidrar til lengre levetid på prosessoren din, samt kan bidra til luftstrømmen i kabinettet.

Lenke til kommentar

Mao bør jeg heller legge litt ekstra penger i en større SSD, enn å ha en ekstra HDD? Kun ha en liten 500gb eller noe bør holde for min del.

 

Edit: Ser nå at det blir betydelig dyrere. Om det gir såpass mye bedre ytelse vurderer jeg å spare en ekstra mnd. Greit å ha plass nok til spill på en gaming-pc også. Tipper 256gb bør holde for kun program og spill.

 

Edit2: Noen som har erfaring med komplett-pc eller lignende tilbud? Tenker spesielt prismessig? Hjelper meg en del at jeg bare kan velge hvilke deler jeg vil ha, og at de bygger den. Er alltid så stress å bygge fra bånn.

Endret av HOK
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Vel, du betaler ekstra for en i7 prosessor som ikke vil hjelpe deg i spill.

 

Tråden tilsier at du vil ha en stillegående gamer, men ingen av kabinettene er særlig støyisolerte.

 

Men om allikevel maskinen er interessant ville jeg ha gjort følgende endringer:

 

Skift til GTX 670 Windforce, da får du et mer stillegående skjermkort.

 

Bytt vekk fra Green HDD. Seagate Barracuda er et bedre valg.

 

Og bytt til Corsair TX V2 650W strømforsyning. Da får du en mer effektiv strømforsyning med 2 år lengre garanti (3 mot 5 år).

 

 

-Deluze

 

 

Edit:

Eller hør på sveibuen.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...