Gå til innhold

Windows 7 Home Premium til Ultimate


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Eg har ein Acer Apsire 5738ZG med Acer recovery management. Når eg fikk pcen var det lagt inn Windows 7 Home Premium som fabrikkstandard, men no vil eg oppgradere til ultimate, med ein piratkopiert CD vel og merke. Er det umulig for pcen og ta det opp eller kva kan ein gjere med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noken veiledning for kordan eg kan gjere det? Eg har prøvd fleire ganga og boote ifra CDen, men pcen reagere ikkje på cden. Eg har forandra på booting startup rekkefølga, og har tilogmed manuelt valgt at den skal boote ifra CDen, men likevel blir den sendt vidare til harddisken. Kan det være ein type sikkerheitsmekanisme for å forhindre at nye OS blir installert...?

 

Ja eg trenger ultimate pga Remote Desktop. Vil helst ikkje gå meir inn i detalj kvifor

Lenke til kommentar

Hva mener du med "ta det opp" ?

 

Det er ikke klart for meg hva som vil skje med Acer Recovery management dersom du installerer et annet OS enn det maskinen kom med - eller oppgraderer fra Home P. til Ultimate. Kanskje forblir det operativt slik at du senere kan bruke det til å gjenopprette maskinen til fabrikkinnstillinger, eller kanskje blir det ødelagt av den nye installasjonen slik at det ikke vil virke mer. Hvem vet.

 

En "piratkopiert CD" (eller DVD) er ikke noe problem, ettersom alle Windows 7-DVD'er inneholder det samme. Forskjellen ligger i at du har en "Product Key" som gir deg tilgang til den ene eller den andre versjonen av Windows 7. Jeg regner med at denne "CD'en" din inneholder et eller annet lureri som gjør at du kan bruke Windows 7 Ultimate uten å betale for det, men jeg vet ikke om du kan bruke "CD'en" til å oppgradere din installasjon fra Home P. til Ultimate, eller om du må installere alt på nytt - eller om den i det hele tatt vil fungere på din maskin. (Noen av disse triksene er maskinspesifikke.)

Lenke til kommentar

Det eg meiner med " ta det opp" er: Er det mulig for pcen å kunne lese cden, når eg booter fra den? Eller er det faktisk sånn at den kun kan boote fra ein recovery CD? Akkuratt det om Acer Recovery Management funker eller ikkje etter eg får installert nytt OS, bryr eg meg ikkje so mykje om. Eg har brukt pcen til skulearbeid, og ettersom eg er ferdig med skulen no vil eg bruke den til å konfigurere remote desktop og bruke det.

 

Eg trudde heller ikkje at ein piratkopiert CD skulle være eit problem, men denne cden inneholder alle typer OS fra Windows 7 inkludert 32 og 64 bit system. Har brukt den på stasjonære pcen min, og då funker det fint, eg kan velge fritt kas type OS og bit system eg vil ha, også begynner den og installere, slik er det altso då ikkje med laptoppen min.

Lenke til kommentar

Da må du sikkert fortelle laptop'en at den skal starte opp fra CD/DVD istedenfor harddisk (HDD).

Det gjør man vanligvis ved å holde en tast inne (F8, F12, etc.) når maskinens oppstartsbilde (eller BIOS-skjermbilde) vises - men før selve Windows begynner å starte.

 

Sjekk i brukerhåndboken for maskinen hvilken tast som gjelder.

 

Vanligvis får du opp en liten meny der du kan velge om maskinen skal starte fra CD/DVD, USB, etc.

 

Hvis det ikke funker, så kan det hende at CD/DVD-stasjonen er ødelagt - eller at maskinen kan starte fra CD, men ikke DVD, eller noe sånt. (Jeg har faktisk opplevd det også.) Da kan du jo prøve å lage en "bootable Windows USB-stick" utfra DVD'en din, og bruke USB-stick'en til å installere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...