Gå til innhold

Bytte hardisk på ps3


Anbefalte innlegg

Hei jeg har tenkt til å bytte min 40 GB harddisk på min ps3.

 

Jeg lurer på da hvilke harddisker funker til en ps3?

 

Om noen kunne komme med eksempler som dere vet funker og har teste selv ville vært fint :)

 

Helst ikke mer enn 320 GB for over det syntes jeg er litt unødvendig.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting feil med å kjøpe en 7200rpm disk. Jeg har brukt det selv i et par år nå uten noen form for problemer. En del loading og installering går kjappere med 7200rpm disk, og grunnet liten prisforskjell så ser jeg ingen grunn for å ikke kjøpe det.

Har selv testet med stort hell Samsung, Seagate og WD disker i PS3.

Det har dog vært en og annen disk som ikke har fungert, enten pga litt for tykk eller bare ikke kompatibel.

 

Jeg har nøyaktig denne disken i min PS3. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=358193

Lenke til kommentar

Det er ingenting feil med å kjøpe en 7200rpm disk. Jeg har brukt det selv i et par år nå uten noen form for problemer. En del loading og installering går kjappere med 7200rpm disk, og grunnet liten prisforskjell så ser jeg ingen grunn for å ikke kjøpe det.

Har selv testet med stort hell Samsung, Seagate og WD disker i PS3.

Det har dog vært en og annen disk som ikke har fungert, enten pga litt for tykk eller bare ikke kompatibel.

 

Jeg har nøyaktig denne disken i min PS3. http://www.komplett....aspx?sku=358193

Da er jo saken grei. Takker for at du tilførte meg litt oppdatert informasjon :)

Lenke til kommentar

..hvis du ikke har bestilt enda:

 

1. høyden på hdden må være 9.5mm. Stort sett standard, men det kommer noen i 11mm. De passer ikke uten at du.. herjer veldig. :p

 

2. 7200/5400.. spiller ingen rolle i utgangspunktet. Men Ps3en støtter bare sata 1, eller sata 150Mb/s. Så det er ikke egentlig noe poeng å kjøpe en dyrere ny hdd som har høyere peak på les/skriv. 7200 hdder bråker mer, og har i tillegg ofte ikke noe bedre aksess-tid før du kommer opp i de aller, aller dyreste diskene. Og da er det gjerne større cache som ofte betyr mest, før det dreier seg om store "kontinuerlige" filer. Som.. aldri skjer i praksis, selv på store filer, siden det caches i små blokker uansett..

 

Så det du bør velge er en "gammel" disk som kom rett etter at de første 500Gb 5400rpm-diskene dukket opp. For eksempel Spinpoint M6. Kan kanskje ikke kjøpe den i butikken lenger, men det er en sata 150 disk med 8mb cache, ekstremt god aksess-tid, og veldig lavt støynivå. Bør koste en ..400 kroner, kanskje? ..eller det halve eller noe slikt på e-bay. Samme med m8 serien. Om de er i butikkene enda, så vil de koste en knapp og et fillete glansbilde for 500 eller 320Gb.

Lenke til kommentar

..hvis du ikke har bestilt enda:

 

1. høyden på hdden må være 9.5mm. Stort sett standard, men det kommer noen i 11mm. De passer ikke uten at du.. herjer veldig. :p

 

2. 7200/5400.. spiller ingen rolle i utgangspunktet. Men Ps3en støtter bare sata 1, eller sata 150Mb/s. Så det er ikke egentlig noe poeng å kjøpe en dyrere ny hdd som har høyere peak på les/skriv. 7200 hdder bråker mer, og har i tillegg ofte ikke noe bedre aksess-tid før du kommer opp i de aller, aller dyreste diskene. Og da er det gjerne større cache som ofte betyr mest, før det dreier seg om store "kontinuerlige" filer. Som.. aldri skjer i praksis, selv på store filer, siden det caches i små blokker uansett..

 

Så det du bør velge er en "gammel" disk som kom rett etter at de første 500Gb 5400rpm-diskene dukket opp. For eksempel Spinpoint M6. Kan kanskje ikke kjøpe den i butikken lenger, men det er en sata 150 disk med 8mb cache, ekstremt god aksess-tid, og veldig lavt støynivå. Bør koste en ..400 kroner, kanskje? ..eller det halve eller noe slikt på e-bay. Samme med m8 serien. Om de er i butikkene enda, så vil de koste en knapp og et fillete glansbilde for 500 eller 320Gb.

 

Ja oki, jeg får se da hva jeg finner.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere en Samsung Spinpoint (tror det var M5) som var 250gb og 5400rpm.

Jeg tok en del målinger på loadetid og innstalleringer mot den disken jeg har i dag (samme som jeg linket lengre opp). Det var merkbart forskjell.

Her er tider på et par innstalleringer av demoer:

5400rpm:

3:41

dead space2

5:31

mass effect2

 

7200rpm:

2:33

dead space2

4:17

mass effect2

 

Ang støy. Skal du overhode merke noe støyforskjell på diskene må du ha PS3n veldig nærme. Jeg hører overhode ikke at disken min jobber. Skulle jeg hørt det måtte jeg hatt PS3n maks en meter unna meg og slått av alt av lyd i rommet.

Endret av JarlDR
Lenke til kommentar

Jeg hadde tidligere en Samsung Spinpoint (tror det var M5) som var 250gb og 5400rpm.

Vel, m5en er en udma-disk, (mens den andre er sata 1). Så den vil kjøre halve farten i utgangspunktet. Ikke konklusiv informasjon, kaptein.

 

Støyen jeg snakker om er den klakkingen. Rakkakakakakakakkaakakakkkllleeee. Hater den. Samme med Toshiba hviningen. Eller Western Digital rallingen. WWooooowowoeoeoeeeeeeeeeEEEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeee. Ellers er jeg en stor fan av Hitachi raslingen. Men, ja, veldig subjektivt akkurat den der - og hva som er ubehagelig :D

Lenke til kommentar

Hehe.

Var bare ment for å vise hva jeg har opplevd av hastighets forskjell.

På en laptop skjønner jeg at støyen kan være irriterende. Der har jeg ssd. I PS3n min skal det jaggu en dårlig disk til for at jeg skulle ha merket det. Men skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar

Vel.. Litt dyre, litt liten hensikt.

 

For eksempel: 256Gb er ikke så mye større enn det som står i allerede. Du får maks 150Mbit/s. Med andre ord er en "dårlig" ssd med sata2 bortkastet penger. Og du sitter igjen med litt bedre random access, og kjappere tid frem til peak hastighet.

 

Og siden gjerne konsoll-spill er laget for å streame fra optisk media, eller at lasteskjemaet har få operasjoner som er direkte IO-bundet, så er det få spill du faktisk får noe særlig bedre laste-tid i uansett. Fikk sett et eksempel på et lasteskjema for WipeoutHD for eksempel. Her ville du ha spart - om du hadde øyeblikkelig lasting av dataene på disken - maks 1 sekund. Siden lasteskjemaet hovedsaklig er forhåndsgenerering/utregning av data.

 

Så selv om det går an å måle bedre installeringstid i noen pakker, siden skriving av sektorer, og mapping av adresser og slikt går veldig kjapt på en ssd - så er ytelsesforbedringen veldig liten.

 

Strømforbruk, varme, lyd, osv, er vel bedre grunner til å kjøre ssd her..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...