Gå til innhold

Spørsmål om relè, strøm, jording, lover og regler (fra nybegynner)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omron har slike releer

Kan skaffes gjennom de fleste elektrikerforretninger og mulig Chlas ohlson kan skaffe dem og.

Om du heller vil bruke en kontaktor, så er det rimeligere, og der vil du høre klikket ved innslag.

Her er et rimelig forslag..

Stakk innom Clasern, det var bestillingsvare og ikke så god leveringstid at jeg orker det kontra prisen :/

En sånn kontaktor, kan den bare plasseres i SSRens sted, uten å endre noe på kretsen ellers?

Isåfall, hvorfor heter det SSR output på PIDen min, og ikke bare relay-output eller noe annet mer generelt?

 

Skal du holde deg under 100 grader er denne meget god,har selv modellen før denne(UT100)

Eneste er at du må bytte temp sensoren med en rustfri.. :wee:

http://www.elv.de/un...tat-ut-200.html

Separat in/ut kobling 0.1 grad

Hmm, ikke dum den der... Hva bruker du din til, og hvor kjapt reagerer den?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stakk innom Clasern, det var bestillingsvare og ikke så god leveringstid at jeg orker det kontra prisen :/

En sånn kontaktor, kan den bare plasseres i SSRens sted, uten å endre noe på kretsen ellers?

Isåfall, hvorfor heter det SSR output på PIDen min, og ikke bare relay-output eller noe annet mer generelt?

Er nok en dårlig ide å bruke et vanlig rele til PID-regulering da det vil slå seg av og på svært ofte, noe som vil føre til kort levetid på releet/kontaktoren.

 

Synes den koplingen din ser veldig tvilsom ut. Har du en skisse som viser hvordan dette er koplet? Beklager, men jeg mistenker at du driver å kopler ett eller annet feil.

Synes koblingen hans ser riktig ut.

Lenke til kommentar

Da har jeg gransket bildene og finlest hele tråden. OK, beklager - koplingen ser riktig ut.

 

Ser ut som denne PID'en gjør jobben sin fint og at den gir en passende styrepenning ut på SSR+ og SSR-.

Dersom koplingen som er avbildet i bilde 3 ble testet med en innkoplet lampe, så burde den ha koplet inn lampen (du har vel selvfølgelig slått på lampettbryteren). Konklusjonen må da bli at SSD releet ikke gjør jobben.

 

Det at PID'en er merket med SSR+ og SSR- på styreutgangen tolker jeg som et signal på at det er veldig begrenset hva en kan belaste utgangen med. En kontaktor trekker ofte en god del strøm før det kopler inn og kan i verste fall ødelegge PID'en din. Det lille Omron releet du linket til (MY4IN1 12VDC) trekker bare 80mA og KAN fungere (det trekker mindre enn en kontaktor, men fortsatt mer enn et SSR rele). En annen ting er at Omron releet kommer uten sperrediode. Det vil derfor sette opp en motspenning ved inn/ut-kopling og denne motspenningen kan ødelegge PID'en din. En annen ting er at Omron releet bare tåler 5A over utgangen. Det kan bli litt spnkelt for ditt bruk (maks 1150 Watt)

 

Det tryggeste vil derfor være å vente på et nytt SSR rele eller gå over til en annen løsning.

Lenke til kommentar

Hurra hurra! Det nye releet har dukket opp fra Kina og har blitt testet slik:

En PID slår av og på releet via styrestrømmen, og kobler slik inn og ut en forgrener.

Forgreneren er av typen dere ser under, og jeg har bare kuttet ledningen på denne og koblet den til releet slik dere ser på bildet.

Det fungerer akkurat som forventet.

 

Nå er spørsmålet om det jeg har gjort er sikkert, og om det er lovlig?

 

Forgreneren skal brukes til å styre en dyppvarmer fra Biltema og siden denne skal i vann tenker jeg det er lurt å ha det jordet best mulig.

Alle tips til hvordan jeg gjør ting på en tryggest mulig måte mottas med takk.

 

post-81894-0-26159700-1342632944_thumb.jpg

 

480683_L.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...