Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Biltransporter - Hvilken henger er best? Erfaringer


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kan ikke se at noen har skrevet om biltilhengere eller biltransportere tidligere. Tenkte derfor at jeg skulle skrive litt om mine erfaringer her, og at andre som har erfaring kan dele denne.

 

Når det gjelder bruk, så er det en del ting jeg har erfart meg, som kan være verdt å merke seg.

 

Den mest kritiske fasen er lasting og lossing av henger. Her bør en legge merke til følgende.

 

Plassering av vinsj:

De aller fleste hengere er utstyrt med vinsj som drar bilen opp på hengeren. Denne er ofte plassert enten midt på eller ute i siden i forkant av planet. Her kan en få problemer dersom tauekroken på bilen som skal lastes er på andre siden i forhold til vinsjen. Da vil bilen bli dradd mot den siden vinsjen står på i forhold til festet. Dette blir problematisk dersom en er alene. En god henger har mulighet til å justere vinsj/stropp/wire i hele hengerens bredde.

 

Selv om bilen som skal hentes kan kjøres opp på hengeren for egen maskin kan det i en del tilfeller være lurt å likevel benytte vinsjen, da en har bedre kontroll.

 

Tipp?:

Ja, hengere som kan tilte/senke hele planet er etter min mening veldig mye lettere å ha med å gjøre enn de med fast plan, enten det er med eller uten kjørebroer. Man kan somregel laste hengeren uten at bil er tilkoblet, og hengeren er ikke så grinete på at underlaget ikke er helt jevnt der hvor en laster/losser.Det en skal se opp for er imidlertid vinkelen for påkjøring. Særlig forhjulsdrevne biler med stort overheng foran og senkede biler er svært kresen på denne. Er man usikker kan det ofte lønne seg å ha med noe plank som en legger ut slik at vinkelen blir mindre.

 

Fast plan og kjørebroer:

Fordelen med denne typen henger er at de er svært sterke og kan ofte brukes til annet enn biltransport. Hovedproblemet er at man får to skarpe vinkler ved på og avkjøring. Dette gikk sikkert greit for 30 år siden da Volvo 240 satte standarden her til lands. For dagens biler er disse vinklene ofte problematiske.

 

Et nesten like stort problem er at bakenden på hengeren ikke hviler på bakken når en kjører på. Man vil dermed presse bakenden av hengeren litt ned, slik at kjørebroene beveger på seg. I verste fall kan disse falle ned under på/avkjøring. Sørg derfor for at denne typen tilhenger er utstyrt med støttelabber bak, slik at dette unngås. Man vil da også kunne laste hengeren uten at bil er koblet til.

 

Skal man laste en henger med flatt plan bør en heller ikke stå i nedoverbakke, da vil bilen plutselig begynne å trille framover av seg selv når den kommer over kjørebroene. Dette er ikke noe problem hvis en er 2.

 

Underliggende hjul vs. utenpåliggende.

Svært mange biltilhengere har utenpåliggende hjul. Dette for å få et lavere tyngdepunkt og enklere iasting/lossing. Problemet er at 50cm av hengerens bredde går opp i skjermer og utstikk. På smale norske veier er dette problematisk. Det er utrolig stor forskjell på å kjøre med en 2 meter bred henger og en 2,5 meter bred. Når bilen kanskje er 1,7 til 2 meter bred opplever en ofte at en ser mer i speilet enn rett fram med en bred henger.

 

Hengere med hjul montert under planet kan ofte benyttes i så godt som hele hengerens bredde. Det interessante her er at en slik henger kan ha samme planbredde som en 2,5 meter bred henger med utenpåliggende hjul. Det negative er høyere tyngdepunkt, høyere lasteterskel og dekk i ukurant dimensjon.

 

Tyngdepunkt:

Biler er generelt veldig tung last, så at en får riktig trykk på kulekoblingen er viktig. Dersom du synes noe ikker er som det skal, er det vert å stoppe å prøve å justere bilen litt fram eller tilbake på hengeren.

 

Hengere jeg har erfaring med:

Tysse og Tredal er vel størst av de norske merkene på bilhengere. Tysse sitt design som i utgangspunktet er likt på alle modellene er en hel perforert bunn som er fast mot understellet. Hjulene er utenpåliggende og på den 2,5 meter berde modellen utgjør disse 50 cm av hengerens bredde. Dette er svært sterke og driftsikre hengere som er gode å kjøre med om du ser bort fra bredden til på 2,5 meter. Ligger dønn stabilt selv i høy hastighet med tung bil oppå. Det negative er at kjørebroer er standard. Disse er litt kort slik at vinkelen blir for spiss for en del biler. Dette kan avhjelpes ved å skaffe seg lengre kjørebroer. Hengeren leveres også i utgave med liftfunksjon på akslingene . Da senkes hele planet på hengeren ned til bakken ved hjelp av hydraulikk. Dette er kanskje den hengeren som er aller lettest å laste, men den er kostbar i innkjøp og det hydrauliske systemet er nok ikke like robust som faste aksler. Vinsjen har stått fastmontert uten justering på de modellene jeg har prøvd. Tysse er svart harde på fjæringen når du kjører uten last. Kjørebroer o.l. skrangler når en kjører på humpete vei.

 

Tredal har også utenpåliggende hjul. I motsetning til Tysse, tilter man her planet bakover ved lasting og lossing. De hengerne jeg har prøvd har hatt en sveivehunsjon som skrur planet opp og ned med noe som ser ut som en stor gjengestav. Enkelt, greit og bedre enn kjørebroer etter min mening. Påkjøringsvinkelen er likevel ganske bratt, og f.eks. en standard Saab 9000 må ha plank under hjulene for å gå klar. Hjulene er plassert foran midten av planet. Det er tydelig at man her har tenkt at bilen skal godt fram på hengeren, med den tyngste enden (somregel fronten) først. Hengerne jeg har prøvd hadde fastmontert vinsj uten justering. Kjøreegenskapene er gode. Oppleves litt mykere enn tysse i fjæringen og dermed mer behagelig når den er tom.

 

Når det gjelder hengere jeg vil anbefale:

 

Tysse 6376 Tysselift:

http://www.tysse.no/...&showproduct=86

Dette er den beste hengeren jeg har brukt, men den er forferdelig dyr. Legg på kr. 20.000 for fjernstyrt elektrisk styring av hev/senk funksjonen , reservehjul og verktøysboks så er du der. man blir altså av med ca. kr. 90.000 for full pakke. Man er ikke så avhengig av vinsjen på denne da en ofte kan dytte bilen opp på hengeren.

 

Tredal T-23-UT tilhenger

http://tredal.no/?vi...-UT%20tilhenger

Flått tilhenger, men litt lav nyttelast 1700kg. Det er for dårlig at det ikke er vinsj med i prisen. Denne er heller ikke justerbar.

 

Ifor-Williams CT177

http://www.iwt.co.uk...177?tab=details

Tror ikke jeg ville ha kjøpt bilhenger uten å ha sett på denne først. Ser ut som et meget oppegående konsept mht. de erfaringer jeg har gjort meg. Jeg kommer til å teste en slik neste gang. Tilt, ekstra kjørebroer for lave biler, justerbar vinsj lavt tyngdepunkt samtidig som man kan utnytte hele hengerens bredde.

 

 

Er det noen som har erfaring med andre bilhengere, så er det flott om dere vil dele disse.

Endret av masterboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tittet på Brian James hengere? Disse får vanvittig mye skryt innenfor "miljøet". Jeg har særdeles lite erfaring med bilhengere, men har lånt hengeren til onkel et par ganger. Den er genial, men jeg husker faktisk ikke merke i farta...

Endret av EvenL
Lenke til kommentar

Har du tittet på Brian James hengere? Disse får vanvittig mye skryt innenfor "miljøet". Jeg har særdeles lite erfaring med bilhengere, men har lånt hengeren til onkel et par ganger. Den er genial, men jeg husker faktisk ikke merke i farta...

 

Ja, jeg har sett disse Brian James hengerne på Finn.no, men har aldri prøvd en. Disse som heter CarGo, ser jo ut som en fornuftig serie. Prisen på disse er dog høy.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Update 03.09.2012

 

Kjøper en henger til kr. 40.000,- så må en ha 62 turer for å tjene den inn igjen om tilsvarende kan leies for kr. 650,- per gang. Det blir riktignok litt billigere, pga. slipper masse tomkjøring til/fra utleiested. Hengeren vil nok også ha en restverdi etter 62 turer.

 

Tipper jeg vil ha en 10-20 turer i året, herunder 4-5 weekendturer (3 døgn).Det blir røfly 30 døgn i året, + at en slipper å stresse med tid og kjøring til/fra. En stor bilhenger vil jo også kunne frakte f.eks. minimaskiner, plentraktor, snøfreser og en skokk med ATVer.

 

Legger forøvrig merke til at det er mange bra modeller i tyskland, og ofte til fornuftige priser:

 

Fit-Zel EURO 35-22/48

http://www.fitzel.at...e/anhanger.html

Henger laget av alu, altså stor nyttelast, lavere forbruk og ikke problemer med rust. Hengeren tilter og etter det jeg kan lese meg til er planet 220x480 cm og med underliggende hjul er totalbredden det samme. Videre er 7 grader påkjøringsvinkel imponerende. Eneste skår i gleden er prisen som etter det jeg kan se er nærmere 12.000€!

 

Unsinn Transporter THK

http://www.unsinn.de...porter-thk/p/2/

Dette er også en henger å merke seg. Tilt + intigrerte ramper og justerbar vinsj (der selve vinsjen kommer i tillegg). Forstår det sånn at prisen starter på rundt 5.000€ men dette øker fort når en krysser av for ekstrautstyr, (vinsj og reservehjul er et must for meg i alle fall)

 

Wormann Carliner

http://www.anhaenger...liner-baureihe/

Ser ut som nok et oppegående konsept fra Tyskland. Litt tynt med info og priser på siden deres. Har ikke klart å finne ut noe om lastevinkel, men tilt, alubunn og justerbar vinsj ser ut til å være på plass. Merk at det ser ut til å være en kant på sidene av planet.

 

Blyss

http://www.trailer-w....de/products/70

Her finner man flere aktuelle kandidater alle med plusser og minuser. Generelt sett mye for pengene her. Aksler, bremser, drag og vinsj ser ut til å stamme fra velkjente AL-KO.

 

Maylon 2700

http://www.trailer-w...oducts/70/p/159

Jeg konsentrerer meg her generelt om 3,5 tonns modeller, men må bemerke at jeg synes dette er mye for pengene! OK ikke justerbar vinsj og ikke hel bunn som standard, men for 2.790€ er dette likevel et meget godt kjøp etter min mening.

 

Merkur

http://www.trailer-w...oducts/70/p/215

Henger der alt er riktig etter min mening, bortsett fra at planet skulle ha vært litt lengre, slik at en fikk litt snillere lastevinkel og plass til lengre biler, f.eks. Peugeot Boxer. Merk at støtdempere er standard, det har mye å si for kjørekomforten. Pris 2.990€. Med hel bunn og reservehjul kan du altså få denne på vegen i norge for kr. 30.900,- ink mva. Det er kr. 6.000,- billigere enn den billigste bilhengeren til tysse som har mindre kapasitet og utstyr.

 

Lenka 3000 Free M

http://www.trailer-w...oducts/70/p/209

Denne hengeren tilter, er 210x500cm og har mulighet for veldig lav lastevinkel på 8 grader. Feilen ligger i at vinsj ikke er justerbar og at det er en kant eller "rekkverk" rundt planet. Pris 3.750€.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...