Gå til innhold

Sykkel VS Scooter


Gjest22

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tenker å kjøpe meg enten en hybridsykkel eller en brukt scooter(moped) for transport til og fra jobb/skole. Kjøper jeg hybridsykkel skal den også brukes til ymse koseturer/lett trening.

 

Jeg har lite penger å bruke, og hvis det blir hybridsykkel har jeg sett litt på denne: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/crossway-redwood-hybridsykkel-12-1079483

 

Ruten min til og fra jobb er cirka 5 km hver vei. Så sykkelen skal altså brukes i snitt i underkant av 1,0 mil hver dag (justert for helger osv).

 

Spørsmålet er: hva ville dere ha gjort? Kjøpt en brukt scooter der jeg risikerer å støte på tekniske problemer, men samtidig slippe å trø/stresse klokken 07:30 om morgenen, eller kjøpe sykkel?

 

Kan man sykle hybridsykkel hele året, selv i lett sludd/slaps, uten å gå på trynet? Er dette noe dere helårssyklister gjør? Eventuelt må man ha to sett dekk, som på bil?

 

Og hva tenker dere om den hybridsykkelen jeg linket til. Helt ok for mitt formål i forhold til pris? Hvis det blir sykkel fremfor scooter vil jeg prøver å slippe unna med minst mulig penger.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint å sykle hele året, men bruk piggdekk om vinteren. For en hybrid vil schwalbe marathon winter passe. Jeg bruker personlig en 29er med nokian 294 om vinteren, men det er bare fordi noen gater i oslo ikke blir verken brøytet eller saltet om vinteren (Kommunen satser på at bilene kjører av snøen, noe som etterlater store isvuller)

 

Med mer normale gater trenger du ikke så tungt utstyr.

 

Jeg betrakter det å sykle en liten tur til jobb hver morgen som forfriskende og absolutt intet stress.

Lenke til kommentar

Det går fint å sykle hele året, men bruk piggdekk om vinteren. For en hybrid vil schwalbe marathon winter passe. Jeg bruker personlig en 29er med nokian 294 om vinteren, men det er bare fordi noen gater i oslo ikke blir verken brøytet eller saltet om vinteren (Kommunen satser på at bilene kjører av snøen, noe som etterlater store isvuller)

 

Med mer normale gater trenger du ikke så tungt utstyr.

 

Jeg betrakter det å sykle en liten tur til jobb hver morgen som forfriskende og absolutt intet stress.

 

29er betyr det størrelsen på dekkene?

 

Hva syntes du om den sykkelen jeg linket til? Er den ikke helt ok for å komme seg fra A til B på ca 5km tur retur daglig tror du? :)

Lenke til kommentar

En 29er er en terrengsykkelramme med samme hjuldiameter som hybrid/landeveisykkel. De kalles 29ere fordi et passe grovt terrengdekk blir ca 29" i diameter på slike hjul (Selve hjulet har mindrre diameter).

 

Hva sykkelen angår så er den vel først og fremst billig. Den virker nok greit nok, men for vinterbruk er skivebremser gull. Hva gir og slikt angår så er det jo tungt og har begrenset med girvalg, men billig kan være ganske greit når den skal brukes hele året siden veisalting (Om du har slikt) spiser kjeder og gir til frokost.

 

Dette er et omeråde hvor lukkede girsystemer har mye for seg. Jeg har en rohloff speedhub på min sykkel, men det er et stykke temmelig dyr tysk ingeniørkunst og er ikke tingen om du er på budsjett.

 

Noe av det mest lovende jeg ser av billige hybrider er diamant union 40, det er en del kroner mer enn hva du ser på med medidaen, men fortsatt ikke dyrt. Stiv gaffel (I.e. ikke penger og vekt kastet bort på en dårlig dempegaffel) samt skivebremser og ferdig utstyrt med skjermer og bagasjebærer.

Lenke til kommentar

En 29er er en terrengsykkelramme med samme hjuldiameter som hybrid/landeveisykkel. De kalles 29ere fordi et passe grovt terrengdekk blir ca 29" i diameter på slike hjul (Selve hjulet har mindrre diameter).

 

Hva sykkelen angår så er den vel først og fremst billig. Den virker nok greit nok, men for vinterbruk er skivebremser gull. Hva gir og slikt angår så er det jo tungt og har begrenset med girvalg, men billig kan være ganske greit når den skal brukes hele året siden veisalting (Om du har slikt) spiser kjeder og gir til frokost.

 

Dette er et omeråde hvor lukkede girsystemer har mye for seg. Jeg har en rohloff speedhub på min sykkel, men det er et stykke temmelig dyr tysk ingeniørkunst og er ikke tingen om du er på budsjett.

 

Noe av det mest lovende jeg ser av billige hybrider er diamant union 40, det er en del kroner mer enn hva du ser på med medidaen, men fortsatt ikke dyrt. Stiv gaffel (I.e. ikke penger og vekt kastet bort på en dårlig dempegaffel) samt skivebremser og ferdig utstyrt med skjermer og bagasjebærer.

 

Ok, takk for fyldig svar. Da har jeg noe å tenke på videre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...