Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2013


Gjest medlem-261816

Anbefalte innlegg

Den personlighetstesten var det jeg mislikte mest ved hele opptaket i fjor, 7 kuler å fordele, 5 alternativer, så brått var det 2-3 ting som egentlig burde få maks eller høyt utslag, men ettersom jeg kun hadde 7 kuler kunne jeg bare ta et par på hver i tilegg til samme spørsmål flere ganger (uten å kunne rangere det likt) . Aner jo ikke hvordan den vil rangere og kalukulere. Ja vet jeg fikk spm på intervju om enkelte ting stemte,

 

Men sikkert bra på en eller annen måte :), hva vet jeg.

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den personlighetstesten var det jeg mislikte mest ved hele opptaket i fjor

 

Så hvis jeg forstår det rett.

 

Testen var sånn at du fikk opp 5 alternativer som sa noe om hvordan du er som person? Så måtte du fordele totalt 7 poeng på alternativene. Flest poeng til det du følte passet mest? Så var det 5 nye alternativer og 7 nye poeng? Så møter du på alternativer som du har fått tidligere, men nå må du kanskje gi de lavere poeng fordi det er et annet alternativ som passer bedre?

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår det rett.

 

Testen var sånn at du fikk opp 5 alternativer som sa noe om hvordan du er som person? Så måtte du fordele totalt 7 poeng på alternativene. Flest poeng til det du følte passet mest? Så var det 5 nye alternativer og 7 nye poeng? Så møter du på alternativer som du har fått tidligere, men nå må du kanskje gi de lavere poeng fordi det er et annet alternativ som passer bedre?

 

Det er korrekt! Jeg for min del synes testen var helt grei. Men som sagt mange ganger før; folk er forskjellige og det som faller i smak hos meg, er det ikke sikkert du synes noen ting om og omvendt.

Lenke til kommentar

Det bekrefter vel egentlig det vi vet fra før basert på den dokumentasjonen som ble linket her for en stund tilbake. Personlighetstesten er en skreddersydd variant av "Shapes".

 

http://www.psychometricshapes.co.uk/questionnaire.php er en veldig enkel versjon av samme type test.

Gi litt beng i akkurat spørsmålene og se heller på antallet mulige resultater.

 

Min fremgangsmåte på denne type tester man møter på i sammenheng med jobbintervjuer (og evt. PHS) er å være care-free. Ikke tenke seg bort i alternativene man har. Svarer som oftest noe veldig nært det første jeg tenker. Det er ikke noen rette/gale svar og hvis det er noe på resultatet som skurrer så skal det alltid tas opp på intervjudel. Man kan ikke lese seg til et bedre resultat uten å vite akkurat hvordan testen er bygd opp og hva som PHS ser etter.

.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ser at det er et par nåværende politistudenter som skriver her inne. Kunne dere utdype litt om hva slags spørsmål som kommer på intervjuet? Tenker da ikke på de opplagte spørsmålene som hvorfor du vil bli politi, positive/negative sider ved deg selv, osv. Anngående gruppeøvelsen. Er det mer eller mindre bare for å sjekke hvordan du samarbeider med andre?

 

Opptaksformen ble endret i 2012, så de som har vært på opptak før det har hatt en annen form for vurdering av personlig egnethet.

 

For intervjuet vil du få spørsmål relatert til de seks kompetanseområdene, så les disse og bruk tid på å finne ut hvordan du stiller deg i forhold til dem.

 

Gruppeøvelsen er vel tatt i bruk fordi det sier mye om hvordan du samhandler med andre. Forskning skal ha vist at slike gruppeøvelser kan si svært mye om en person.

Lenke til kommentar
Den personlighetstesten var det jeg mislikte mest ved hele opptaket i fjor, 7 kuler å fordele, 5 alternativer, så brått var det 2-3 ting som egentlig burde få maks eller høyt utslag, men ettersom jeg kun hadde 7 kuler kunne jeg bare ta et par på hver i tilegg til samme spørsmål flere ganger (uten å kunne rangere det likt) . Aner jo ikke hvordan den vil rangere og kalukulere. Ja vet jeg fikk spm på intervju om enkelte ting stemte,

 

Denne type personlighetstester tar høyde for det du skriver her. Hvis alle påstandene stemmer for deg så gir du alle like mange poeng. Hvis du på et senere spørsmål gir en lignende påstand flere poeng så betyr ikke det at det blir feil fordi systemet tar i betraktning hvordan du har scoret ulike kriterier mot hverandre.

 

Det vil si at hvis du får påstandene "jeg føler meg kul" og "jeg føler at jeg har full kontroll på alt" og mener begge er veldig riktig så gir du 50/50. Får du senere "kul er det jeg føler meg" og "jeg er jævla lame asså" så gir du første svaret alle poengene og det andre ingenting.

 

At du da har gitt "jeg = kul" forskjellig score på ulike sider er ikke et problem siden det handler om hvordan du vekter påstandene mot hverandre.

Lenke til kommentar
Min fremgangsmåte på denne type tester man møter på i sammenheng med jobbintervjuer (og evt. PHS) er å være care-free. Ikke tenke seg bort i alternativene man har. Svarer som oftest noe veldig nært det første jeg tenker. Det er ikke noen rette/gale svar og hvis det er noe på resultatet som skurrer så skal det alltid tas opp på intervjudel. Man kan ikke lese seg til et bedre resultat uten å vite akkurat hvordan testen er bygd opp og hva som PHS ser etter.

 

Du kan faktisk "feile" på personlighetstesten. Systemet prøver å oppdage om noen "safer" svarene, og hvis ting ikke henger sammen så feiler du og må eventuelt ta testen på nytt.

Lenke til kommentar

Det var 2 i pulja mi som måtte ta den på nytt i fjor.

 

Greit å lese alle deres analyser av personlighetstesten. Jeg tror jeg overanstrengte meg litt på den i fjor, og jeg fikk et dårlig resultat. Så jeg skal prøve å være likere meg selv i år og ikke prøve å utgi meg for noe annet. Uansett, 7 dager i Hellas fra neste torsdag, så er det opptak 3.6. Gleder meg veldig til å starte :-)

Endret av bmw1502
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Har nå vært innom 61 sider av disse innleggene! Skulle ønske jeg oppdagen siden litt tidligere! Mye nyttig informasjon som står her. Ser at det er et par nåværende politistudenter som skriver her inne. Kunne dere utdype litt om hva slags spørsmål som kommer på intervjuet? Tenker da ikke på de opplagte spørsmålene som hvorfor du vil bli politi, positive/negative sider ved deg selv, osv. Anngående gruppeøvelsen. Er det mer eller mindre bare for å sjekke hvordan du samarbeider med andre?

 

Setter pris på eventuelle svar! Skal selv på opptak i Oslo den 29. mai kl. 12:)

 

Lykke til til samtlige :w00t:

Hva har du gjort for å intigrere minioriteter?

Hvorfor mener du at kvinnelige ledere ofte er bedre enn mannlige?

 

Dette er jo noen av de spørsmålene som tidligere har blitt stilt under intervjuet.Ser en som skriver her at det er viktig å være samfunsengasjert og refektert, og det tror jeg er helt korrekt. Man må være tilstede i dagens samfunn og ellers være en oppegående og utadvendt person. Stort verre enn det er det ikke. Jeg håper og velger å tro at de viser noe forståelse for at folk kan være nervøse under et sånt intervju og at den ikke blir som at noen er ute for å stryke deg, men heller hjelpe deg litt i gang :)

 

Sitter her som en gal og leser naturfag VG3 for å få opp snittet mitt. Litt slapp i noen fag på videregående, og det får jeg svi for nå. Kjipt å sitte inne å lese om gammastråling og økosystem når jeg kunne vært ute å grilla med venner og kjente. Men men, skal man bli politi så skal man bli politi :green:

Eksamen på onsdag! Der må jeg få 4 eller bedre for å være ganske så sikker på å ikke stryke på poeng.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Hvordan ligger folk an med tanke på det fysiske?

 

Dykk: Bestått

Hangups(Stang): 5-6 alt avhengig av dagsform

Svømming: 2:15

Benkpress: 7

Løping: Nesten bestått(2 meter unna).

 

Er ikke topptrent som dere ser. Har aldri vært noen atlet! Begynte treningen i september, så har det vært litt til- og fra.

 

Hvordan ser dere på at jeg skal klare kravene på opptaksprøven? Har vel dessverre ikke det samme fysiske grunnlaget som mange andre. Håper det uansett går veien for alle!

Lenke til kommentar

Hvordan ligger folk an med tanke på det fysiske?

 

Dykk: Bestått

Hangups(Stang): 5-6 alt avhengig av dagsform

Svømming: 2:15

Benkpress: 7

Løping: Nesten bestått(2 meter unna).

 

Er ikke topptrent som dere ser. Har aldri vært noen atlet! Begynte treningen i september, så har det vært litt til- og fra.

 

Hvordan ser dere på at jeg skal klare kravene på opptaksprøven? Har vel dessverre ikke det samme fysiske grunnlaget som mange andre. Håper det uansett går veien for alle!

 

Ser ut som du er innafor da :) Når skal du inn? Håper det går veien!! Jeg er også noen få meter unna bestått på løpingen, satser på at de to siste ukene skal få meg over og at jeg får en ekstra push på selve opptaket! Fortsatt litt tid! :)

 

Dykk: regner med at det går greit, tester ordentlig igjen på søndag

Svømming: svømte sist på 2:06, så håper på 2 poeng.

Bom: klarer ikke mer enn 1 poeng her. Har 6 nå.

Benk: 19

Løping: 15 runder og 3/4 sist jeg testet :p

Endret av heidi_h
Lenke til kommentar

Dykk: Bestått

Hangups(Stang): 7-8 litt avhengig av dagsform

Svømming: Usikker, men skal nok klare innefor kravene. Fornøyd med 1.

Benkpress: 10-12 rep

Løping: Satser på en 3`er

 

Intervju: Litt nervøs og kan komme litt til kort om jeg blir nervøs, men håper jeg klarer å framstå som den jeg er og dermed bli funnet egnet.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Ser ut som du er innafor da :) Når skal du inn? Håper det går veien!! Jeg er også noen få meter unna bestått på løpingen, satser på at de to siste ukene skal få meg over og at jeg får en ekstra push på selve opptaket! Fortsatt litt tid! :)

 

Joda jeg ligger innenfor. Har vært en hard vei for meg det å faktisk bare ligge innenfor. Ikke mange måneder siden jeg tok 35kg i benkpress :) Føler jeg har seiret uansett på mange måter.

 

Løpingen går nok med et ekstra push! Kjører selv intervalltrening 2-3 ganger i uka. Måtte ha en pause i dag, var en liten tur ute i går, hehe!

 

Skal i ilden 24 mai, enn du? :)

Endret av Jusst
Lenke til kommentar

Dykk: Bestått

Hangups(Stang): 7-8 litt avhengig av dagsform

Svømming: Usikker, men skal nok klare innefor kravene. Fornøyd med 1.

Benkpress: 10-12 rep

Løping: Satser på en 3`er

 

Intervju: Litt nervøs og kan komme litt til kort om jeg blir nervøs, men håper jeg klarer å framstå som den jeg er og dermed bli funnet egnet.

Dykk: Bestått

Hangups(Stang): 7-8 litt avhengig av dagsform

Svømming: Usikker, men skal nok klare innefor kravene. Fornøyd med 1.

Benkpress: 10-12 rep

Løping: Satser på en 3`er

 

Intervju: Litt nervøs og kan komme litt til kort om jeg blir nervøs, men håper jeg klarer å framstå som den jeg er og dermed bli funnet egnet.

 

Ser ut som du ligger godt an, stå på!

 

Hva tenker du på? Nervøs i grupper, eller bare generelt i intervjusituasjoner? Jeg er mer motsatt. Er ofte den som tar ordet i gruppa. Men det handler jo også om å slippe andre til. I alle fall på gruppeoppgaven, den skal jo løses/diskuteres sammen :)

Lenke til kommentar

Hvordan ligger folk an med tanke på det fysiske?

 

Dykk: Bestått

Hangups(Stang): 5-6 alt avhengig av dagsform

Svømming: 2:15

Benkpress: 7

Løping: Nesten bestått(2 meter unna).

 

Er ikke topptrent som dere ser. Har aldri vært noen atlet! Begynte treningen i september, så har det vært litt til- og fra.

 

Hvordan ser dere på at jeg skal klare kravene på opptaksprøven? Har vel dessverre ikke det samme fysiske grunnlaget som mange andre. Håper det uansett går veien for alle!

 

Dykk: bestått

Svømming: 2.30 (1)

Benk: 18 reps (3)

Bom: 9 reps (2)

Løping: 17 runder (1)

 

Løper hver dag nå fremover og trener full styrke på rygg, mage, bryst og bein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Joda jeg ligger innenfor. Har vært en hard vei for meg det å faktisk bare ligge innenfor. Ikke mange måneder siden jeg tok 35kg i benkpress :) Føler jeg har seiret uansett på mange måter.

 

Løpingen går nok med et ekstra push! Kjører selv intervalltrening 2-3 ganger i uka. Måtte ha en pause i dag, var en liten tur ute i går, hehe!

 

Skal i ilden 24 mai, enn du? :)

 

Så gøy å klare det :) Startet selv med å såvidt klare stanga i september :p Hvordan skal DETTE gå da, tenkte jeg....men det gikk overraskende fort fra såvidt stang til å legge på. var ikkeno glad i å trene styrke før, men nå MÅTTE jeg jo bare og nå syns jeg det er kjempegøy :D

 

Hadde PT time i går og ....au.... Utfall og spensthopp og intervaller på mølla, au....men det funker som bare det da :) Kroppen trenger restitusjon og, både fra trening og bytur :p

 

Skal i ilden 24. mai i Oslo, kl 12 puljen.

 

Lenke til kommentar

Dykk: Bestått

Hangups(Stang): 7-8 litt avhengig av dagsform

Svømming: Usikker, men skal nok klare innefor kravene. Fornøyd med 1.

Benkpress: 10-12 rep

Løping: Satser på en 3`er

 

Intervju: Litt nervøs og kan komme litt til kort om jeg blir nervøs, men håper jeg klarer å framstå som den jeg er og dermed bli funnet egnet.

 

Er også ganske nervøs for intervju-delen. Både gruppesamarbeidsdelen og intervjuet. Her går det i tankekart og diverse!! Så du skrev at du tar opp fag, lykke til på eksamen! :)

Lenke til kommentar

Så gøy å klare det :) Startet selv med å såvidt klare stanga i september :p Hvordan skal DETTE gå da, tenkte jeg....men det gikk overraskende fort fra såvidt stang til å legge på. var ikkeno glad i å trene styrke før, men nå MÅTTE jeg jo bare og nå syns jeg det er kjempegøy :D

 

Hadde PT time i går og ....au.... Utfall og spensthopp og intervaller på mølla, au....men det funker som bare det da :) Kroppen trenger restitusjon og, både fra trening og bytur :p

 

Skal i ilden 24. mai i Oslo, kl 12 puljen.

 

Hehe! Ja det er gøy når man selv ser fremgang :) Ikke minst at andre gjør det!

 

Skal i Tromsø jeg, 08:00 :)

 

Er også ganske nervøs for intervju-delen. Både gruppesamarbeidsdelen og intervjuet. Her går det i tankekart og diverse!! Så du skrev at du tar opp fag, lykke til på eksamen! :)

 

Tankekart? Hehe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...