Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kontaktlinser, kjeve hornhinner?


avp

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om dette er den riktige tråden for spm mitt, men la oss prøve :p

 

Jeg har aldri kjøpt kontaktlinser før (online), og lurer derfor på hvordan/hva man trengte. Jeg har hørt noe om kjeve hornhinner, men på nettsidene skulle jeg bare taste inn styrkene. Spiller ikke kjeve hornhinner noen rolle når det gjelder kontaktlinser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du linser fra før av? Dersom fortsatt har esken fra de gamle linsene du fikk av en optiker står styrken og alt du må fylle inn der. Hvis du ikke har noe info annet enn styrken din, burde du gå til optiker siden det er å kaste penger i vasken dersom du bestiller linser, skriver inn noe random greier også viser det seg at de ikke passer.

Lenke til kommentar

Jeg har fått lapp av optikeren med både styrker og kjeve hornhinner. Sist gang jeg fikk prøvelinser av optikeren min var ikke kjeve hornhinner inkludert, og styrkene var heller ikke helt korrekte heller -.-

Men jeg har sjekket ut flere nettsider, og ingen av dem hadde noen felt der jeg skulle fylle inn kjeve hornhinner..

Lenke til kommentar

Den type linser du ser etter heter forøvrig "toric". Ser Punainen skriver at han har -0.75 x 70, og dette refererer til henholdsvis sylinder og akse, og har med korrigering av astigmatisme å gjøre. Hva står det på lappen fra optikeren din, så kan jeg prøve å hjelpe deg.

 

På lappen jeg fikk fra optikeren står det for det ene øyet:

SPH: -4,00 , CYL: -0,25 , AXE: 20

 

Jeg tenker at SPH står for gradene (så vidt jeg husker)..

 

Jeg fant noen toriske linser på nettstedene, og så også at CYL bare hadde -0,75 og -1,50. Jeg har -0,25 og -1,25, kan jeg bruke disse???

Og AXE hadde ikke helt eksakte tall for meg heller.. vet ikke om det spiller så veldig stor rolle, men..

Endret av avp
Lenke til kommentar

Liker ikke toric linser, har skjeve hornhinner, men bruker vanlige linser av to grunner: de er mindre og tynnere enn toric linser.

 

Men blir du ikke svimmel av å bruke dem?

 

SPH (sphere) er styrken på linsene, og kan også kalles power eller PWR. CYL og AXE har som nevnt med korrigering av astigmatismen å gjøre, og det må være korrekt. Hvor er det du skal bestille fra?

 

Jeg har sett på lensway og lensme, den focus daylies.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...