Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på standpunktkarakter - Kroppsøving


Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk karakteren 4 i standpunkt i faget kroppsøving. Men jeg føler at jeg fortjener karakteren 5 etter innsatsen og hva jeg har ytt i timene.

Jeg spurte læreren nå i vår om det var mye som skulle til for at jeg fikk karakteren 5, da svarte hun med at:

"Hvis du står på de siste timene nå før feriene skal du ikke se bort ifra det!"

Og det gjorde jeg, jeg gjorde alt kroppen min var god for de siste timene! Allikevel fikk jeg en 4'er.

 

Men det har seg slik at når man skal klage på standpunktkarakteren skal man ikke ta stilling til om karakteren er i samsvar med det faglige nivået mitt, hvis jeg forsto denne teksten riktig:

"Etter forskrift til opplæringsloven § 5-12 skal klageinstansen ta stilling til om gjeldende regler for karaktersetting er fulgt. Klageinstansen skal derfor ikke overprøve faglærerens faglige skjønn. Det betyr at klageinstansen ikke skal ta stilling til om standpunktkarakteren din er i samsvar med det faglige nivået ditt. Når det gjelder hvorvidt gjeldende regler er fulgt, kan imidlertid klageinstansen ta stilling til alle sider ved dette spørsmålet, også forhold som ikke er tatt opp i klagen.

Her ser du noen eksempler på bestemmelser som skal være overholdt:

Faglærer skal redegjøre for i hvilken grad du har oppnådd kompetanse i faget, slik kompetansen er beskrevet i læreplanen i faget.

Vurdering i orden og atferd skal ikke være blandet sammen med vurdering i det enkelte faget.

Du skal ha fått skriftlig varsel dersom det er fare for at du ikke har grunnlag for karakter i faget.

Se forskrift til opplæringslova § 3-7 Varsling."

Kilde: http://al.vgs.no/Mod...rticle.ID=20467

 

Derfor lurer jeg på, hvordan i allverden skal jeg klage på karakteren da når kroppsøving kun går ut på innsats og faglige nivået mitt, og jeg ikke har lov til å klage på den måten?

Virkelig takknemlig for svar! :)

 

Edit: Sålangt har jeg skrevet som begrunnelse i klage-brevet:

"Jeg klager herved på min standpunktkarakter i faget kroppsøving. Dette grunnet at jeg føler jeg ligger på et høyere nivå enn hva karakteren viser til. Jeg har ytt maks i gymtimene og gjort mitt beste."

Men ser ikke ut til at jeg kan skrive det på den måten etter det som står skrevet over her?

Endret av Therider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer nok at du ikke har lov til å klage på karakteren du fikk på grunnlag av at du selv mener karakteren ikke svarer til ditt faglige nivå. Dersom systemet hadde vert slik, så kunne hvem som helst få gyldig klage og kreve høyeste karakter.

 

Du har kun lov til å klage på at du ikke fikk karakteren du ønsket fordi faglæreren din ikke fulgte reglene for karaktersetting. Du har også lov til å klage dersom du mener faglæreren din har satt karakteren din på grunnlag av orden og atferdskarakteren din eller andre forhold som gjelder deg og faglæreren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...