Gå til innhold

[Løst] Trenger jeg nytt skjermkort for å koble til tv ?


kal.50

Anbefalte innlegg

Har følgende rigg. 2500K CPU.16GB minne.Asus P8p67.deluxe og et Geforce 8500GT 256MB skjermkort.Bruker nå en 24" 1920x1200 skjerm og ønsker og koble til tv,en min en 42"lcd skjerm 100hz via en 5m lang hdmi kabel.Skjermkortet har ikke hdmi men jeg har liggende en DVI-hdmi overgang jeg regner med vil fungere og koble dataskjermen på vga pluggen.Ønsker meg et oppsett der jeg kan se akkurat det samme på begge skjermer samtidig.Er klar over at hdmi ikke klarer 1920x1200 men tv,en er standard HD så det skal vel gå greit å sette den på det samtidig som dataskjermen får 1920x1200? Så til hovedspørmålet.Skal ikke game på dette opplegget,bare se film i HD og youtube osv.Lyden tar jeg ut fra pc til en Nad forsterker fra eget lydkort så den er grei.Vil dette skjermkortet mitt bli for pysete til å drive disse to skjermene samtidig?Tenker da spesielt på at bare 256mb minne på det kansje er for lite?Gidder ikke koble opp dette før jeg vet at HW holder mål til å gi meg en skikkelig problemfri opplevelse uten lagg og andre problemer.Hvis jeg trenger nytt skjermkort tar jeg med takk i mot anbefaling på hvor kraftig kort jeg burde ha. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Skjermkortet skal være godt nok det, men du vil neppe få et bra resultat om du skal kloning av begge skjermene pga. forskjellige format (16:9 og 16:10), så den ene eller den andre skjermen vil se merkelig og utydelig ut (om de i det hele støtter hverandre sine oppløsninger).

 

Utvid heller PC-skjermen med TVen, da kan du kjøre forskjellig oppløsning på begge skjermene, og det er bare å dra youtube-filmen over på TVen nå du vil bruke den istedenfor.

Lenke til kommentar

Skjermkortet skal være godt nok det, men du vil neppe få et bra resultat om du skal kloning av begge skjermene pga. forskjellige format (16:9 og 16:10), så den ene eller den andre skjermen vil se merkelig og utydelig ut (om de i det hele støtter hverandre sine oppløsninger).

 

Utvid heller PC-skjermen med TVen, da kan du kjøre forskjellig oppløsning på begge skjermene, og det er bare å dra youtube-filmen over på TVen nå du vil bruke den istedenfor.

 

Det hørtes meget smart ut :) Er det mulig å gjøre noe feil så man ødelegger TV,en når man skal sette opp sånt? Er rimelig datakyndig men har aldri brukt to skjermer før og livredd for min nydelige TV. :omg: er dette en hdmi kabel med standard pluggstørrelse av brukbar kvalitet?

http://cdon.no/elektronikk/bulk%252fopackat_hdmi-hdmi_ha-ha_ver_1.4__5%2c0m-7860747

Endret av kal.50
Lenke til kommentar

Det hørtes meget smart ut :) Er det mulig å gjøre noe feil så man ødelegger TV,en når man skal sette opp sånt? Er rimelig datakyndig men har aldri brukt to skjermer før og livredd for min nydelige TV. :omg: er dette en hdmi kabel med standard pluggstørrelse av brukbar kvalitet?

http://cdon.no/elekt..._5%2c0m-7860747

Mellomrom mann, har du glemt at du har en tast som heter 'ENTER'?

 

Fullstendig umulig å ødelegge TV så lenge du ikke prøver å sette en oppløsning (eller oppdateringsfrekvens) den ikke kan kjøre, normalt vil Windows også begrense deg til "gyldige" valg.

 

HDMI bruker digitale signaler, og kabelkvalitet er dermed fullstendig likegyldig (gitt at den klarer å overføre bilde.) Sannsynligheten for at TVen bruker miniHDMI anser jeg som nesten 0 og med en DVI/HDMI-adapter tipper jeg det er full-size HDMI på den siden også, kabelen du har funnet er dermed helt fin.

 

PS.

Apostrof - Språkrådet

Lenke til kommentar

Det hørtes meget smart ut :) Er det mulig å gjøre noe feil så man ødelegger TV,en når man skal sette opp sånt? Er rimelig datakyndig men har aldri brukt to skjermer før og livredd for min nydelige TV. :omg: er dette en hdmi kabel med standard pluggstørrelse av brukbar kvalitet?

http://cdon.no/elekt..._5%2c0m-7860747

Mellomrom mann, har du glemt at du har en tast som heter 'ENTER'?

 

Fullstendig umulig å ødelegge TV så lenge du ikke prøver å sette en oppløsning (eller oppdateringsfrekvens) den ikke kan kjøre, normalt vil Windows også begrense deg til "gyldige" valg.

 

HDMI bruker digitale signaler, og kabelkvalitet er dermed fullstendig likegyldig (gitt at den klarer å overføre bilde.) Sannsynligheten for at TVen bruker miniHDMI anser jeg som nesten 0 og med en DVI/HDMI-adapter tipper jeg det er full-size HDMI på den siden også, kabelen du har funnet er dermed helt fin.

 

PS.

Apostrof - Språkrådet

 

Fant enter nå..he he :) sorry,ska huske det! Vet at TV,en min har "standard" hdmi inntak og det samme har overgangen jeg har fra DVI. Det jeg fryktet var at kabelen jeg linket til var av typen mini da det sto noe nederst på sida der om at den støttet mini et eller annet jeg ikke helt sjønte.Hvis det er en standard hdmi kabel som du sier så vil jo alt gå helt fint.Ellers godt å vite at det skal noe til å herpe TV,en min.Takker så mye for svar.(er et snev ordblind så det er årsaken hvis jeg har forklart litt rotete.) :confused:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...