Gå til innhold

pcen kræsjer når jeg spiller!fargede streker vises på skjermen


Anbefalte innlegg

Hei!(:

(jeg har virkelig ikke peiling på pcer, så hadde vært veldig fint med et litt enklere svar) (: Men skal prøve å forklare problemet mest nøyaktig som mulig.

 

Har nå i noen dager hatt endel problemer med pcen min. For 3 dager siden når jeg hadde spilt en stund, fryste spillet mitt helt og grafikken ble firkantede og jeg kunne ikke bevege noen ting som helst så måtte bare trykke på slå av knappen. Etter dette tilfellet har det bare skjedd fler og fler ganger, bare at nå får jeg ikke spille i det hele tatt. Det tar ca 30sek og spillet fryses og det kommer strekfarger (noen ganger også svarteog hvite) over hele skjermen.

Dette skjer også når jeg skal se en video på youtube.

 

Jeg fikk også en bsod advarsel, spesielt når jeg var på youtube, og skjermen fryste også når jeg skulle scanne driverne og når jeg var i safemode. Etter at pcen hadde vært skrudd av over natta kom det opp en automatisk scanning av C: driveren, og etter det har pcen stått på uten å fryse, og jeg fikk beskjed om at alt var opdatert til det nyeste, så forhåpentligvis er det problemet fikset.

 

Men det er jo fortsatt disse strekene...jeg har lest litt både her og andre nettsteder at det muligens kan være grafikkortet som streiker?

 

pcen min blir også fryktelig varm, og den pleide å skru seg av ca 10-20 min etter at jeg var kommet inn i spillet, så jeg kjøpte en vifte, til å ha under pcen. Men siden laptopen min er stor, og jeg fant ikke en stor nok vifte til den, må jeg plasserte den på et bestemt sted under vifta for at den ikke skal skru seg av, og det har heller ikke alltid funka, så jeg har plassert fire treklosser på hver av sidene for å holde den oppe, og siden det har alt vært greit. Men fikk beskjed om at det skulle være en veldig bra spill pc, så er litt merkelig at den blir så ekstremt fort varm..,

 

Informasjon om pcen:

 

windows versjon: windows 7 home premium

systemmodell: HP pavilion dv7 notebook PC

korttype: ATI mobility radeon HD 4650

biosinformasjon: BR33793.001

ram: 4.00 GB

systemtype: 64x

2.20 GHz

 

har bare hatt denne pcen i drøye 2 år og den var relativt dyr, så er det vanlig at grafikkkortet streiker så fort, hvis det er problemet?

 

Håper på svar!(:

mvh Anita

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok grafikk kortet som har blitt litt ødelagt. Det fungerer delvis til vanlig bruk(skriving, åpne mapper osv). Men så fort det f.eks. kommer en prosess som krever litt mere enn normalen så stryker grafikk kortet.

Hadde det samme problemet med Nvidia geforce 8800gt, fikk mange forskjellige fargede streker på skjermen(spesielt røde) og ting begynte å krølle seg sammen.

Helt til slutt skrudde ikke PC'en min seg på lenger og det endte med at jeg kjøpte meg ett nytt skjerm kort.

Forferdelig kjedelig når slike ting skjer, spesielt når det er skjermkortet som ryker..

Lenke til kommentar

Jeg syns det høres litt ut som "støv" eller lignende som har tettet for viftene.. og skjermkortet har blitt overopphetet.. .

prøv og støvsug maskinen inni.. få ut alt av støv.. og sjekk at viftene sviver greit rundt.. så starter du maskinen,, og ser at viftene sviver rundt med grei hastighet...

 

det kan også ha hent at kortet har blitt så varmt att loddetinnet på koblinger har løsnet.. og da er det i teorien på tide med nytt skjermkort..

Jeg hadde et Nvidia TI4200 kort som fikk dette prob.. etter at vifte kontakten hadde løsnet. så vifta ikke sveiv.. samt et ellers veldig varmt kabinett (uten annet en 1 stk cpu vifte..)

 

Edit:

så ikke at det var snakk om bærbar..

den maskinen din.. tror jeg er bygget opp omtrent som min gammle bærbare.) den ble også sykt varm.. (i varmeste laget..)

CPUen og Skjermkortet går på samme kjøle ribbe.. selvom det er 2 forskjellige brikker..

viften er også noe underdimensjonert.. noe som fører til farlig høy temperatur.

 

men det er vel egentlig ikke langt ifra at du kan få det på garantien.. så sant det ikke er støv som har laget problemet..

Endret av Omland07
Lenke til kommentar

Takk for svar!!(:

 

Ja er ganske kjedelig dette her, skal aldri mer kjøpe en så dyr bærbar pc ihvertfall!

Skal først prøve å støvsuge inni, og hvis ikke det hjelper får jeg bare ringe å høre om jeg fortsatt har dette på garantien.

 

I verste fall, noen tips om hva som kunne ha vært det beste grafikkortet?

Lenke til kommentar

Er desverre ganske vanskelig å skifte grafikkort i bærbare, siden disse som oftest sitter fast på hovedkortet. Hvis du snur pcen opp-ned, er det ikke et ganske stort lokk der du kan ta av om du fjerner noen skruer? Hvis du da kan få tilgang til viften/e som kjøler pcen din, kan disse blåses rene ganske lett. Hvis ikke, stikk inn en tynn, lang ting som holder vifta stille mens du blåser. Dette er for å ikke ødelegge vifta. Om ikke støvfjerning hjelper, har nok grafikkortet røket, og dette skal du få byttet på enten garanti eller reklamasjon.

Lenke til kommentar

Den bærbare pcen min er bygget opp slik at det eneste stedet du ikke kan åpne, er selvføgelig der hvor viftene er. Men når jeg først snudde pcen så jeg at det var ganske mye støv der (små støvkaniner faktisk), så jeg fikk fjernet det som var oppe ihvertfall. Viftene så ganske greie ut av det jeg så.

 

Prøvde spillet mitt for å se om det hjalp, og har ikke fått noen steker...enda. Fikk vite at jeg fortsatt har garanti, så skal sende den inn for en sjekk uansett, siden har hatt endel andre problemer med denne pcen.

 

Tusen takk for all hjelp!(:

Lenke til kommentar

Airdusters eller spraybokser med trykkluft og rensemidler, beregnet for å blåse rent datautstyr fås kjøpt hos de fleste elektrokjeder (Euronics, Elkjøp osv) eller Amazon.co.uk (mye billigere). Tette kjøleribber på laptop fører fort til overoppheting, og det kan helt klart gi slike problemer som du beskriver. En spray eller to inn i åpningene under laptop'en vil kunne gjøre underverker. Jeg ville personlig forsøkt dette før jeg hadde pensjonert PC'en i allefall.

 

Men til alle som vil rengjøre den stasjonære PC'en: Gjør for all del ikke som Omland07 sier... Putt inne støvsugerslangen inn i PCene deres. Munnstykket på en støvsuger bygger veldig fort opp store mengder statisk elektrisitet og ved å putte dette nær (ikke nødvendigvis i fysisk kontakt med) komponentene i PC'en kan du fort ta livet av hele greia. Støvsugeren kan få lov å rengjøre utsiden av kabinettet om du er litt forsiktig, men ALDRI innsiden. Trykklyft er det eneste fornuftige.

Lenke til kommentar

Å blåse trykkluft rett på vifter kan fort føre til at viftene virkelig begynner å ule - så jeg ville vært veldig forsiktig med det. Jeg for mindel hater bråkete PC'er ;)

Hold viften fast. Trykkluft kan fort få viften til å rotere raskere enn det den opprinnelig var konstruert for, eller rotere feil vei og ødelegge motoren.

Lenke til kommentar

Vel, tyder på at skjermkortprosessoren din har lidd av det som kalles varmemigrasjon. Når den først har fått for høy temp, blir den mer følsom og tåler ikke like mye som før. Dette gjør at skjermkortet ditt er klassifisert som defekt. Send den inn og la de fikse maskinen din. Forklar at pcen blir ulidelig varm og konker helt. Er litt rart at ATI sliter med en chip på laptops, sjeldent jeg har vært borti det, da det vanligvis er nvidia som koker oftest.

Endret av traskas waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...