Gå til innhold

Problem med SDXC minnekort; Får ikke sett bildene på pc'en men kan se de på kameraet!


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Har nylig tatt i brukt mitt nye Fuji FinePix F600EXR, og merker at minnekortet ikke er helt som det skal være, eller...?

 

Problemet:

 

Det virker som at hver gang jeg sletter et bilde på minnekortet, og fortsetter å ta bilder etterpå, klarer ikke pc'en min å lese av innholder på minnekortet når jeg skal overføre bildene til pc'en.

 

Hvis jeg ikke sletter noen bilder på kameraet før jeg overfører, går overføringen bra. Men sletter jeg et bilde eller flere, må jeg formatere minnekortet for at det skal bli normalt igjen etterpå.

 

Får også "Read error" hvis jeg driver å sletter bilder på kameraet under bildetagningen.

 

Har masse bilder på minnekortet - HVORDAN får jeg de ut? Vil ikke miste dem! :(

 

Jeg kan se bildene PÅ kameraet, eller på tv'en min, men jeg kan ikke se de på pc'en via USB-1 kabelen min.

 

Minnekorter jeg har er:

 

http://cdon.no/elektronikk/transcend_sdxc_class_10_64gb-10875443

 

Mvh.

Thomas

Endret av ThomasWH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

awesnes, jeg har lest litt på nettet om dette, og dette visste jeg før jeg tok minnekortet i bruk. men jeg trodde dette bare var en svaket hos enkelte produsenter av minnekort?

 

er det slik at alle SDXC kort er slik?

 

de gode gamle XD minnekortene kunne man gjøre som man ville med, og jeg hadde aldri problemer med dem!

 

får jeg aldri ut filene mine nå? :(

Lenke til kommentar

Når du formaterer kortet - formaterer du det på pc'en eller i kameraet?

Aldri formatter kortet på pc'en - alltid gjør det i kameraet. Så blir det formatert riktig for kameraet, som er det viktige.

 

Generelt - tøm heller kortet ved å formatere det i kameraet når du har overført alle bildene.

 

Vil også heller anbefale de gode merkene som SanDisk og Lexar foran billigmerker som Transcend - færre problemer.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg formaterte det en gang på kamneraet. Men slettet bilder etter dette på kameraet. Nå vises ikke filene på pc'en. Har også to mapper med bilder på kameraet. Den ene mapen viser 4 filmer. Merkelig... Jeg har mange filmklipp og mange bilder, hvorfor viser den bare 4 filmer? Jeg kan heller ikke kopiere filer TIL kameraet, slik jeg gjorde før med tidligere FinePix kameraet med XD minnekort. JEG VIL HA BILDENE MINE FRA DENNE SOMMEREN!! argh

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hva OS du bruker men gjetter på Win.

 

Om du prøver å overføre direkte fra kameraet sjekk følgende :

 

a) Fullt ladet batteri i kamera.

 

b) usb 2(eller 3, ikke 1) i pc, og kabel som fulgte kameraet.

 

c) Om kameraet støtter Usb storage vs MTP(PTP) overføring så prøv begge variantene. Fortrinnsvis usb storage bør være mer kompatibelt.

 

d) Om kameraet kobles rett på PC så unngå andre usb enheter på samme usb kanal (er 2 porter pr kanal vanligvis). Det kan også være en ide å koble ut alt annet usb utstyr man ikke trenger, bare for å eliminere inkompabilitet mellom usb enheter(lite trolig om dette har fungert med andre kort før).

 

Benytter du kortleser i pc eller ekstern så verifisert at den støtter SDXC kort og 64GB kort.

 

Har du ikke benyttet kortleser så prøv det som et alternativ.

 

Du kan selvfølgelig ha fått et dårlig kort men Transcend er ikke et værsting kort i negativ forstand. 16GB kort ville være et tryggere valg, 32/64GB så bør man være sikker på at kamera og pc (kortleser) støtter det.

 

Uansett ville jeg skrivebeskyttet kortet fremtil du får lest av innholdet (skyvebryter på kortet)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...