Gå til innhold

Dette spillet koster over 70 000 kroner


Anbefalte innlegg

Hva i....antyder de at 1980 modellene er gamle?? Nå har jeg aldri......fornærme dine likesinnede gamere på det viset *fnys* ungdommen nå til dags!!!

Litt alvor og, 31 år gammel, gamer stort sett så mye jeg har tid til i mellom alt som skjer i hverdagen (får da til rundt 4-6 timer dagen selv om man er gift og har 4 barn og 3 bikkjer.....blir lite søvn dog :p ) Og også ivrig samler (har alle nintendo, sega osv osv osv) Det handler dels om ha de samme spillene man hadde da man var ung, og gjenoppleve de gode klassikerne fra den tiden på ordentlig måte, altså crt tv og orginal håndkontroller i hånda mens man forbereder seg ved å blåse ren cartridgen. Og dels om å få tak i flere spill som man ikke hadde råd til på den tiden, men som man nå som godt voksen rimelig enkelt får tak i, og da blir det jo også å oppleve helt "nye" opplevelser fra den "gylne" tiden da man var ung, spill man hørte om men som ukelønna ikke strakk til.

Grafikken var kanskje ikke den beste, men på den tiden så var gameplay og story kongen på haugen, det store "vi ser bedre ut enn de andre" racet var ikke så gjeldende på den tiden (litt kniving i mellom de forskjellige konsollene...og eierne av de, det var det jo seff). Spill som ble opplevd som gode fikk også godt rykte, og du måtte høre det fra en kompis som hadde hørt det av en venn til fettern til kompisen hans, og så kunne du prøve å huske de spillnavnet (hvis det i det hele tatt var riktig spill navn) og se om du fant det neste gang du var i leketøys sjappa.

 

Men men, i digress, ble for mye mimring :)

Poenget mitt var, at selv om "de har en sentimental verdi for gamlinger" som du så fint skriver, så kan det faktisk hende at den karen som nettopp knerta deg i bf3, er den gamlingen du sikter til,

'

Gå og legg deg nå, barne tv er ferdig og vi gamlinga vil spille :)

 

Hehe, den nye generasjonens oppgave er hovedsakelig å kverke den eldre (som er et resultat av mangelen på en bedre terminologi). Det du kan tenkte deg er at jeg i likhet med deg kommer til - mest sannsynelig - å høre det samme om en del år. Det er slik ting går framover. :thumbup:

 

Ingen over 30 år kan klare å slå meg uavhengig av hvilket spill det er snakk om så lenge den ikke er eldre enn N64-perioden. Jeg regner også med at dere ikke klarer å sitte lenger enn noen få timer før dere blir helt utslitt - am I right? :tease:

Endret av Symmetrical
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Snipp*
Beste jeg har lest til nå! Takk for at du tok opp våpen for å sette på plass disse skrekkelige ungdommene :pVi gamlinger fra 80 tallet var jo med på tiden da spill virkelig tok av, det er vi som vet hva skikkelige spill er :pStår forresten respekt av å klare å klemme inn spilling i blant kone, 4 barn og tre bikkjer, plutselig så ikke framtiden min så mørk ut alikevel.

Where there is a will, there is a way :)

 

Lenke til kommentar

*Klipp* Tja, kan vel stemme at far kverker sønn i spill nå for tiden (hører noen kolleger på jobb klage over det ja), men det er ikke folk som har spilt all verden opp gjennom okkesom. Og joda, om noen år kommer du til å sitte og mimre om hvor bra spillene var da du var ung, men er du som meg så digger du mange av nykomlingene også :)

 

Jaså ja, ingen over 30 nei.....hmmm. Det var da en påstand med baller, og jaha, da får vi vel tro på deg da når det gjelder den saken.

 

Når det gjelder mengde tid vi "oldiser" kan sitte og spille, sender jeg vekk frua og unga til hytta, så blir det gaming non stop til man sovner der man sitter, tilhører den gamle lan garden som ikke akkurat var kjent for sin store søvn mengde, men igjen blir mitt ord mot ditt, ikke for det, se på timestampen jeg poster på nå, noe sier meg at du ligger og sover mens jeg skriver det her :)

 

Uansett, vi koser oss med spill begge to, og litt vennskapelig kjekling er bare moro for alle :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

*Klipp* Tja, kan vel stemme at far kverker sønn i spill nå for tiden (hører noen kolleger på jobb klage over det ja), men det er ikke folk som har spilt all verden opp gjennom okkesom. Og joda, om noen år kommer du til å sitte og mimre om hvor bra spillene var da du var ung, men er du som meg så digger du mange av nykomlingene også :)

 

Jaså ja, ingen over 30 nei.....hmmm. Det var da en påstand med baller, og jaha, da får vi vel tro på deg da når det gjelder den saken.

 

Når det gjelder mengde tid vi "oldiser" kan sitte og spille, sender jeg vekk frua og unga til hytta, så blir det gaming non stop til man sovner der man sitter, tilhører den gamle lan garden som ikke akkurat var kjent for sin store søvn mengde, men igjen blir mitt ord mot ditt, ikke for det, se på timestampen jeg poster på nå, noe sier meg at du ligger og sover mens jeg skriver det her :)

 

Uansett, vi koser oss med spill begge to, og litt vennskapelig kjekling er bare moro for alle :)

Jeg er 19.

 

Hehe, jeg bare forsøkte meg litt på humoristisk teasing. Man er på ingen måte 'gammel' når man bare er 30 år. Jeg kjenner selv noen individer som er godt over 50 år men som spiller diverse online-spill og klarer dette over store deler av dagen. Det er også slik at ikke alle av de 'eldre' er så opptatt av fortiden og har et mer positivt syn om dagens spill.

 

Jeg husker det første spillet jeg fikk med PlayStation 1 - altså Final Fantasy 7. Det er slik at jeg ofte tenker tilbake til den tiden hvorav det spillet føles overlegen i forhold til alle andre spill i senere tid. Men er det er faktum eller er det slik som du konstaterer? Da kan nok relateres til den følelsen man får i de første årene da man blir en 'gamer'. Den følelsen sitter igjen og påvirker selvfølgelig tankegangen til individer - inkludert meg selv.

Endret av Symmetrical
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

^ Om du baserer kvaliteten på et spill etter kun det grafiske synes jeg synd på deg, for å være ærlig.Men herlig artikkel! Mer slikt :)

 

Jeg mener nå det lyser ironi av hele innlegget til xcitu, og dersom det er tilfellet, ødela du hele vitsen. Dersom det ikke er tilfellet, er jeg helt enig. Også i det at artikler som dette er gull.

Lenke til kommentar

Er enig med han som skrev tidligere at det er synd at spill idag ikke er så veldig samle verdige.

Limited og collectors editions idag betyr jo liksom ingen ting lenger siden disse trykkes opp i flere hundre tusen eksemplarer.

 

Eneste spillet jeg vet om som har kommet ut de siste åra som er sjelden og er samler verdig er Uncharted 2: Fortune Hunter's Edition. Som det bare ble laget 200 stk av og som du ikke kunne kjøpe men kun vinne igjennom promo events osv.

 

Er forøvrig ganske så glad for at jeg personlig har 1 av disse 200 eksemplarene :D

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at en cd/dvd spill noen gang blir så verdifullt. For det første blir alle spill i dag trykt opp i så sinnsyke mengder at selv collectors og limited edition dekker enorme mengder av markedet og for det andre så er levetiden på en cd/dvd estimert til like rundt 25 år (ved fin behandling, lite bruk og optimal lagring). Og la meg ikke en gang begynne å snakke om alle de spillene som er avhengige av en server for å fungere, eller de spillene som kun er kjøpt digitalt på en konto, de kan man strengt tatt glemme å få solgt senere... Å samle spill er vel en utdøende hobby siden man i praksis kun har de gamle klassikerne å samle på... Det eneste jeg kan se for meg som kan funke for framtidige spill samlinger er om de nye spillene begynner å komme på minnepinner eller noe langvarig slik som cartridge/kasettene var...

 

Fortsatt bitter for at muttern bestemte seg for at C64'en min var skrot som aldri kom til å bli brukt og kastet den sammen med en hundretalls spill, både kopier og orginaler. Hadde til og med noen cartridges til enten C16 eller C64, men jeg husker ikke lenger...

 

Er enig i det meste her, men at CD/DVDene bare holder i 25 år under optimale lagringsforhold er en sannhet med modifikasjoner.

 

Brenne-disker skal du nok være fornøyd om holder etter 25 år, men trykte disker kan nok holde langt lengre. Å finne noen gode prognoser er vanskelige, men et sted mellom 25-100år er hva jeg har sett. Blu-ray disker skal visstnok være litt mer hardføre, 50-150år. Sannheten er likevel at ingen egentlig vet, og det kommer helt an på en rekke forhold(produksjon/merke, bruk, oppbevaring). En må egentlig bare ta tiden til hjelp, å håpe på det beste.

 

Det har ikke nødvendigvis noe å si uansett. Sånn generelt er de mest sjeldne/verdifulle spillene forseglede samleobjekter som ikke skal spilles på. Selve spillene vil nok i stor grad spilles over emulatorer. Så har en såklart de ekstreme tilfellene som er nevnt i artikkelen, men disse er jo bare for noen få spesielt interesserte.

 

PS:Ja jeg vet jeg svarer på en halvt år gammel post.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...