Gå til innhold

Studiespesialisering vitnemål, hva trengs?


Kakkki

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nå fullført medier og kommunikasjon, og skal ta ett jobbeår med privatistfag. Jeg har veldig lyst til å prøve å komme inn på medisin, men har hørt at den letteste måten å komme inn på medisin fra media, er rett og slett å endre vitnemålet sitt til almenn? På vitnemålet mitt har jeg følgende fag;

 

 

Fellesfag:

Engelsk

Historie

Kroppøving

Matte 1P

Matte 2P

Naturfag vg1

Naturfag vg2

Norsk H skriftlig + eksamen

Norsk S skriftlig

Norsk muntlig + eksamen

Samfunnsfag

 

Felles programfag:

Mediekommunikasjon vg1

Mediedesign og medieuttrykk vg1

Medieproduksjon vg1

Mediekommunikasjon vg2

Mediedesign og medieuttrykk vg2

Medieproduksjon vg2 + Eksamen

Medier og kommunikasjon vg3 + Eksamen

 

Valgfrie Programfag

Valgfag1(IT)

Valgfag2(Geofag)

 

Prosjekt til fordypning:

PTF vg1

PTF vg2

 

 

 

Hvilke fag må jeg ta opp, og hvilke fag vil disse erstatte? Vet jeg må skifte begge mattefagene mine, ta kjemi, biologi og fysikk(?), samt for å få godkjent vitnemål må jeg vel ta ett fremmedspråk og geografi? Noen som vet? :)

 

På forhånd takk.

Endret av Snuzk1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Geografi, Historie, RLE. Dersom du vil studere medisin må du ha R1 eller S1+S2, kjemi(1+2) og fysikk (1 år).

 

Geografi, Historie, RLE. Dersom du vil studere medisin må du ha R1 eller S1+S2, kjemi(1+2) og fysikk (1 år).

 

Og så må du ha et fremmedspråk ja, det stemmer. Så rot da! At du velger medisin når du går MK.

Lenke til kommentar

Yep :p Var utaktisk det. Vurderer nesten å ta kontakt med en videregående og høre om det er mulig å ta ett år der hvor jeg tar opp endel fag som R1, kjemi og fysikk. Geografi og sånn skal vel ikke være så vanskelig å ta som privatist. Er interessert i å få så mange seksere som mulig for å komme inn også så.. Var veldig utaktisk å gå media ja.

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over, men hørte jeg trengte såpass mye at det var nesten bedre å endre hele vitnemålet til almenn for å få plass til alt jeg trengte. Har ikke sååå bra i programfagene uansett, så hadde ikke gjort meg noe å endra det til almenn.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det er meget vanskelig å komme inn på noen medisinstudier, for dersom du endrer på vitemålet etter vg3, så søker du i ordinær kvote. Det kan bli stygt, for de poenggrensene ligger godt over 60. Ikke for å ødlegge planene dine eller noe sånt, men dersom du ser realistisk på det så er det i grunnen lite å satse på. Har du over 65 studiepoeng, så er jo det bare fantastisk.

 

Et råd er jo å studere medisin i utlandet. Norge har ekstremt høye krav til medisinstudenter i samenligning med andre land.

Lenke til kommentar

Og forresten, så tror jeg du må ta S1+S2, for du trenger T-matte for å ta R1

 

Det stemmer ikke. Man kan ta både både R1 og R2 sammen med 1P.

 

Korrekt, men ingen tar R matte når de har tatt P matte. T matte (teoretisk matte) gir deg basiskunskaper som en trenger i R matte. Denne kunnskapen tilegner man seg ikke ved å gå P matte. P matte har mye det same pensumet som matematikken i 10.klasse, så sånn sett blir det som å sende en 10.klassing på R matte (uten lærer, for i dette tilfellet er det snakk om privatist). Totalt upraktisk og helt unødvendig

Lenke til kommentar

Korrekt, men ingen tar R matte når de har tatt P matte. T matte (teoretisk matte) gir deg basiskunskaper som en trenger i R matte. Denne kunnskapen tilegner man seg ikke ved å gå P matte. P matte har mye det same pensumet som matematikken i 10.klasse, så sånn sett blir det som å sende en 10.klassing på R matte (uten lærer, for i dette tilfellet er det snakk om privatist). Totalt upraktisk og helt unødvendig

 

Det er uansett teoretisk mulig, noe det på formuleringen din ikke virket som om det var. Men med hardt arbeid kan man faktisk greie å gå fra 1P til R1, det avhenger bare av at man greier å lære seg nødvendig pensum på egen hånd (noe man må uansett som privatist).

 

Er ikke forresten hele poenget med å ta S1+S2 at det til sammen omtrent skal tilsvare R1? I så fall burde det jo ha lite å si for vanskelighetsgraden hvilken av alternativene man velger.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Korrekt, men ingen tar R matte når de har tatt P matte. T matte (teoretisk matte) gir deg basiskunskaper som en trenger i R matte. Denne kunnskapen tilegner man seg ikke ved å gå P matte. P matte har mye det same pensumet som matematikken i 10.klasse, så sånn sett blir det som å sende en 10.klassing på R matte (uten lærer, for i dette tilfellet er det snakk om privatist). Totalt upraktisk og helt unødvendig

 

Det er uansett teoretisk mulig, noe det på formuleringen din ikke virket som om det var. Men med hardt arbeid kan man faktisk greie å gå fra 1P til R1, det avhenger bare av at man greier å lære seg nødvendig pensum på egen hånd (noe man må uansett som privatist).

 

Er ikke forresten hele poenget med å ta S1+S2 at det til sammen omtrent skal tilsvare R1? I så fall burde det jo ha lite å si for vanskelighetsgraden hvilken av alternativene man velger.

 

Jeg sier jo ikke at det er umulig å gå fra P1 til R1, men det er unødvendig vanskelig. Pensumet i P1 er nesten helt likt det fra matematikken i 10.klasse. Pensumet i S1 er nesten identisk med pensumet i T1 (S1 har ikke geometri). Å ta S1 etter å ha tatt P1 vil derfor være like naturlig som å ta T1 etter 10.klasse (noe som de fleste gjør).

 

Men R1 bygger på de basiskunnskapene men egner seg fra T1. Det vil si at man "hopper" 1 trinn opp, og det blir veldig vanskelig. Derfor sier jeg at det er unødvendig, fordi S1+S2 (S2 bygger på S1) er naturlig etter å ha tatt P1.

 

S1+S2 tilsvarer R1 rent teoretisk, men pensumene er helt ulike.

 

Dette blir opp til deg Snuzk1, men dersom du har tenkt å bruke 2 år på dette (noe jeg mener er realistisk siden du også skal ta kjemi 1+2), så er det gunstig å ta S1+S2, nettopp på grunnlag av pensum (og ikke hva systemet sier)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...