Gå til innhold

Hvem utfører fradrag for inngående mva?


Anbefalte innlegg

Har nylig opprettet et ans, og lurer på litt rundt inn/utgående mva.

noen som kan opplyse litt rundt dette?

Er ikke mva registrert enda, men vil gjøre dette når jeg har 50000 i omsetning.

Har kjøpt varelager for 190000 ink mva. vil jeg være fradragrberettiget alike vel frem til registrering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med ett såpass stort varekjøp lønner det seg uansett å registrere seg i merverdiregisteret, da du vil få igjen penger fra staten.

 

Når det gjelder likviditetsbudsjettet fører man alltid utbetalingene med tilhørende sum den dato de går ut fra konto.

 

Om du eksempelvis du betalte en regning på 10 000 1. juni, fører du -10 000 på 1.juni.

Lenke til kommentar

Er ikke mva registrert enda, men vil gjøre dette når jeg har 50000 i omsetning.

Har kjøpt varelager for 190.000 ink mva. vil jeg være fradragrberettiget alike vel frem til registrering?

Du kan søke om "tilbakegående avgiftsoppgjør" for investeringer gjort før registreringsdatoen, og dermed få fradrag for mva på disse investeringene. Dette gjelder imidlertid, etter reglene (som kan være vanskelige å håndheve) bare for investeringer i varige driftsmidler til eget bruk, ikke innkjøp av varelager for videresalg...

Lenke til kommentar

Du vil få igjen moms for det som blir solgt etter at du passerte kr 50 000 i omsetning. Du må sette dette opp for skatteetaten, hvor mye du har solgt fram t.o.m første faktura som gjør at du går over 50 000. Resten får du da fradrag for.

 

Her ligger det en nyttig forklaring på dette: Tilbakegående avgiftsoppgjør

 

Du eller din regnskapsførerer sørger for å føre bilagene i regnskapet slik at en momsoppgave kan lages til skatteetaten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...