Gå til innhold

[Løst] Forklaring av mSATA disk


Anbefalte innlegg

Hello.

Hadde tenkt og kjøpe meg ein Kunshan P170E

 

Og det står:

Fleksible konfigurasjonsmuligheter - mATA SSD + harddisker i RAID

Med mSATA SSD som systemdisk, er det mulig å kjøre 2 like harddisker i RAID. Velg mellom RAID 0/1.

 

Noe eg ikke forstår ein shit av...kan noe forklare det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mata-SSD er en SSD som ser ut som kun innmaten,festet til hovedkortet i et lite spor.

Dvs ikke en vanlig HHD-plass med SATA.

Den er grei, du har SSD til OS - raks pc.

 

Når det kommer til lagring kan du montere 2 stk harddisker ( eller SSD i ettertid ) og velge raid 1 som lagrer data på begge diskene, ryker den ene har du dataen på den andre.

 

Eller du kan velge raid 0 som lagrer halve dataen på hver av diskene, ryker en disk mister du all data, men i gjengjeld er det raskere.

Endret av War
Lenke til kommentar

Mata-SSD er en SSD som ser ut som kun innmaten,festet til hovedkortet i et lite spor.

Dvs ikke en vanlig HHD-plass med SATA.

Den er grei, du har SSD til OS - raks pc.

 

Når det kommer til lagring kan du montere 2 stk harddisker ( eller SSD i ettertid ) og velge raid 1 som lagrer data på begge diskene, ryker den ene har du dataen på den andre.

 

Eller du kan velge raid 0 som lagrer halve dataen på hver av diskene, ryker en disk mister du all data, men i gjengjeld er det raskere.

 

Tusen takk for hjelpen.

Så raid er alstå ein slags løsning på måten man lager på.

RAID 1 er vel standar og ta på de fleste pcene tenker eg

Lenke til kommentar

Raid er forklaring på måten informasjonen fordeles utover..

normalt vil du ha en hardisk som lagrer a,b,c,d,e,f,g osv. men ved andre ønsker som sikkerhet eller hastighet kan raid brukes

 

Raid 1 (mirror) gjør at alt blir identisk.. begge diskene inneholder det samme (a,b,c,d,e,f,g)

Raid 0 (splitting) øker hastigheten på så mange disker du ønsker (min 2 disker) hvor dataen blir fordelt. a,c,e,g på den ene. og b,d,f på den andre.. eller lignende.. mister du en disk.. mister du alt.

 

begge disse 2 metodene er mye brukt... men det er også andre metoder som raid 2 , raid 3, raid 4 osv... som alle har forskjellige fordeler og ulemper...

 

Hardiskene må være omtrent like (litt forskjell godtas )

 

men det finnes "hybrid" løsninger.. som bruker en SSD disk bare som et "buffer" på de mest brukte filene for og holde ytelsen på vanlig disker så høyt som mulig.. (hybrid løsningene godtar en liten ssd.. med høy skrive og lese hastighet, sammen med størrelsen på en vanlig hardisk )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...