Gå til innhold

Hvordan få bedre autofokus på 5D Mark II?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et Canon 5D Mark II kamera jeg synes bommer litt for ofte med autofokusen.

Er det noen måte å få bedret dette på?

 

Tar for det meste acion bilder (sport) med håndholdt kamera og en 70-300mm linse.

Kameraet står i P modus med kun senter fokus punkt aktivt.

 

Vil f.eks en blitsutløser hjelpe (selv om jeg sjelden bruker blits)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fokuslyset frå ein blits eller ein blitsutløsar kan hjelpe i veldig mørke omgivelsar, men det vil vel kun fungere i One Shot AF. Eit meir lyssterkt objektiv vil vel også hjelpe, men ein 300mm f/2.8 er sjukt dyr og tung;)

 

"Tar for det meste acion bilder (sport) med håndholdt kamera og en 70-300mm linse.

Kameraet står i P modus med kun senter fokus punkt aktivt."

 

Får du korte nok lukkertider til å fryse motivet? Min erfaring med P er at den forsøker å holde lukkartida rask nok til å hindre kamerabevegelse, men ikkje nødvendigvis rask nok til å fryse motivbevegelse. Spesielt ikkje på vidvinkel, men opp mot 300 mm kan kanskje lukkartidene bli brukbare. Eg ville valgt ein annan modus til actionfoto, der det er enklare å få den lukkartida ein treng. I den situasjonen er kor tett utsnittet er av motivet og kor fort motivet bevegar seg viktigare enn brennviddestyringa som foregår i P.

 

Det enklaste og billigaste rådet er å bli betre på skarpskyting. Stå stødig i ein posjon der du lett kan følge motivet med midtprikken med kameraet innstilt på AI-servo. Prøv å hold midtprikken på ein del av motivet som har nok kontrast. Ikkje alltid like enkelt, men eg trur trening hjelper. Sørg for at at autofokusen får tid til å stille seg inn (minst eit halvt sekund?) før du fyrer laus.

 

Eg har ikkje 5d II så dette må nokon andre svare på, men det er mulig du må aktivere hjelpepunkta rundt senterpunktet i ein eller annan meny for at dei skal virke?

Lenke til kommentar

Eg har ikkje 5d II så dette må nokon andre svare på, men det er mulig du må aktivere hjelpepunkta rundt senterpunktet i ein eller annan meny for at dei skal virke?

 

Vart så nysgjerrig at eg sjekka det opp sjølv;) Vi du bruke hjelpepunkta rundt senterpunktet i AI-servo modus så akivere dei i ein meny. Dei gjer det lettare å følge motivet sidan "blinken blir litt større". Sjå i bruksanvisninga på side 180.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje 5d II så dette må nokon andre svare på, men det er mulig du må aktivere hjelpepunkta rundt senterpunktet i ein eller annan meny for at dei skal virke?

 

Vart så nysgjerrig at eg sjekka det opp sjølv;) Vi du bruke hjelpepunkta rundt senterpunktet i AI-servo modus så akivere dei i ein meny. Dei gjer det lettare å følge motivet sidan "blinken blir litt større". Sjå i bruksanvisninga på side 180.

 

gjelder ikke dette for optikk som er raskere enn F4 ?

Lenke til kommentar

Eg har ikkje 5d II så dette må nokon andre svare på, men det er mulig du må aktivere hjelpepunkta rundt senterpunktet i ein eller annan meny for at dei skal virke?

 

Vart så nysgjerrig at eg sjekka det opp sjølv;) Vi du bruke hjelpepunkta rundt senterpunktet i AI-servo modus så akivere dei i ein meny. Dei gjer det lettare å følge motivet sidan "blinken blir litt større". Sjå i bruksanvisninga på side 180.

 

gjelder ikke dette for optikk som er raskere enn F4 ?

 

Nei, alle hjelpepunkta er fungerer med blender f/5,6. Men to av dei blir kryssensitive med blendar f/2,8 eller betre. Sjekk manualen din på side 83.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje 5d II så dette må nokon andre svare på, men det er mulig du må aktivere hjelpepunkta rundt senterpunktet i ein eller annan meny for at dei skal virke?

 

Vart så nysgjerrig at eg sjekka det opp sjølv;) Vi du bruke hjelpepunkta rundt senterpunktet i AI-servo modus så akivere dei i ein meny. Dei gjer det lettare å følge motivet sidan "blinken blir litt større". Sjå i bruksanvisninga på side 180.

 

gjelder ikke dette for optikk som er raskere enn F4 ?

 

Nei, alle hjelpepunkta er fungerer med blender f/5,6. Men to av dei blir kryssensitive med blendar f/2,8 eller betre. Sjekk manualen din på side 83.

 

aha, da veit jeg det :)

Lenke til kommentar

Sport og 5DII er rimelig dødfødt. Alt etter hva type sport du bruker det til må du nok regne med lavt antall keepers pga elendig fokussystem som er svært avhengig av kontrastpunkter for å klare å sette fokus og vil da i tillegg typisk nok slite ekstra mye i lavlys/gråvær/kveld.

 

Hvis hovedvekten av din fotografering er sport så burde du kanskje vurdere et bytte til 7D, der vil du få et topp autofokussystem og 8bps. 5DII er litt bedre på høy ISO, litt mindre støy, men det hjelper lite dersom du få en haug med bomskudd som må kastes.

 

Men bruk helst lukkerprioritet til sport.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ja, tror ikke jeg ville begitt meg ut på sport med mk2, iallefall ikke på en regelmessig basis. Vet at det er en del som bruker blits bare for å få fokuslyset, så det kan jo være et alternativ.

 

Ellers ville jeg plukket opp et 7D-hus eller oppgradert til 5d mk3 om pengepungen tillater det. Eller kanskje et bedre objektiv, med mindre det er 70-300 L vi snakker om.

Lenke til kommentar

Sport og 5DII er rimelig dødfødt. Alt etter hva type sport du bruker det til må du nok regne med lavt antall keepers pga elendig fokussystem som er svært avhengig av kontrastpunkter for å klare å sette fokus og vil da i tillegg typisk nok slite ekstra mye i lavlys/gråvær/kveld.

 

Er 5DII sin AF virkelig så ille? Eg har liksom tenkt at hovedforskjellen på den og 7D er at på 5D er det kun senterpunktet som er godt (krysspunkt med muligheit for AF-expansjon med hjelpepunkt), medan på 7D så kan ein flytte dette punktet ut til sida og likevel bruke AF-expansion. Og sidan 5D tar opp bilder på eit 2,6 ganger så stort areal, så er det ikkje så farlig om ein må croppe litt ekstra i etterkant for å betre komposisjonen. Men der kan selvfølgelig vere store forskjellar i kor raskt systemet oppdaterer seg, kor intelligent og kor konfigurerbart det er. Har sjølv nyinnkjøpt 7D, men har ikkje prøvd den til sport endå.

 

Olav Stubberud og Frode Sandbech ser ut til å ha klart seg ganske bra med å skyte action med 5dII på regelmessig basis, men no er ikkje tele/følgefokus i dårlig lys det dei driv mest med ;-)

Lenke til kommentar

Du vet forskjellen på ai-servo, one shot og ai-focus?

 

Bruker ai-servo....

 

Jeg har brukt 5DmII flere ganger i tippeligakamper, det er ikke noe problem. Du må bruke det rett så henger AF med. Men BPS får man ikke gjort mye med.

 

Men ikke like bra AF som på 7D, men 5DMarkII kan helt fint brukes!

 

Takk for svar.

Får prøve litt til. Skal låne meg litt dyrere objektiver og teste med det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...