Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til Matte eksamen


Anbefalte innlegg

Hei folkens ;)

 

Jeg har matte eksamen på fredag og jeg har temaet: Boligen min

 

Jeg skal lage oppgaver utifra disse emnene, og trenger virkelig hjelp med dette.

 

 

Areal og volum

Hvordan kan jeg lage en slik oppgave utifra boligen min?

 

 

Geometri i arkitektur

Noen som har tips?

 

Rabatt og prosent

Noen som har forslag på hva oppgaven kan være utifra rabatt og prosent

 

 

Likninger

Hvordan kan jeg lage en likning utifra boligen min, noen som har forslag?

 

Sannsynlighet og statistikk

 

Hva kan oppgaven være?

 

Funksjoner og grafer

Hva kan oppgaven være?

 

Setter stor pris på om noen kunne sette meg i gang ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rabatt og prosent: i fjor la dere nytt tak og siden din far kjenner sjefen i bedriften fikk dere 10% avslag :-)

Funksjoner og grafer: prøv å lag en funksjon til en graf som viser hvor mye prisen har fått opp på huset siden feks 1993.

Sannsynlighet og statistikk: de skal bygge en motorvei tvers over nabolaget og 1 av husene på rives. per i dag er det like stor sannsynlighet for hvert hus. det er, la oss si 15 hus da. (denne blir kanskje litt "usannsynlig" da men...)

Likninger: hm... du kan lage et likningssett. la oss si at dere har pusset opp kjøkkenet og trenger noe nytt inventar. så hvis x er prisen for glass og y er prisen for tallerkener. og du kan bruke så og så mye penger på hver av de (nå tenker jeg bare kjapt her, vet ikke om det blir helt korrekt, men du skjønner kanskje hva jeg mener!)

Geometri: LEnge siden jeg har lært om geometri så har glemt det meste. men bare ta noe så enkelt som vinkler i et rom eller noe?? :s

Areal: Hvor stort er huset? alle etasjene, etasjene kan være av ulik størrelse, veranda? garasje?

 

Nå vet jo ikke jeg hvilken matte du har, om det er ungdomskole eller vgs, eller om det er 1p eller r2 :)

Men kanskje du har noen ideer nå!? :)

Lenke til kommentar

Her har jeg noen forslag, kanskje de er nevnt før :)

 

Areal og volum

Regne ut arealet av f.eks stuen, kjøkken og soverom. Volum kan være soverommet, og kanskje imponere litt ved å regne ut hvor mye oksygen der er, og hvor lenge du kan være der før oksygenet er oppbrukt.

 

 

Rabatt og prosent

Du kan regne ut hvor mange prosent prisen på boligen har gått opp f.eks siste 10 år (du kan kombinere det med en graf), eller du kan regne ut hvor mange prosent av totalarealet soverommet ditt bruker.

 

 

Likninger

Du kan lage en likning som viser hvor mange m2 med gulvbelegg du brukte på det nye gulvet i stuen, dersom du f.eks vet pris per m2 og totalprisen, men ikke antallet m2.

 

50x = 2000

 

Funksjoner og grafer

En graf over verdien på boligen siste 10-20år.

Lenke til kommentar

Aha, tusen takk. Kunne du vært så snill og forklart meg åssen man regner ut det med Sannsynlighet og statistikk, Likninger og Funksjoner og grafer? Er litt treig i huet....

 

Ja jeg kan sikkert hjelpe deg, men i og med at du går i 10. så vet jeg ikke helt hvor mye du skal kunne osv. Står det ikke noe i læreboken din? Er litt dumt hvis jeg lærer deg noe du egentlig ikke trenger å lære, rett før eksamen! :-) Kunne da evt. prøve å finne en litt enklere sannsynlighetsoppgave. :-)

Det samme gjelder egentlig likninger og grafer.

 

"Kontorstol" har jo ganske bra oppgaver på likninger og graf (dere har vel kanskje ikke lært om likningssett enda)!

 

Jeg er forresten ingen matteekspert så vet ikke om jeg er personen som skal lære deg matte rett før eksamen heller ^^

Endret av ulf1
Lenke til kommentar

Men hvis du lager en graf da, så kan du lage en tabell.

La x være årstall og y være prisen.

Bare et eksempel:

 

x y

2002 1 000 000

2003 1 000 500

2004 1 100 000

2005 1 100 500

2006 1 200 000

2007 1 200 500

2008 1 300 000

2009 1 300 500

2010 1 400 000

 

Hvis du setter dette inn i et koordinatsystem så vil du få opp en graf som viser hvordan prisen på boligen har steget. Denne kommer til å bli helt rett, og det er jo ikke særlig sannsynlig. Men du kan jo bare sette inn dine egne tall. :-) Det er mye lettere å få ut en funksjon hvis du har en rett linje da. Men som sagt så er jo ikke det særlig sannsynlig for virkeligheten (vet ikke hvor mye akkurat det har å si..)

Lenke til kommentar

Men hvis du lager en graf da, så kan du lage en tabell.

La x være årstall og y være prisen.

Bare et eksempel:

 

x y

2002 1 000 000

2003 1 000 500

2004 1 100 000

2005 1 100 500

2006 1 200 000

2007 1 200 500

2008 1 300 000

2009 1 300 500

2010 1 400 000

 

Hvis du setter dette inn i et koordinatsystem så vil du få opp en graf som viser hvordan prisen på boligen har steget. Denne kommer til å bli helt rett, og det er jo ikke særlig sannsynlig. Men du kan jo bare sette inn dine egne tall. :-) Det er mye lettere å få ut en funksjon hvis du har en rett linje da. Men som sagt så er jo ikke det særlig sannsynlig for virkeligheten (vet ikke hvor mye akkurat det har å si..)

 

Aha tusen hjertelig takk, setter virkelig stor pris på all hjelpen ;)

 

 

Her har jeg noen forslag, kanskje de er nevnt før :)

 

Areal og volum

Regne ut arealet av f.eks stuen, kjøkken og soverom. Volum kan være soverommet, og kanskje imponere litt ved å regne ut hvor mye oksygen der er, og hvor lenge du kan være der før oksygenet er oppbrukt.

 

 

Rabatt og prosent

Du kan regne ut hvor mange prosent prisen på boligen har gått opp f.eks siste 10 år (du kan kombinere det med en graf), eller du kan regne ut hvor mange prosent av totalarealet soverommet ditt bruker.

 

 

Likninger

Du kan lage en likning som viser hvor mange m2 med gulvbelegg du brukte på det nye gulvet i stuen, dersom du f.eks vet pris per m2 og totalprisen, men ikke antallet m2.

 

50x = 2000

 

Funksjoner og grafer

En graf over verdien på boligen siste 10-20år.

 

Tusen takk! kunne du ha forklart meg hvordan jeg regner ut det med oksygen ? ;)

Lenke til kommentar

For å finne volumet i liter kan du ta lengd x breidde x høyde (i cm) og dele på 1000. Gjennomsnittlig oksygenbruk for en person på 80kg er 15 liter i timen under søvn, så akkurat oksygen er kanskje en dårlig oppgave. En bedre oppgave hadde kanskje vært volum av badekaret, eventuell en rund badestamp for å gjøre oppgaven litt mer imponerende.

Lenke til kommentar

Det skal bygges en motorvei tvers over nabolaget og 6 av husene må rives. Det er til sammen 15 hus i nabolaget og det er helt tilfeldig hvilke hus som skal rives. Hvor stor sannsynlighet er det for at husene til Per og Oda skal rives?

 

Blir det da?

 

6/15=0,40

2/6=0,125

 

0,40*0,125*100=5%

 

Er dette slik man regner ut dette her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...