Gå til innhold

Trekke utvendig RG-6T / splitte kabel TV og bredbånd


Anbefalte innlegg

Slik er situasjonen, jeg har nettopp flyttet inn i et nytt hus. TV og bredbånd får jeg gjennom kabel fra Canal Digital. Punktet for alt dette sitter i stuen, rett ved TV'n (se bilde).

 

Jeg har brukt en splitter til å fordele trafikken, en kabel går til PVR-boksen, mens den andre går til bredbåndsmodemet. I tillegg til dette har jeg en trådløs router, som igjen er koblet til modemet.

 

Alt fungerer som det skal, bortsett fra at alt dette utstyret står godt bortgjemt bak peisen, og ergo en stor mur. Dette gjør at signalene på det trådløse nettverket er elendige i store deler av huset.

 

For å bøte på dette, har jeg midlertidig lagt en RJ-45 nettverkskabel fra modemet, gjennom stuen og flyttet det trådløse nettverket i et annet rom med bedre dekning. Dette var en grei midlertidig løsning, inntil kona ble lei av kabelen som lå løst i halve huset.

 

Av den grunn er jeg nødt til å finne en mer permanent løsning. Slik jeg ser det så har jeg to løsninger.

  1. Feste RJ-45 kabelen på vegg, som en hvilkensomhelst annen strømledning.
  2. La RG-6T kabelen gå ut av huset, strekke den på utsiden av huset til det rommet jeg ønsker å ha routeren.

Jeg ender vel helst på det siste, ettersom dette blir minst rot, og ser penest ut.

 

Ettersom jeg på ingen måte er noen ekspert på dette, så trenger jeg noen tips. Hva tenker dere er best å gjøre.

 

Skal jeg borre et nytt hull i veggen, og la RG-6T kabelen fra den ene siden av splitteren gå ut gjennom dette hullet?

 

Jeg synes dette kanskje er litt dumt ettersom jeg først får kabelen inn i huset, for derfor å splitte signalet og for så å trekke kabelen ut igjen.

 

Eller finnes det noen måte å splitte signalet utenfor huset, slik at jeg slipper å bore to hull i stuen.

 

Noen tips?

post-62612-0-20314100-1340439420_thumb.jpg

Endret av Thullball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...