Gå til innhold

[Løst] TEMADAGER......?


Anbefalte innlegg

Vært borte et par uker og ser at Temadag som skulle vært idag er fraværende.....

 

Siden denne dagen tydeligvis ikke er etterspurt (ingen har postet spørsmål), så tyder vel dette på at denne dagen kanskje holder på å "renne ut i sanden"......???

Personlig håper jeg at så ikke skjer!!!!!!

********************************************************************************************************************

At det ikke er postet noe siden forrige temadag for 14 dager siden tyder vel på at det ikke er sendt utfordring...

 

Ufordrer iallefall noen som ikke har vært med tidligere, eller som det er lenge siden har valgt et tema, til f.eks. å stå for Temadag søndag 1. juli eller ev. 8.juli !!!!!!.....

 

(Enkleste sak av verden å "stå for avviklingen")!

 

En forklaring på hvordan det hele foregår ( "arv" fra gamle digit):

 

Søndager med 14 dagers mellomrom er en Temadag for posting av bilder hvor et medlem på velger et helt frittstående tema som presenteres kortest mulig tid etter at forrige temadag er passert.

Poenget er da å bidra med bilder som "gjenspeiler" temaet denne dagen.

 

Det er den som valgte tema på forrige temadag som utfordrer et annet medlem til å være "temadagansvarlig".

Funker på den måten at en får en PM med utfordring.

Den som får utfordringen aksepterer eller avstår (viktig å gi tilbakemelding til den som sendte utfordringen).

 

Når en har akseptert, har en som oppgave å offentliggjøre i forumet at han/hun har akseptert utfordringen, og etterhvert kunngjøre et tema for neste temadag (tidfestes med dato).

 

Admin har som oppgave å kunngjøre dette på forsiden under "kommende aktiviteter"!

Dersom admin ikke "fanger" opp og kommer med slik kunngjøring, så bør ansvarlig for temadagen sende e-post til f.eks. Terje eller andre i admin ([email protected])....

 

På selve temadagen:

Temadagen (posting av bidrag) foregår fra kl.00.00 til kl.2400 denne søndagen!

Ved posting av bidrag skal en velge at dette inngår i temadagaktiviteten (kommer opp som valg)..

Det er fritt fram for å bruke bilder fra sitt arkiv eller ta helt nye bilder,

altså ingen regler om at bildet skal være tatt på selve temadagen!

 

Som regel takker/kommenterer den ansvarlige for temadagen på alle bidragene!

 

Når Temadagen er ferdig utfordrer den ansvarlige for siste temadag et nytt medlem/sørger for en ny ansvarlig til neste temadag.

Endret av smort1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, her var det ikke mye respons... :confused:

Såvidt jeg kan se er dessuten dette innlegget ditt, smort1, det første på innlegget på disse forumsidene på 16 dager! :hmm:

Har lufta gått helt ut av ballongen her inne, eller hva? :eek:

 

Jeg har vurdert å ta ansvaret for temadagen, men det blir i så fall 3. gang siden oktober og det føles ikke helt OK. :hrm:

 

Jeg lurer bare på hva all denne passiviteten bunner i.

Riktignok er det sommer, men få av oss kan skylde på sommerværet, slik man ofte ellers har gjort på denne tiden av året.... :hmm:

 

Aktiviteten på Bildekritikken er heller ikke å hoppe i taket av - det er det lenge siden den har vært. :huh:

Jeg var lenge optimist fordi jeg så at det kom stadig nye brukere, men det ser ut for å ha stagnert - uten at jeg har sjekket dette helt nøye.

 

Nå er det rett før jeg begynner å støtte dem som vil ha mer konkurranseaktivitet her - ett eller annet må ihvertfall skje hvis ikke er jeg redd hele forumet renner ut i sanden. :woot:

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at aktiviteten her har dabbet av på grunn av samme årsak det er mindre aktivitet på en del andre forum. De fleste surrer rundt på facebook istedet...

Ja, det kan jo være noe i det.

Men ønsker man å lære noe om fotografering er det synd å si at FB gjør samme nytten.

Det jeg kan om fotografering har jeg enten lært på gamle Digit, eller så har jeg blitt inspirert der til å sette meg inn i nye ting. Det burde da være mulig å fange opp folk som ønsker å utvikle seg i et forum som dette?

 

Og for all del - all ære til de som er trofaste brukere og bidragsytere til Bildekritikken! Takk og pris at noen holder stand! :)

Endret av Astrid E. Saltveit
Lenke til kommentar

Tider har nok også forandra seg etter kvart frå å vere den fyrste i bygda/gata som fekk speilreflex kamra til i dag da nesten alle har både eit og to stk.Den gangen eg fekk mitt Nikon D70 var eg heilt blank og ikkje var det lett å skaffe seg læredom om det heller ,det var så nytt.

I dag er det massevis med veiledning i faget overalt på nette/kurs/skule og fleire venner/søsken har kamra så ein kan spørre.

 

Derfor er det ikkje så viktigt å få lære om det her(som det var før)--visst er der mykje å lære for alle, ein blir aldri utlærd.Men ein har andre plasser i dag å gå for å få vete noko ein lurer på,( nå det passer ein)-som ein ikkje hadde så mykje av før.Derfor trur eg at dette forumet blir mer som eit bildegalleri,der ein liker å vise sine bilder fram og får ein kort komentar(og gi ein kort komentar)Tida er blitt slik ein har mange gjøremål.

Dette er mine tanker som har vore med nokre år. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lufta gått helt ut av ballongen her inne, eller hva? :eek:

Jeg har vurdert å ta ansvaret for temadagen, men det blir i så fall 3. gang siden oktober og det føles ikke helt OK. :hrm:

 

Aktiviteten på Bildekritikken er heller ikke å hoppe i taket av - det er det lenge siden den har vært. :huh:

Jeg var lenge optimist fordi jeg så at det kom stadig nye brukere, men det ser ut for å ha stagnert - uten at jeg har sjekket dette helt nøye.

 

Ser ut som det trengs noen livreddende tiltak ja!!!

 

Flott hvis du tar ansvaret denne gangen og kommer opp med et tema f.eks. til søndag 1.juli (ev. til 8.juli dersom dette passer bedre)!

 

Så får du utfordre noen du føler deg rimelig "sikker" på til den påfølgende temadagen! (Som et nødalternativ kan jeg stille med et tema..... , og så kan vi jo skifte på annenhver gang, he, he, - nei, det siste var jo bare tull da)..... ;)

 

Mht. antall medlemmer så er det jo en sakte men sikker økning i antallet ( i skrivende stund 608 medlemmer)!

Hva den labre aktiviteten skyldes vet jeg ikke, men det har vært vist til bruken av fjesboka, uten at jeg helt forstår hvordan den kan erstatte bildekritikken her inne.....!

Selv bruker jeg kun fjesboka til lukkede grupper for familie og nære venner...., ser egentlig ingen annen nytte en utveksling av "familiebilder" og opplevelser for spesielt inviterte der!! :ninja:

 

Sesongsvingninger må vi nok regne med. Har de siste par måneder registret at flere nye medlemmer jevnlig tar turen innom bildekritikken, men allikevel så er aktiviteten ikke all verden.... .

Admin har tidligere signalisert at det vil komme endringer, først layaoutmessige (slik vi har sett de siste måneder), og etterhvert endring av "innhold"! Vi må nok smøre oss med mer tålmodighet. :roll:

 

Jeg har tro på en "fornying" av bildekritikken og mener at den vil ha livets rett, og forhåpentligvis trigge hyppigere bruk både av de som har kommet hit fra gamle digit og akam.

 

Noe annet er jo at det er flere forum for posting av bilder her inne:

Jeg deltar mest i det som kalles månedstråder for biler : http://www.diskusjon...

Under fanen Fotografering kan en jo også presentere sine egne tråder for bilder slik som f.eks. dette: http://www.diskusjon...

 

Et underforum til fanen Fotografering er f.eks. Bildekritikk : http://www.diskusjon...p?showforum=209

 

Følger ellers med på diverse andre underforum av mer "teknisk" karakter....

 

Har registrert at "mange" bruker rikelig med tid i mange av disse underforumene, og der finner vi vel kanskje også et av svarene på hvorfor aktiviteten er såpass laber inne på "Bildekritkken- Digit.no" (egentlig smått utrolig at digit.no fortsatt henger igjen her, men det har vel noen økonomiske-/rettighets-/tekniske forklaringer kanskje...) :hmm:

 

En riktig så god sommer ønskes iallefall til alle - håper vi sees her inne - selv har jeg fått et par ukers kick-start på Rhodos og lever lenge på det! :yes:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tider har nok også forandra seg etter kvart frå å vere den fyrste i bygda/gata som fekk speilreflex kamra til i dag da nesten alle har både eit og to stk.Den gangen eg fekk mitt Nikon D70 var eg heilt blank og ikkje var det lett å skaffe seg læredom om det heller ,det var så nytt.

I dag er det massevis med veiledning i faget overalt på nette/kurs/skule og fleire venner/søsken har kamra så ein kan spørre.

Derfor er det ikkje så viktigt å få lære om det her(som det var før)--visst er der mykje å lære for alle, ein blir aldri utlærd.Men ein har andre plasser i dag å gå for å få vete noko ein lurer på,( nå det passer ein)-som ein ikkje hadde så mykje av før.Derfor trur eg at dette forumet blir mer som eit bildegalleri,der ein liker å vise sine bilder fram og får ein kort komentar(og gi ein kort komentar)Tida er blitt slik ein har mange gjøremål.

Dette er mine tanker som har vore med nokre år.

Ja, du har nok rett i dette. :)

Jeg synes for såvidt også det kan være greit med et forum for presentasjon og korte kommentarer, men jeg skulle nå likevel gjerne sett noe større aktivetsnivå enn det som har vært de sisten månedene.... :confused::hmm:

Ser ut som det trengs noen livreddende tiltak ja!!!

 

Flott hvis du tar ansvaret denne gangen og kommer opp med et tema f.eks. til søndag 1.juli (ev. til 8.juli dersom dette passer bedre)!

 

Jeg har desverre ikke anledning til å ta temadagen denne helga - og som jeg har vært inne på føles det ikke helt greit å ta det ansvaret for ofte heller. Hvis interessen for å beholde temadagen er der må flere være villige til å stille opp - hvis ikke det lar seg gjøre er den vel rett og slett ikke liv laga...? :mellow: (Jeg håper selvagt jeg tar helt feil i denne antagelsen....! Kom på banen, folkens! ;) )

 

Ellers er jeg glad for å høre at du har kunnet registrere en stadig økning i medlemstallet. Hvis man videre kan få en form for fornyelse av BK håper jeg virkelig det kan bli et oppsving igjen. :)

Lenke til kommentar

Det ble jo bebudet store endringer i vinter som skulle gjøre Bildekritikken til landets beste ( ordlyden var kanskje litt annerledes). Gikk lufta ut av den ballongen? Det eneste som ble gjort var noen designendringer, bl.a. å skjule EXIF og karakterene, sikkert til karaktermotstanderenes store glede, men dette resulterte altså til lavere aktivitet. Bildekritikken ligner nå veldig på Digit da det nettstedet trakk sine siste åndedrag, kun småpludring blant gode venner.

Lenke til kommentar

Karakterdebatten er et blindspor. Det er mulig at evalueringsnivå også er det.

 

Problemet er at et slikt nettsted trenger ildsjeler som har energi til å bidra med gode tilbakemeldinger; både positive og negative, og de må kunne gjøre det uten å bli sabla ned, eller oppleve at bildene trekkes kort tid etter at de sier noe kritisk om et bilde (Da tenker jeg på en utførlig og velfundert utredning om hva som kunne vært gjort bedre, ikke drittslenging).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med tomsi42 - vi trenger i alle fall et visst engasjement ift. å kommunisere omkring bildene vi presenterer for hverandre. Det skal ikke så veldig mye til for at det skal være inspirerende og interessant - jeg forventer ikke lange detaljerte utredninger, - et lite innspill i form av et nytt blikk eller noen nye tanker omkring bildet holder for meg. At man gir og tar imot med respekt og en hvis "dannelse" burde være en selvfølge.

Lenke til kommentar

En ting som slo meg nå, er den store økningen av smart-telefoner og nettbrett de siste årene. Hvordan påvirker det bruken av forum og bildedeling?

Har ikke brukt brett før akkurat nå, men det slo meg faktisk at dette ikke akkurat er så hemmende, annet enn at jeg nok ikke kommer til å bruke iPaden til annet enn musikk/surfing/kommentering. For posting av bilder vil jeg nok alltid komme til å bruke pc, så på akkurat den delen av deltakelsen her inne så virker det vel kanskje negativt? ;)

 

 

Lenke til kommentar

Hei.

For min del er det sånn at jeg ble med på noen runder med temadagene for å teste hva det var. Men jeg mistet tenningen på å være med, for min del er det noe i det at det er en "hent noe i arkivet"-utfordring istedenfor en "fotografer det nå"-utfordring. Det er altså ikke en fotografisk utfordring som jeg ser det. Så for min del kan den bare dø ut. Men selvfølgelig støtter jeg de som syns dette er koselig og vil fortsette med bildedelingen på denne måten, jeg har absolutt ikke noe imot at andre holder på med dette.

Lenke til kommentar

Det er bare å komme på en ny temadag, så legger jeg inn :-)

Kan forøvrig nevne at jeg jobber med å få bildekritikken inn på akam.no/bildekritikk, der digit.no blir et alias for tjenesten. Dette tror jeg vil være på plass innen uka er omme.

 

Jeg har også laget en kjempeenkel mobilversjon der du kan bruke touch for å bla gjennom de siste bildene, denne vil bli lansert rett etter adresseomleggingen.

 

Jeg tror forøvrig ikke dette er tidspunktet for å sykmelde bildekritikken. Det er ferie som mange sier, og ting vil nok ta seg opp igjen :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare å komme på en ny temadag, så legger jeg inn :-)

Siden det ikke ser ut til at noen andre har kommet på banen, så foreslår jeg tema for Temadag søndag 1. juli 2012:

"Bevingede skapninger"

 

Poster dette i egen tråd og håper admin legger dette ut på forsiden så snart som mulig! :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...