Gå til innhold

Hvor mye raske karbohydrater kan jeg spise under trening?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som trener veldig mye... Så har jeg et spm ti ldere der ute...

 

Noen ganger så hender det at jeg trener 2 timer i strekk, og for at kroppen ikke skal begynne å tære på musklene... så pleier jeg å fylle opp med karbohydrater etter den ene timen har gått, for å få rask energi... Og jeg veier 63kg... Er det slik at jeg BARE KAN TA MAX 63g raske karbohydrater den tiden jeg skal fylle opp med raske karbohydrater forså trene igjen.. Eller kan jeg liksom spise opptil 80g karbohydrater ???? For jeg brenner jo det bort igjen uansett og bruker det som drivstoff ja ? Så kan jeg altså ta meg 80g raske karbohydrater(100g riskaker da hvis jeg kan det) ?

 

Håper på raske svar, takker på forhånd ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også har jeg et annet spm, noen ganger hender det at mengden protein jeg får i meg hver dag kommer opp til rundt 220-250g proteiner og 80-90g fett... Men siden jeg veier 63 så trenger jeg jo bare 189g protein hver dag.. men hva skjer hvis kroppen ikke klarer å utnytte proteinene som er igjen da ? Eller er det i det hele tatt så farlig ? om jeg er litt på overskudd av protiener ?

Lenke til kommentar

1: Spis så mye karbohydrater du vil før under og etter trening. Bare pass på å ikke spise så mye at du går opp mer i vekt enn du selv ønsker.

 

2: Det skader ikke å ligge litt over den abefalte mengden proteiner. For det første er man ikke helt sikker på akuratt hvor mye proteiner en som trener mye trenger, for det andre så er ikke alle proteinkilder like gode. For å få i seg nok essensielle aminosyrer etc bør den anbefalte menden proteiner komme fra gode kilder som kjøtt, egg, melkeprodukter, whey osv. Fører du inn alt kostholdet ditt på feks diet.no, vil du se at du får i deg endel proteiner fra kornprodukter osv i tilegg, men disse er altså ikke like gode kilder.

 

Så lenge du ikke allerede har nedsatt funksjon/skade i nyrene, er det ikke skadelig å gå opp i 3-4g proteiner pr kg kroppsvekt. Om dette er nødvendig kan diskuteres, men det som altså skjer hvis du får i deg for mye er ikke noe annet enn det som skjer når du spiser karbohydrater eller fett. Kaloriene fra proteinene brukes altså som energi eller lagres som energi (fett), avhengig om du er i underskudd eller overskudd av kalorier.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk du :) Grunnen til at jeg trengte å vite dette var at jeg hadde holdt meg på underskudd(Deff) på lang tid nå, og hadde bestemt meg for å bygge fra nå av og altså holde meg på overskudd... Derfor, klarte jeg ikke å være på overskudd uten at protein mengden var på rundt 220g og fett var på 90g per dag.... Så det er ikke farlig altså ? MEN, hvis jeg spiser 80g raske karbohydrater før en økt på 1 time ca(Styrketrening) Brennes alt opp med engang ??

Lenke til kommentar

80g karbohydrater = 320kcal = det du forbrenner på ca 30-60 min styrketrening.

 

Men nå antar jeg du har annen mat i kroppen fra før som også vil bli brukt som energi, i tilegg til glykogenlagre i kroppen. Kort sagt er det egentlig mye viktigere å fokusere på hva du spiser totaltsett i løpet av døgnet enn antall gram raske karbs før trening osv, selv om det sikkert ikke skader å innta ett karbohydratrikt måltid 1-2 timer før økta.

Lenke til kommentar

Joa tusen takk. Men det jeg mente er at... Jeg spiser f.eks 1 1/2 time før en styrke trneing... også når jeg har kommet til treninga, så trener jeg 1 time(1 muskel) og hvis jeg det er dager jeg trener 2 muskler, så spiser jeg raske karbohydrater etter den første timen med styrketrneing før jeg begynner på den andre.. slik at kroppen ikke tærer på musklene... Så hvis jeg tar 80g raske karbo der og da så er det greit ?

 

Ja jeg vet, men det var ikek det jeg lurte på.. Lurte på om for mye er farlig... så ikke svar hvis det ikke har noe med spm å gjøre.... :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...