Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal det skalere så er vel PHP et helt feil startsted for å si det mildt.

Som etse nevnte så er det ikkje så voldsomt store ytelse forskjeller mellom programmerings språk.

 

PHP skalerer faktiskt veldigt bra vist du går fekk fra basic LAMP stacken. Og når du i tillegg kan lage custom modules i C/C++ som du kan intigrere i PHP motoren for sekvenser som går tregt har du mange muligheter.

 

Det som koster er utviklings tiden, kunden bryr seg ikkje så mye om du trenger 4 servere eller 2 servere så fremt systemet kan skalere uten problemer.

Alt blir styrt med ein cost vs ratio, og det er oftest bedre å betale litt meir i hardware kostnad, mot å vente lengre med å lansere produktet.

 

Når først alt er lansert og du har ein bruker masse på ein god del millioner unike besøkende per dag, da begynner prosessen med å skifte ut deler av coden med C/C++ moduler, eller moduler laget i andre språk. Før det, såfremt koden er skalerbar når brukermassen øker, så er det ikkje verd å skifte ut deler, siden du ikkje spare så mye i hardware kostnad ved å fjerne ein server. Men når du har så stor server park at, når du skifter ut ein del av coden fra PHP med C/C++ så kan du fjerne 10 server eller meir, då begynner me å snakke penger.

 

Ikke er det mulig å lese seg til sånt heller, ihvertfall ikke med enkelhet.

Både arkitektur og algoritmer er viktig.

Du kan lese deg til ein del av teorien, men uten "hands on" erfaring så er det vanskeligt å vite kva som fungerer osv.

 

Det beste tipset eg kan gje, er å alltid programmere slik at alle delene kan separerest og kjørest på eigne server/cluster. Dette gjelder både database og backend koden. Og ikkje minst, "be aware of race conditions".

Endret av The Red Devil
Lenke til kommentar

Håper du er helt klar over hva du tenker hive deg inn i. Dette er et stort prosjekt, som krever mye gjennomtenking, LANG tid, og penger. Finansiering er ikke så stort problem da alle ungdommer har mobiler (18årsgrense på visa), og voksene har mobil + visa/el. ligende. Hva de skal måtte betale for er nå litt så som så. Vidre så skader ikke litt reklame.

 

Har selv brukt store deler av fritiden i fjordåret for å utvikle ett litt mer sosialt nettsamfunn. Endte opp med en uoversiktelig løsning, og en del uferdige saker. Prosjektet mitt sluttet der, og vil sansynigvis ikke bli tatt opp igjen - Det prosjeketet var så omfattende at jeg egentlig gikk meg lei av PHP.

 

Jeg planla at brukerne skulle ha mye kontroll over dems "område", samt binde det som er stort idag - en sosial profil, privat, og offentlig video-løsning, blogging, forum, grupper, chat etc. Hvor de mer krevende oppgavene var uavhengig av hverandre, EG: videokonvertering, mysql og div annet skulle ligge på separate servere. Klustring så jeg på som et MUST om en skulle overleve forventet trafikk. Vidre så skal det også regnes med en del angrep mot systemet, både crackere, og DoS.

 

Det kreves å skape en sosial "følelse" rundt alle systemene, ett godt linket nettverk, slik at brukere ALTID oppdager at det skjer noe nytt i dems krets - på den måten så kommer brukere oftest tilbake samme dag, eller dagen etterpå. Video, forum og blogg hjelper brukerne med å bli kjent med nye folk, imo. til facebook, hvor det ikke er så lett å få kontakt med nye folk (dermed så blir det noe stille i lengden). Alt Nettby egentlig hadde var gruppesystemet og en enkel offentlig profil - Den mest aktive brukermassen var unge tenåringsjenter.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Skal det skalere så er vel PHP et helt feil startsted for å si det mildt.

Som etse nevnte så er det ikkje så voldsomt store ytelse forskjeller mellom programmerings språk.

At det ikke er ytelsesforskjeller mellom div. programmeringsspråk er jo rent tull og vas. Forskjellen mellom et scriptspråk og et komplert språk er enorm, gjerne i størrelsesorden 10-100 ganger i favør kompilert språk avhengig av situasjon (http://shootout.alio...are-fastest.php http://attractivechaos.github.com/plb/). Grunnen er ganske enkelt at man tolker noe før man kjører det, og det skal ikke mye til for å skjønne at det nødvendigvis må bli treigere. Klart, man kan gjemme differansen i stor grad ved å cache sider, bytecode o.l., men alikevel er det fortsatt en vesentlig ytelsesforskjell i størrelsesorden dobling og tredobling av ytelsen. Det betyr ikke at man dumper skriptspråk på flekken, det kan tross alt ha sine fordeler med utviklingstid som du jo er inne på (selv om nok forskjellen er mindre enn folk tror), men man kan jo spørre seg hvorvidt det alikevel er et godt utgangspunkt hvis man veit at PHP allikevel ikke er det man ender opp med å bruke. Eksempelvis kan man jo se hvordan CppCMS regelrett gruser løsninger i andre språk (http://cppcms.com/wi...page/benchmarks). Det er langt fra en nøytral test, men det viser allikevel de forskjellene man ser generelt fra før. Skriptspråk er i utgangspunktet sirrup.

Lenke til kommentar

*snip*

Her var det vel egentlig snakk om språk som Python, Rails og PHP(?) - hvor det da er en minimal ytelsesforskjell.

 

Klart en kan bruke andre, raskere språk i noe av motorikken for å ta div. mer krevende algoritmer, men ser ikke helt for meg hva dette skulle være godt for... PHP kan omtrent ene, og alene ta seg av det meste som et norsk nettsamfunn krever.

 

Men, f.eks videokonvertering og bildebehandling (php kan ta noe gjennom GD) burde egentlig bygges opp i 3.part språk som er kjappere, samt annsiksgjenkjenning / bildegjenkjenning, og andre unødvendige saker, så er vel 3.part språk/løsning også nødvendig, en kan ta i bruk OpenCV for bildegjenkjenning, deretter bruke, f. eks php, video kan konverteres med f.eks ffmpeg.

 

Jeg er ikke veldig intressert i å hjelpe deg, men kan altids ta å skrive et par linjer php så fort du har bygget en solid grunnmur.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

At det ikke er ytelsesforskjeller mellom div. programmeringsspråk er jo rent tull og vas. Forskjellen mellom et scriptspråk og et komplert språk er enorm, gjerne i størrelsesorden 10-100 ganger i favør kompilert språk avhengig av situasjon (http://shootout.alio...are-fastest.php http://attractivechaos.github.com/plb/). Grunnen er ganske enkelt at man tolker noe før man kjører det, og det skal ikke mye til for å skjønne at det nødvendigvis må bli treigere. Klart, man kan gjemme differansen i stor grad ved å cache sider, bytecode o.l., men alikevel er det fortsatt en vesentlig ytelsesforskjell i størrelsesorden dobling og tredobling av ytelsen. Det betyr ikke at man dumper skriptspråk på flekken, det kan tross alt ha sine fordeler med utviklingstid som du jo er inne på (selv om nok forskjellen er mindre enn folk tror), men man kan jo spørre seg hvorvidt det alikevel er et godt utgangspunkt hvis man veit at PHP allikevel ikke er det man ender opp med å bruke. Eksempelvis kan man jo se hvordan CppCMS regelrett gruser løsninger i andre språk (http://cppcms.com/wi...page/benchmarks). Det er langt fra en nøytral test, men det viser allikevel de forskjellene man ser generelt fra før. Skriptspråk er i utgangspunktet sirrup.

Nåja, eg meinte forskjellige web språk som normalt brukest i dag.

 

Einkvar idiot veit at der er ein forskjell mellom eit kompilert og interpreted språk, spørsmålet er kva som det lønner seg å bruke i forhold til utviklings kostnader men og lisens kostnader. I tillegg er visse språk og lettere/vanskeligere å bruke for å lage ein web application.

 

Du må og huske problemet er ikkje alltid at språket er det man vil virkeligt bruke, mange ganger så blir man tvingde over til eit annet språk pga tilgjengelighet av gode programmerere. Som du veit er det mye vanskeligere å finne ein "god" C++ enn ein "ok" PHP programmer, og du kan lage eit fungerende web side vist du er ein "ok" PHP programmer, men å gjøre det samme vist du er ein "ok" C++ programmerer er verre.

 

Angående CppCMS benchmarken du linker til, eg satser på at du virkeligt har lastet ned og sjekket koden som blei brukt til benchmarking? Når det allerede er lagt opp til rått spill før du kjører benchmarken så er det ikkje snakk om å gje forskjellige språk eit "fair game". Med det sagt, C++ vil uansett være raskere, men den benchmarken er rigga.

 

Frameworket virker uansett veldigt interessangt så takk for at du linket til det, dog utviklings tiden vil være mye lengre vist du bruker dette, noko som også blir nevnt i FAQ'en deres. Så personligt så ville eg ikkje valgt det, å bruke PHP som eit template språk med moduler/extentions i C++ for å handtere tyngre sequenser er ein bedre løysning i mine øyne. Spesielt siden RAD/LEAN er utviklings metologien som du blir "påtvingt" i dei fleste større utviklings prosjektene for web, pga. "me skulle hatt det i går" tedenser (spesielt når ein konkurrent har lansert tilsvarende/liknende).

Lenke til kommentar

tror det blir veldig vanskelig å slå seg inn på det "generelle" markedet når tjenester som facebook og google+ finnes... da ville jeg heller ha prøvd å nå en mindre konkret gruppe som mange sider har gjort. f.eks nettdateing.

 

btw, prøv å tenk nytt :)

Lenke til kommentar

Når først alt er lansert og du har ein bruker masse på ein god del millioner unike besøkende per dag, da begynner prosessen med å skifte ut deler av coden med C/C++ moduler, eller moduler laget i andre språk. Før det, såfremt koden er skalerbar når brukermassen øker, så er det ikkje verd å skifte ut deler, siden du ikkje spare så mye i hardware kostnad ved å fjerne ein server. Men når du har så stor server park at, når du skifter ut ein del av coden fra PHP med C/C++ så kan du fjerne 10 server eller meir, då begynner me å snakke penger.

 

Jeg er er langt ifra noen ekspert, men kan ikke HipHop være til stor hjelp? Det er open source fra Facebook. Og de sier at de reduserte CPU loaden med 50%. Men det er vel kanskje neppe gjort med en knapp som sier "MAKE FAST!!1"..

Lenke til kommentar

Dere som sier at PHP suuuuuuuuger og ikke kan brukes til programmering av store sider, har dere glemt at Facebook, aka verden største nettsamfunn er programmert i nettopp dette språket? Kom hit en gang til og si at det ikke er bra nok. Riktignok måtte de lage en compiler og noe shjit, men det er da fortsatt PHP de bruker (og verktøyet er opensource, så det er bare å fetche det!)

 

Nåja, husk at facebook ikke er alt, og at det er lignende sider som tjener flere millioner på lignende tjenester.

 

F.eks WeeWorld, Skyrock, Hyves, Badoo, Bebo

 

Aldri hørt om noen av dem, men det sier kanskje mest om meg?

Endret av TheClown
Lenke til kommentar

hang on?

http://nettby.me/ dukket opp på facebookstatusen til en fyr her om dagen...

"Eierne" av nettby.me har ikke laget dette selv, men de har brukt ning.com som er et betal system

 

--

 

Rundt 2300 medlemmer, grattis.

 

Om du mener nettby.me, så har "eierne" laget ca. 10-100 brukere selv i oppstarts fasen.

Man blir bannet av admin og mods med engang man sier ning.no og slike ting

Lenke til kommentar

hang on?

http://nettby.me/ dukket opp på facebookstatusen til en fyr her om dagen...

"Eierne" av nettby.me har ikke laget dette selv, men de har brukt ning.com som er et betal system

 

--

 

Rundt 2300 medlemmer, grattis.

 

Om du mener nettby.me, så har "eierne" laget ca. 10-100 brukere selv i oppstarts fasen.

Man blir bannet av admin og mods med engang man sier ning.no og slike ting

 

Korrekt, det er skummelt at de har gjort det så enkelt - da innholdet blir gitt til en leverandør utlandet og eieren har ingen kontroll sånn egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...