Gå til innhold

Formatering for RAID?


Anbefalte innlegg

Hei! Har fra før en harddisk som nå begynner å fylles opp. Jeg kjøpte derfor en ny harddisk, med identiske spesifikasjoner.

 

Jeg monterte harddisken og fikk den opp som en ny diskstasjon på "Min datamaskin".

 

Det jeg lurer på, er om jeg ønsker å koble diskene sammen i RAID, vil jeg da være nødt til å formatere begge diskene? Altså slette alt jeg har på den originale disken?

 

Hvordan går jeg frem for å gjøre dette?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha dem sammen i raid, så må disken slettes ja.

Du bare kobler til begge diskene, går inn i raid kontrolleren enten via bios eller software i operativsystemet ditt.

Her får du valg om hvordan raidet skal settes opp, og hvilke disker som skal brukes ;)

Når dette er satt opp, kan du lage partisjonene du trenger på raidet og formatere disse.

Kan også bruke bare en partisjon, for å få en enkelt stor disk ;)

 

Selv har jeg 4x 1tb i raid 5 modus.. dette gjør at den ene disken går bort i sikkerhet, så jeg sitter igjen med 3 disker som kan brukes til lagring.. men til gjengjeld så skal det gå ganske bra hvis en disk ryker, så jeg skal unngå datatap..

Om du kun kjører 2 disker i raid, og ikke har noe sikkerhet, så vil du miste alt som er lagret på raidet, om en av diskene ryker.

 

Googler du raid typene så får du nok den infoen du trenger ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...