Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte FX5200 kort i Komplett data butikk i Oslo (Møllergata) på lørdag. Jeg vet ikke mye om skjermkorter så spurte jeg selgeren om anbefaling. Jeg sa at jeg har Point of View GeForce 4200XP og at jeg trenger en kort som er BEDRE enn PoV. Selgeren sa at FX5200 er NYERE og BEDRE kort enn den jeg har. Jeg trodde på ham (hvorfor ikke, han jobber jo i Komplett data butikk). Men, men... da jeg kom hjem og installerte kort så jeg at den er MYE dårligere enn kortet jeg alerede har.

Jeg søkte litt på nettet og fant ut at FX5200 kort er bare DRITT.

I dag ringte jeg komplett butikk i Sandefjord (det er nærmere enn Oslo) og spurte om jeg kan bytte den mot en annen kort. De sa at deg går greit så satt jeg i bilen og kjørte 50km til Sandefjord bare for å finne ut at de har 2 kort på lager -

MSI GeForce Ti4200 DEMO BULK for 1290kr. og

Gainward GeForce FX 5200 ULTRA 128MB DDR GP, "PRO/760XP GS" for 1800!!!

Da jeg spurte om andre kort fikk jeg noe som var nesten som "take it or leave it".

Jeg betalte FX5200 779kr. og selgeren i Sandefjord sa at han kan gi meg bare 604kr for mitt kort fordi den er brukt i noene dager.

Jeg spurte om angrerettsloven og selgeren sa at jeg ikke har rett til å angre på kjøpet siden jeg kjøpte varen i butikken.

Jeg visste ikke hva skullle jeg gjøre så bestemte jeg meg for å bytte FX5200 for MSI Ti4200. Jeg måtte betale 690kr. i prisforskjell.

Da jeg kom hjem fant jeg ut at dette kortet virker ikke i det hele tatt!!!

 

 

Så, flere spørsmål.....

Hadde jeg rett til å angre på kjøpet siden jeg ble lurt i Oslo?

Kunne selgeren i Sandefjord gi meg bare 604kr. for FX5200 ved innbytte siden jeg betalte den 779?

Er det mulig at MSI GeForce Ti4200 som er BULK og DEMO versjon koster så mye som 1290?

 

Og, viktigst av alt, HVA kan jeg gjøre og hvilke rettigheter har jeg?

 

Beklager for dårlig norsk.....(utlendinger)

 

Jeg er desperat...

Må jeg igjen kjøre 50km en vei til Sandefjord? Uffff.....

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har desverre få rettigheter iom du handlet i butikk.

 

Hadde det vært over nett hadde du ligget betraktelig bedre an.

 

Men siden de tok kortet i retur skal du nok ha igjen samme pris. Men alternativet da er at de nekter å ta imot.

 

Butikken du handlet fra burde vite bedre enn at det kortet de solgte ikke var særlig bedre. Vil nå mene at de bør ta det i retur som service. Men de har, så vidt jeg vet, ingen plikt.

 

De kan hevde at FX er bedre (DX9 pluss litt annet stash) men ytelsesmessig er nok det et lite tilbakeskritt fra Ti4200.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mye om skjermkorter så spurte jeg selgeren om anbefaling.  

 

Neste gang spør du her på forumet om tips. Her er folk ute for å hjelpe, ikke tjene penger :)

 

Jeg sa at jeg har Point of View GeForce 4200XP og at jeg trenger en kort som er BEDRE enn PoV. Selgeren sa at FX5200 er NYERE og BEDRE kort enn den jeg har.

 

Vel ifølge forbrukerkjøpsloven (den eneste loven du egentlig har å forholde deg til ved kjøp i butikk) sier at varen skal være i overenstemmelse med beskrivelsen til selger. dvs sier selger at kortet at kortet skal være "sånn og sånn" så skal det stemme. Problemet ditt er

 

a) du kan uansett ikke bevise noe siden du bare hørte det muntlig

b) det kan argumenteres for at FX5200 er bedre og at det er nyere er et faktum.

 

Så i praksis så er du overlatt til hvor snille folka i butikken er.

 

 

Jeg betalte FX5200 779kr. og selgeren i Sandefjord sa at han kan gi meg bare 604kr for mitt kort fordi den er brukt i noene dager.

 

Dette har han lov til da han ikke er forplikta ved lov til å la deg bytte.

 

Jeg spurte om angrerettsloven og selgeren sa at jeg ikke har rett til å angre på kjøpet siden jeg kjøpte varen i butikken.

 

Her har også selger loven på sin side.

 

 

Da jeg kom hjem fant jeg ut at dette kortet virker ikke i det hele tatt!!!

 

Du har utvilsomt krav på et kort som fungerer. Kan du teste kortet i en annen PC? Sånn for å være sikker at det kortet faktisk ikke fungerer. Kjedelig å stå i butikken å påstå at kortet ikke fungerer, og så viser det seg at du tar feil.

 

 

Og, viktigst av alt, HVA kan jeg gjøre og hvilke rettigheter har jeg?

 

I praksis, så har du få rettigheter. Det er kun forbrukerkjøpsloven som er vesentlig her. Angrerett som du har når du kjøper på webshopper har du ikke.

 

Det første du må gjøre nå er å finne ut om det kortet du har nå faktisk fungerer eller ikke.

 

Dersom kortet ikke fungerer må du jo kreve å få ett nytt. Kan de ikke levere kort så krev å hev kjøpet som snekker'n sier

 

 

Om kortet fungerer (eller når du får et fungerende kort) så må du jo bestemme deg for om du vil beholde det eller ikke. Vil du kvitte deg med det så

 

a) selg det på bruktmarkedet og kjøp et nytt og bedre kort

 

eller

 

b) spør selgeren om han er interessert i å ta det som innbytte og at du betaler mellomlegget for et nytt og bedre kort.

 

Uansett så ender du jo opp med at dette blir en sur handel, men du får se det på som en lærepenge. Ikke stol blindt på selgere!

 

besvarte det noen spørsmål?

 

edit: rette en feil

Lenke til kommentar

Takk til alle.

 

Ja, jeg prøvde kort i en annen datamaskin (jeg har 2) od i den andre virker den bare noen få minutter og etterpå fryses hele data. Jeg prøvde med forskjellige drivere men er fortsatt det samme....

Jeg frykter at jeg må ta tilbake mitt gamle kort fra butikken siden de ikke har noen andre på lager.

I tilleg skal jeg ta med meg hele datamaskin til butikken for å vise selgeren at kortet han solgte meg virker ikke. Selvfølgelig skal jeg ta med meg også mitt PoV 4200XP som virker som bare det....

 

Jeg ville spørre på forumet før jeg gikk til handelen men jeg nylig flyttet og nå sitter jeg uten NGT, bare med ISDN og derfor er jeg så lite på nettet. Det er litt frustrerende å komme tilbake til 64KB etter Charlie abb.

 

Hilsen til alle....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...