Gå til innhold

MacBookPro med Retina


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på noe ang MacBookPro sin Retina skjerm. Jeg vet en del programmer har blitt optimalisert for dette i OS X, blant annet Safari. Men vil ikke fortsatt skrift og bilder være i den oppløsningen som den som eier nettsiden bestemmer?

 

For Apple bestemmer vel ikke hvilken oppløsning skrift skal ha? Eller har bare skrift som standard veldig høy oppløsning og blir bare nedskalert til den enkelte PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan justere tekst og oppløsning på safari ved å gå til menylinjen - Vis - Zoom ut

 

Ut over dette så spørs vel om apple kan gjøre stort annet en i operativsystemet.

 

Selv syns jeg Retina er bra fremtiden med tanke på nettbrett men alikevell spørs vel om man merker stort med mindre man sitter 1-3 cm fra skjermen spørs om man merker stort annet at ting på skjermen er mye mindre slik man får bedre plass.

 

Men hvis man tenker på pris spørs vel om det er verdt prisen.

Lenke til kommentar

Har ikke tenkt å kjøpe altså. Syns Mac er overpriset og gamer en del. (utelukker ikke Mac i seg selv det da, hadde jeg fått en Mac til en "normal" pris kunne jeg bare installert Windows, Quad i7 og GT 650m funker bra det :) )

 

Men ja, jeg vet det går ann å zoome inn, men lurer på om teksten faktisk blir skarpere av det, for jeg tror den fortsatt kommer til å være like "hakkete", for jeg kan ikke forestille meg at noen lager nettsider i oppløsningen 2880x1800, kanskje de begynner nå da. Akkurat som programmer som ikke er lagd for det og blir oppskalert blir seende stygge ut. Og jeg har lest at det ikke går ann å sette ned oppløsningen, det må være litt kjipt (correct me if I am wrong)

 

Men oppløsningen er så klart en fordel, da begynner gjerne andre å øke standard oppløsningen i bærbare til FullHD, og så kommer noen høyoppløste med den neste hD-standarden som er noe med 2500Xnoe.

Lenke til kommentar

Vist jeg ikke tar feil, så er ikke skrift som et bilde med piksler, det er vektor basert.

 

Altså, du vet hva piksel bilder er? Små firkanter som til slutt setter sammen et bilde.

 

Tekst er vektor basert, altså ikke satt sammen av piksler og ikke en fast størrelse.

f.eks: En skrå strek ( / )

-Med pikslene så vil pikslene stå på skrå etter hverandre, zoomer vi nok inn så vil vi til slutt se pikslene.

 

-Med vektor så "sier" bildet; "rett strek fra punkt A til punkt B", da handler maskinen ut i fra det (lager en rett strek mellom de punktene) og samme hvor mye du zoomer inn så vil du ikke se en piksel eller at det begynner å bli hakkete, så lenge det ikke er forårsaket av selve skjermen da.

 

Det er på den siste metoden at tekst fungerer :-)

 

 

Jeg er ganske sikker på at dette er riktig, men bare rett meg vist jeg har feil :)

 

 

EDIT: Prøv å zoom inn på teksten her, da ser du at den holder seg like skarp (gjør ihvertfall det på min skjerm)

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...