Gå til innhold

Passiv radiator


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par spørsmål angående passive radiatorer og eksterne kits som jeg håper noen her kan hjelpe meg med. Jeg har tittet meget mye (mange mange timer etterhvert) for å finne ut av vannkjøling og begynner etterhvert å få grepet på det.

 

Ok, først mitt system. Jeg skal ha waterblock på CPU (i7-3930K), GPU (GTX680) og complete mobo (Sabertooth x79). Jeg vil også ha muligheten til etterhvert å sette inn en GPU til med SLI og selvfølgelig sette denne inn i loopen. Men jeg trenger ikke kjøpe radiatorer nok til det sånn helt med en gang. I første omgang, bare CPU, GPU og mobo. Jeg vil sette alt dette inn i en lyd-dempet kasse (Fractual Design Define XL eller Corsair Obsidian 550D). Jeg bygger systemet for veldig god ytelse, men også stillhet.

 

Jeg har funnet ut at hvis man skal ha virkelig high performance (temperatur-messig) så er ikke nødvendigvis lydnivået spesielt mye bedre med vannkjøling enn med luftkjøling pga viftene på radiatoren(e). Det er et problem for meg fordi grunnen for at jeg går for vannkjøling er lydnivået. Men med tanke på at jeg har dette systemet vil jeg også ha tålig bra temperaturer. Men jeg er villig til å ofre noen grader for å få (relativ) stillhet. Derfor har jeg tenkt påpassive radiator(er) som for eksempel Alphacool Cape Cora HF 1042.

Jeg har også vurdert eksterne kit som Zalman RESERATOR1 V2 (som skal være passiv og dermed nesten lydløs),Koolance EX2-1055 (Exos-2.5) eller Aquacomputer Aquaduct 360 XT Mark IV.

 

De to siste er ikke passive. Men de er eksterne og ganske kraftige. Koolance skal klare ca. 1000W, og Aquacomputer skal klare ca. 700W. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å finne ut hvor mye lyd de to sistnevnte lager, eller hvor mye varme den passive radiatoren eller Zalmans passive kit skal klare. Forhåpentligvis kan noen her hjelpe meg.

 

Hvor mange passive radiatorer på den størrelsen som den jeg linka til må jeg ha for å kunne kjøre CPU, GPU og mobo?

 

Er det noen her som vet hvor mye varme en reserator kan klare, og hvor mye lyd de to sistnevnte lager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skavvise...

 

Jeg fant en test av Cape Cora-radiatoren

, og ut ifra konklusjonen hans og dømme vil du mest sannsynlig støte på problemer med mindre du kjører noe sånt som en loop med egen radiator pr varmekilde (CPU/GPU). Med andre ord, masse pes, det blir mest sannsynlig et særdeles rotete oppsett om det i det hele tatt lar seg gjøre, og rommet for overklokking blir så som så.

 

Jeg vil også fraråde Koolance-systemet, fordi det har aluminiumsradiator som både er mer ineffektivt enn kobber og kan gi deg problemer med korrosjon. Aquaduct-systemene har tidligere brukt Airplex-radiatorer, som er litt meh når det kommer til design, så med mindre de har forandret det hadde iallfall jeg personlig ligget unna det også.

 

Info når det gjelder reserator var heller tynt, men jeg fant noe her som muligens kan gi en liten pekepinn. Temperaturene der var ganske gode, men husk at en overklokket hexacore og et par GTX 680'ere i SLI sannsynligvis vil dumpe minst tre ganger så mye varme i loopen som den steinalderpcen de testet med der, så en enslig reserator kan fort bli for lite. Personlig tror jeg neppe jeg ville tatt sjansen for å si det sånn, men så er jeg lettere paranoid når det gjelder sånne ting også.

Dessuten, med mindre Zalman har gjort noen forandringer er pumpa på Reseratoren ganske elendig og jeg har sett en del som har klaget på at den begynner å bråke etter hvert.

 

Mitt forslag til stille pc ville vært mer i retning av en vanlig 360 mm radiator av god kvalitet for CPU og 1 GPU, en ekstra 240 mm for GPU nr 2 og litt ekstra rom for overklokking, stillegående vifter som f eks Scythe Gentle Typhoon + viftekontroller og en stillegående pumpe som f eks Laing D5 eller lignende. For å sitere fyren fra den første videoen: Hvis du har vannkjøling og maskinen høres ut som en tornado gjør du noe feil. Min mening er at det er fullt mulig å få til en relativt stillegående pc uten å ty til ekstreme løsninger, med mindre man er totalt støyallergiker.

 

Mine 2 cent.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for det svaret Raven_Heart! Endelig fikk jeg et brukanes svar på dette som jeg har sleti i mange mange timer for å finne ut av selv. Har også vært innom en masse andre forum og spurt og slikt, men dette var det svaret som fikk meg til bestemme meg for aktiv kjøling.

 

Går for Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360mm (som tilsynelatende er den beste der ute for 600RPM og den nest beste for 1000RPM) med tre stykk Scythe Gentle Typhoon 120mm 1150 RPM, sånn i første omgang. Så plusser jeg på etter behov. Og en viftekontroll som kan få de til å gå ned i RPM om jeg har behov for det i forhold til lyd. Med tanke på at jeg putter det inn i en lyddempet kasse er det kanskje ikke behov for det...

 

Jeg har et lite spørsmål til også, om noen kan svare. Jeg trenger waterblocks. Jeg vet at EK går for å være kongen av blokker der ute men jeg syns ikke de er spesielt stilige. Til CPU for eksempel ser RayStorm til XSPC mye bedre ut enn EK sine. Det estetiske er jo litt viktig da, og det skader jo heller ikke at man går ned i pris i samme slengen... Spørsmålet er egentlig om det er noen merker jeg bør holde meg unna?

Lenke til kommentar

Koolance CPU-370 har vel generelt overtatt "tronen" nå, men ifølge diverse tester er forskjellen mellom Raystorm og Koolance-blokka minimal så med mindre du er av typen som jakter på den siste tidels graden er forskjellen neppe merkbar.

 

Hvis du har plass så sats heller på en NexXxoS UT60 istedet. Den er tykkere og har dermed mer kjøleflate, og siden de er designet for relativt svake vifter skulle eventuell forskjell i støy o.l. være minimal. Siden du skal kjøle en GPU i samme slengen vil det også være en fordel med mest mulig kjøleflate hvis du skal kombinere ytelse med stillhet.

 

En ting til - skal du stappe en trippel radiator i en Define XL krever en del modding, da innmaten er ganske kronglete lagt opp med tanke på vannkjøling. Det ser også ut til at en eventuell radiator kan strekke seg inn i 5,25"-plassene, så hvis du skal sette en i taket mister du en eller to 5,25" drevplasser.

Litt graving på google tilsier at det lar seg gjøre, men hvis du velger en Define XL har du sannsynligvis noen timer med dremling foran deg før du kan få ting på plass.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...