Gå til innhold

Hvor stor strømforsyning ?


Anbefalte innlegg

Topicen sier det meste jeg lurer på.

Har kjøpt nye pc-deler, men har ikke satt dem sammen ennå og lurer derfor på om en gammel og brukt 300 watt strømforsyning holder.

Pc'en består av:

+ AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz 333 MHz bus

+ Abit NF7-S V2.0 Hovedkort Socket A SATA

+ Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR

+ Western Digital Caviar 40GB IDE 7200RPM ( gammel )

+ 2x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

+ En DVD spiller og CD-brenner.

Skal sikkert kjøpe iallfall en harddisk i tillegg, alt for lite med 40GB

 

Tilleggs spørsmål:

Hva vil det si på RAM brikkene at det står m/Winbond ?

Noen anbefalinger til ny strømforsyning hvis jeg trenger en ny ?

 

Med vennlig hilsen

 

Paul :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

windbond er at brikkene er EXTRA overklokkingsvennlige!

du burde kjøpt en 360W strømforsyning fra chieftech istedet.

den er det god kvalitet på + at den holder i massevis.

300w er nok nå, om du ikke har skjermkort med strømadapter =)

som R9500/R9700/R9800 og FXkorta fra FX5600 og oppover =)

håper dtete var til hjelp for deg =)

Lenke til kommentar

Ja jeg har dessverre erfaring med Qtec (400W). STYR UNNA!

To relativt bråkete vifter, og, det som faktisk 'skremte' meg mest: Det er bare 4 (!) molex-kontakter! (slike strømkontakter som harddisker og cd-enheter bruker).

Litt i minste laget spør du meg, siden mange har dvd-spiller, cdbrenner, harddisk (gjerne 2). Da har du brukt opp de 4 kontaktene, og hvor skal du da koble til viftene dine som trekker så mye strøm at det ikke er lurt å koble dem til på hovedkortet? Eller katoden din... Seff, du kan bruke forgreninger og overganger, men det er jo ikke spesielt gøy.

 

Nei, kjøp deg heller en PSU som er litt dyrere. Du får det du betaler for, det merkte iallefall jeg!

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer: Hvordan merker du at du har for liten strømforsyning?

Og hva bruker mest strøm i PC'en? (harddisker?)

 

"Serveren" i huset vårt er en P3 600 mhz, med 4 harddisker. Den kjører fint på en 200W PSU. Så hvis harddisker er en strømkrevende komponent, vil jeg tro at 200W skulle holde til PC-en din, men kanskje ikke anbefales.

 

350W eller mer høres veldig unødvendig ut.

Lenke til kommentar

De siste prosessorene og skjermkort bruker alene nærmere 200W. Riktignok ikke begge på 12 V linjen. En harddisk regner man med bruker ca 25 watt på 12V linjen. Så med fire harddisker, topp CPU og skjermkort, blir 300W for lite.

 

Har selv nå 300W. Spenningen på 5V linjen varierer veldig etter belastning og den er tung belastet med relativt mye varmeutvikling og vifte som surrer på maks. Har derfor sett meg om etter ny PSU og lest en rekke tester. Zalman og Fortron Source/Aopen kommer best ut av tester de er med i med Antec like i hælene (nordic hardware, THG, Anandtech).

 

Siden støy betyr noe for meg så har jeg kjøpt meg en ny Zalman ZM400 (som jeg får i dag 8) ). Zalman kostet forresten mere enn kabinettet med orginal 300 W PSU. Fortron Source/Aopen gir stabil PSU kraft for pengene for de som klarer seg med færre watt på PSUen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...