Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Usikker på om jeg får 'riktig' ytelse av Aspire 5750G


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For ganske nøyaktig et år siden kjøpte jeg maskina jeg sitter på nå, en Acer Aspire 5750G. Det er en helt okei medium-range laptop til en fornuftig pris, og basert på grundig research klinte jeg til og trykket 'kjøp'. Det var ikke et dårlig valg, for all del, har stort sett vært fornøyd med den, men det er fordi jeg ikke er så alt for opphengt i at performancen er helt tipp topp til enhver tid.

 

 

 

(Siden det finnes mange versjoner av 5750G, skriver jeg detaljerte specs her).

 

Intel i5-2410M 2.3 GHz

6 GB ram

Nvidia GT 540M 2 GB dedikert

750 GB HDD

 

 

 

Mindre krevende titler som TF2 og Diablo går greit. Ligger på rundt 30 fps men med en del stuttering med mye action. Helt greit. Det er når jeg fyrer opp litt tyngre skyts at skuffelsen brer seg over skuldrene mine som et litt klamt håndkle noen tørket seg med for to timer siden.

 

Battlefield 3 er ikke noe særlig suksess, så det har jeg gitt opp. Til og med på low er det ikke heeelt spillbart.

 

Grunnen til at jeg først nå tar tak i dette, er på grunn av anskaffelsen av Day Z, som kjører på Arma 2. Jeg er klar over at det er et krevende spill, men jeg hadde forventet å kunne kjøre det på absolutt lavest kvalitet med mer enn 15-18 fps.

 

Mistanken om at det er noe galt hos meg blir ytterligere forsterket av videoer som

og denne, begge to maskiner med ganske så like specs som min, og de kjører begge BF3 medium rundt 30 fps. Hmm.

 

Grafikk- og lyddrivere er oppdatert. Helt Windows Update-atert. Nei, jeg har ikke 548 GB med div. ymse filmer(på denne maskina vel og merke), lasta ned en million widgets eller aldri skrudd den av eller noe sånt noe.

 

Jeg forventer ikke å kjøre high-end spill på very high med de specsa jeg har. Men jeg forventer å kunne kjøre de med en akseptabel fps dersom jeg velger å skru ned litt på effektene. Det syntes jeg ikke jeg kan per i dag.

 

Gode ideer taes i mot med nystekte vafler en søndag ettermiddag. Er det noe informasjon dere etterlyser, skrik ut så skal jeg få skriblet ned det og. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det har noe å si da men du kan jo sette powermode i systray til high performance.

 

men 540m, er egentlig ikke så veldig kraftig, ii tillegg så er bf3 multiplayer veldig cpu glad. Ser du har i5 men min gamle c2quad oc til 3,6Ghz sleit med bf3 (100 prosent cpu load) Du kan jo sjekke cpuloaden litt nærmere under spilling.

Lenke til kommentar

OK, min M14x med et GT 650M takler ikke BF3 på medium med 30-40 fps (ikke engang om jeg overklokker,) hvordan et GT 540M (langt mindre teoretisk ytelse, mindre båndbredde, dårligere arkitektur) skal klare BF3 akseptabelt skjønner jeg ikke.

 

Day Z har jeg ikke prøvd, men ARMA 2 er ekstremt tungt og vil ikke kjøre på noe så svakt som et 540M med en i5-2450M.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Mulig mine forventninger var litt urealistiske. Likevel kan jeg melde at jeg etter intensiv googling har funnet svar, men ikke nødvendigvis løst problemet. Maskina benytter seg nemlig av Nvidias Optimus-teknologi, en funksjon som har hederlige funksjoner men gir mang en laptop-eier bøttevis av hodebry.

 

Optimus søker å spare batteri ved å automatisk velge det integrerte grafikkortet eller det dedikerte, avhengig av oppgaven som startes. Problemet er at Optimus har en tendens til å gjøre feil valg, samt å overkjøre de manuelle innstillingene. Så selv om jeg manuelt setter program/spill til å kjøre med Nvidia-kortet gjennom Nvidias kontrollpanel, kan jeg gjennom det samme kontrollpanelet se at det ikke er noen aktivitet i det(under GPU-intensive oppgaver). Eventuelt kan det stå at det er aktivitet, men jeg kan(gjennom sammenlikning med Intel-kortet) se at det ikke er noen forskjell i ytelse, som om Nvidia-kortet bare er til pynt.

 

Jeg har lagt en god del timer i dette, og dette er et utbredt problem. Til og med det offisielle forumet er fullt av klager og kritikk, da det ikke fungerer noe særlig for noen.

 

Såvidt jeg har sett finnes det ikke noen løsning ennå.

 

PS: Dere har nok rett angående krav og forventet ytelse fra min side. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...