Gå til innhold

Barebone....alternativt til baerbar ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den fungerer som en vanlig stasjonær. Den trenger skjerm, tastatur og mus. Kan altså ikke sammenliknes med en bærbar. Det er en liten stasjonær maskin.

 

Hm veldig interesant , det har seg slik at jeg har baade skjerm , mus og tastatur der jeg studerer .

Pc kabinettet tok jeg med hjem....jeg tenkte aa kjoepe baerebar fordi p.g.a vekt og mht frakt naar jeg skal hjem ( overvekt ) ikke fordi at jeg skal drasse den rundt .

 

Kan jeg kjoepe en tom Shuttle boks og bare sette inn skjermkortet , hd

og videre fra den jeg har eller oppererer de med noe annet mht Shuttle boksen .

 

Uansett or meg er det jo et GLIMRENDE alternativ til baerbar , sparer jo noen kroner ogsaa .

Shuttle boksen blir da vesentlig billigere mht yttelse en en baerbar ingen tvil om det :D

Lenke til kommentar

Shuttleboksene har veldig begrenset utvidelsesplass; du har bare plass til to harddisker og en cd-rom + 1 agp og pci slot. Men det er jo uansett mer enn en bærbar :smile:

 

Hovedkortet til shuttleboksen kommer med integrert grafikkort, så om du holder deg til surfing/kontorapplikasjoner og ikke spiller krevende 3D, så holder det integrerte lenge. Om du vil putte inn et ekstert grafikkort i agp-sloten, skal du være klar over at ikke alle kort passer - dette fordi sloten er veldig nære kabinettveggen.

 

Kjører du maskina med ekstren grafikk, to harddisker og cd-rom kommer den til å bli varm og strømkrevende - noen har også sagt at psu'en på 200w kan bli for lite på full load. Vifta kommer nok også til å gå heftig.

 

Jeg har også vurdert Shuttle vs. bærbar, men har vel funnet ut at med Dells nye I8600 så får jeg det jeg trenger der, så jeg går nok for bærbar. Dessuten, en Shuttleboks blir aldri som en bærbar! Greit at boksen er liten og lett å ta med seg, men hva med skjermen og tastatur?

Lenke til kommentar
Shuttleboksene har veldig begrenset utvidelsesplass; du har bare plass til to harddisker og en cd-rom + 1 agp og pci slot. Men det er jo uansett mer enn en bærbar :smile:

 

Hovedkortet til shuttleboksen kommer med integrert grafikkort, så om du holder deg til surfing/kontorapplikasjoner og ikke spiller krevende 3D, så holder det integrerte lenge. Om du vil putte inn et ekstert grafikkort i agp-sloten, skal du være klar over at ikke alle kort passer - dette fordi sloten er veldig nære kabinettveggen.

 

Kjører du maskina med ekstren grafikk, to harddisker og cd-rom kommer den til å bli varm og strømkrevende - noen har også sagt at psu'en på 200w kan bli for lite på full load. Vifta kommer nok også til å gå heftig.

 

Jeg har også vurdert Shuttle vs. bærbar, men har vel funnet ut at med Dells nye I8600 så får jeg det jeg trenger der, så jeg går nok for bærbar. Dessuten, en Shuttleboks blir aldri som en bærbar! Greit at boksen er liten og lett å ta med seg, men hva med skjermen og tastatur?

 

- Det med skjerm og tastatur er greit har det allerede hvor jeg studerer .

 

- Mobiliteten er ikke noe problem , skriver alt med skole for haand utenom oppgaver som jeg skriver " hjemme " uansett .

 

- At den har plass til en hard disk er ikke noe problem , jeg har en

120 GB holder LENGE for meg :D

 

- At den kun har plass til en cd-rom er vel heller ikke noe problem ,

kjoeper en DVD CD-RW combo og det problemet er ogsaa loest .

 

Hva med prossesor hovedkort da , kan man sette in hva som helst der .

Jeg har et Asus hovedkort og et GF4 skjermkort ?

Lenke til kommentar
Hovedkort følger med ferdig montert, du kan ikke bytte. Men det har alt du trenger av utganger, inkl. USB 2.0 og Firewire.

 

Men prosessor må du ha.

 

 

Har en AMD 1.53 ghz , vet du om de tar baade Intel og AMD ?

 

Ellers er det LITT vel urovekkende at stroemforsyningen ikke er over 200W naar man tenker at man kan sette in CPU og 3d kort som hm..

krever mer tenker jeg .

 

Tror kanskje min AMD 1.53 ghz og GF4 kortet ( Gainward 4200Ti 128mb)

vil kreve mer :(

 

Hadde liksom vaert LITT greiere for meg dersom jeg bare kan overfoere deler fra min stasjonaere og det gaar greit og slippe unna med ca 2.500nkr og faar en yttelse som man maa betale rundt 12-17.000nkr for aa faa paa baerbar naar mobiliteten ikke betyr noe , mindre og mer praktisk er det jo uansett .

Ogsaa med tanke paa LAN som en annen sa .

Lenke til kommentar

Jeg har en shuttle med xp 2500 og ett eldre geforce 2 skjermkort, har kjørt med både en og to harddisker, og det er ikke "for lite" strøm. ting funker fint.

 

Det eneste jeg har lagt merke til er at hvis jeg kjører cpu på 1800 fremfor fullt, kjører vifta på lavnivå. er jeg på 1900 hopper den opp og ned, hvis 2500 går den hele tida...

Lenke til kommentar
Hovedkort følger med ferdig montert, du kan ikke bytte.

Jo det kan man.

 

Ja, man kan, men det er en egen type hovedkort, micro-atx duger ikke. Shuttle har noen hovedkort du evt kan bytte til, men jeg skjønner ikke vittsen. kjøp ett system som funker nå, om 2 år må du bytte hele driten uannsett. da er det sikkert noe som er lettere, mindre og stillere, samt veldig mye raskere...

Lenke til kommentar
Jeg har en shuttle med xp 2500 og ett eldre geforce 2 skjermkort' date=' har kjørt med både en og to harddisker, og det er ikke "for lite" strøm. ting funker fint. /quote']

 

Hmm...det er faktisk her på forumet jeg har sett folk nevne ustabilitet som følge av liten psu.

Lenke til kommentar
Ja, man kan, men det er en egen type hovedkort, micro-atx duger ikke. Shuttle har noen hovedkort du evt kan bytte til, men jeg skjønner ikke vittsen. kjøp ett system som funker nå, om 2 år må du bytte hele driten uannsett. da er det sikkert noe som er lettere, mindre og stillere, samt veldig mye raskere...

 

Sånn blir det hele tiden. Enten du kjøper den nå eller om 2 år, den blir mindre og bedre unansett.

 

Shuttle sin 200W PSU holder for mer en nok! Jeg kjører ALT du ser i signatur under, og det fungerer likevel ypperlig. Jeg har også 2 ekstra vifter koblet til hovedkortet. Ikke hatt noen problemer hittil :).

 

Ja klart er det mye penger å spare på å kjøpe Shuttle iforhold til bærbar.

 

Shuttle kan man bytte hovedkort på, det benytter seg av SFF(Small Form Factor).

Lenke til kommentar
Ja, man kan, men det er en egen type hovedkort, micro-atx duger ikke. Shuttle har noen hovedkort du evt kan bytte til, men jeg skjønner ikke vittsen. kjøp ett system som funker nå, om 2 år må du bytte hele driten uannsett. da er det sikkert noe som er lettere, mindre og stillere, samt veldig mye raskere...

 

Sånn blir det hele tiden. Enten du kjøper den nå eller om 2 år, den blir mindre og bedre unansett.

 

Shuttle sin 200W PSU holder for mer en nok! Jeg kjører ALT du ser i signatur under, og det fungerer likevel ypperlig. Jeg har også 2 ekstra vifter koblet til hovedkortet. Ikke hatt noen problemer hittil :).

 

Ja klart er det mye penger å spare på å kjøpe Shuttle iforhold til bærbar.

 

Shuttle kan man bytte hovedkort på, det benytter seg av SFF(Small Form Factor).

 

 

Ja tror det er avgjort da , skal jo bruke maskinenen til spilling ogsaa .

Sparer nok naermere 10.000 paa aa kjoepe Shuttle jeg da istedenfor en

baerbar med tilnaermet samme spec`s som det jeg kommer til aa faa paa shuttlen .

 

Haaper bare at hovedkortet taaler noen oppgraderinger paa CPU`en det er det eneste .

 

Blir jo attpaatil penger til gode naa , kjoeper kanskje litt mer ram :D

Lenke til kommentar

NB! Siden du har AMD er det tre Shuttle varianter å velge mellom.

 

SK41G

SN41G2

SN45G

 

De to øverste har integrert skjermkort og AGP port, den nederste har KUN AGP port.

 

Siden du har XP1800 (1,53 Ghz) ville jeg kjøpt SK41G da den har 266Mhz fsb som er det samme som prosessoren din har. Dessuten er SK41G ca 1000,- rimeligere enn de to andre.

 

Har nettop bygget en SN45G med XP2600+ og 2x256 Mb, sjekket plassen til skjermkortet, og det er plass til en kjøler som stikker maksimalt 2 cm ut fra skjermkortet.

 

Det du flytter fra din gamle maskin er:

 

- CPU, uten kjøler/vifte.

- RAM.

- Harddisk.

- Skjermkort.

- CD/DVD spiller/brenner, eller kjøp et COMBO drev.

- Evt floppy hvis du har behov for den.

 

Kabler som følger med i Shuttle pakka: HDD, CD/DVD, Floppy + nødvendige strlømkabler fra PSU.

 

Ang viftestyringen (SmartFAN) som shuttle bruker, så justerer den viftehastigheten i 4 steg fra ca 1600 - 3600 rpm etter behov. Hvis du opplever at viften "switcher" mellom to hastigheter (noe som er irriterende å høre på) så går du inn i BIOS og endrer "følsomheten" til viftestyringen.

 

Boksen jeg har skrudd sammen har kun Hardisk (ingen floppy eller CD-drev) og den ligger på ca 44 grader IDLE og ca 47 grader LOAD (CPU), så heatpipe kjøleren til Shuttle er effektiv. Jeg har justert "innslagstemperatur" til 48 grader, og resultatet er at jeg ennå ikke har oppleved at viften går raskere enn ca 1600 rpm.

Lenke til kommentar
NB! Siden du har AMD er det tre Shuttle varianter å velge mellom.

 

SK41G

SN41G2

SN45G

 

De to øverste har integrert skjermkort og AGP port, den nederste har KUN AGP port.

 

Siden du har XP1800 (1,53 Ghz) ville jeg kjøpt SK41G da den har 266Mhz fsb som er det samme som prosessoren din har. Dessuten er SK41G ca 1000,- rimeligere enn de to andre.

 

Selv om SK41G er den som stotter 266Mhz FSB og er 1000,/ billigere. Er det ikke bedre aa heller kjope SN45G, som stotter 200/266/333 og 400Mhz FSB, da kan man jo bruke baade den CPU'en man har idag og hvis man seinere skal oppgradere til en raskere saa kan man bare ta den ut.

 

Greit nok at den er 1000,- billigere, men for mitt vedkommende saa hadde jeg kjopt en maskin som takler CPU med raskere FSB og treigere. saa min neste maskin blir en SB61G2 som ogsaa stotter 800MhZ FSB, selv om jeg idag kun bruker SB51G som kun stotter 400/533.

 

Mitt valg, kjop heller en Shuttle av nyere dato hvis du gaar med tanke paa aa oppgradere seinere :)

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...