Gå til innhold

[Løst] Pyramide spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Pyramidespill er ikke en realistisk forteningsmodell, og derfor ville jeg aldri satt penger i det. Hold deg unna er min anbefaling, ikke bli lurt til noe som kan gi deg, og de ponteniselle ververne dine økonomiske problemer. En kan lese mye om hvordan de store pyramidespillene gjennom tidene har endt i fatale følger, hvor flere har begått selvmord da de forsto konsekvensene av sine valg, og handlinger.

 

Det er du, og bare du som kan averge eventuelle problemer med å IKKE bli med.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Helt enig når man snakker om pyramidespill!

Pyramidespill er ikke en realistisk forteningsmodell, og derfor ville jeg aldri satt penger i det. Hold deg unna er min anbefaling, ikke bli lurt til noe som kan gi deg, og de ponteniselle ververne dine økonomiske problemer. En kan lese mye om hvordan de store pyramidespillene gjennom tidene har endt i fatale følger, hvor flere har begått selvmord da de forsto konsekvensene av sine valg, og handlinger.

 

Det er du, og bare du som kan averge eventuelle problemer med å IKKE bli med.

Helt enig når man snakker om pyramidespill! HOLD DEG UNNA!

Og er du redd for å tape penger, eller kunne gå på en smell! GRAV DEG NED!

 

MLM er ikke pyramidespill... Pyramidespill er pyramidespill!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

MLM er ikke pyramidespill... Pyramidespill er pyramidespill!

 

MLM er pyramidespill, men som er strukturert på en annen måte. Bare fordi det ikke er en fullverdig pyramide betyr det ikke at det ikke er det.

Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde også... :)

Men det er rart hva litt research kan gjør med oppfattelsen av det...

 

Sett rent praktisk så er egentlig MLM en annen fordeling av ressurser plassert på markedsføring og salg av et reelt produkt enn i tradisjonelle kanaler! Ingen annen forskjell... PyramidesSPILL er pengespill! Det er en Stooooor forskjell!

 

Skal man bruke din måte å forklare ting på kan man like gjerne si at MLM er vanlig butikk bare strukturert på en annen måte...

 

Det er ikke strukturen som skiller MLM fra pyramidespill... Den er HELT LIK.. Det er hva som omsettes som skiller, og det er ganske så vesentlig!

Endret av Steinar Halvorsen
Lenke til kommentar

Det var det jeg trodde også... :)

Men det er rart hva litt research kan gjør med oppfattelsen av det...

 

Sett rent praktisk så er egentlig MLM en annen fordeling av ressurser plassert på markedsføring og salg av et reelt produkt enn i tradisjonelle kanaler! Ingen annen forskjell... PyramidesSPILL er pengespill! Det er en Stooooor forskjell!

 

Skal man bruke din måte å forklare ting på kan man like gjerne si at MLM er vanlig butikk bare strukturert på en annen måte...

 

Det er ikke strukturen som skiller MLM fra pyramidespill... Den er HELT LIK.. Det er hva som omsettes som skiller, og det er ganske så vesentlig!

 

Jo skillnaden är att MLM inte kan distribuera kostnadseffektivt, vilket betyder att modellen inte är till nån nytta för slutkonsumenten. Om man ville satsa på direktförsäljning vore det mer effektivt att utbilda säljare som fick direkt provision.

 

Det är ingen större skillnad på pyramidspel och MLM. Det är bara det att man lagt in en produkt i modellen. Den är alltid överprissatt och fungerar därmed som en pengaförmedlare. De som går med i systemet går med för att de själva tror att andra ska köpa produkten.

 

Nu har många MLM gått ännu ett steg, man säljer till slutkonsumenter. Men i Zinzinos fall har man även lagt in en pyramiddel i detta, i form av Zinzino4Free. Efter 18 generationer av Zinzino for free är 22 miljarder individer med i Zinzino som kunder.

 

Sedan är fortfarande kanske 25 % partners i Zinzino. Dessutom tvångskonsumerar dessa mer än vanliga kunder vilket gör att andelen av försäljningen som egna försäljare står för är extremt hög.

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke igjen i det du skriver... Modellen for gratis produkter for å skaffe andre kunder er ikke unik i MLM sammenheng, se til treningssentere osv...

Regnestykket ditt på nettsiden din er også basert på feil premisser... Du sier at det blir en effektiv rabatt på 25%, dette er feil.. Du kan ikke regne utsalgspris når du kalkulerer om en gevinst basert på produkter gratis... Du må regne innkjøpspris, og i så måte så blir kostnaden å gi noen produkter gratis vesentlig mindre...

 

Dette burde jo du ha tenkt på du som er så opptatt av avansen Zinzino har! Du har forresten feil grunnlag for beregning av avanse på maskinene også, da du ser på kampanjesider hvor maskinene selges med tap og sammenligner det mot våre priser! Det er ike helt sånn man skal gjøre det!

 

Det å tro at vanlig merkevarebygging er en billigere måte å bygge opp/distribuere et produkt tyder på vesentlig mangler i kunnskapen rundt hvordan distribusjon, salg og markedsføring fungerer!

 

Som sagt så er dette veldig lett å tro, og jeg gjorde det selv, da mange har en tendens til å henge seg opp i at det kan se ut som om det kan bli mange som eventuelt skal tjene penger på en omsetning!

 

Uten at jeg sitter på faktaene i dette så vil jeg tro at rundt 40% av omsetningen til Zinzino blir fordelt utover på distributører som har ulike "stillinger" i salgsorgansisasjonen, og som også tar seg av kjennskapsbygging og markedsføring i tillegg til salget av varen... Altså all distribusjon, salg og markedsføring for våre produkter står for 40% av omsetningen til selskapet... Det høres sikkert mye ut for en som ikke har kjennskap til distribusjon salg og markedsføring...

 

Men her er et regnestykke for deg :

La oss si f.eks Nike.. Har hørt at en sko koster i underkant av 10 kr og produsere, og har en utsalgspris på mellom 500-2000 norske kroner.. Dette vil si en avanse fra produksjonkost til stuttbruker på mellom 5000-20000%... Så tenker kanskje mange at dette ikke er en relevant sammenligning?

 

Jeg mener at det i høyeste grad er det, for det naturlige spørsmålet blir jo HVORFOR det er så mye penger som forsvinner i mellom?

 

Mye av dette er markedsføring. Tiger Woods har en avtale med Nike på 100 Millioner $ i året for å bruke NIke produkter... Nike tar sin fortjeneste som eksportør og importør inn i de respektive markedene, og det er der pengene til Tiger Woods kommer fra. Så en sko som koster 500 kr i butikk, koster gjerne 250 inn til butikken, og allerede der har du et eksempel på at en butikk tar 50% av den totale omsetningsverdien av produktet, som kun ett ledd i salgstrakten...

 

Et salg av en nike sko i en tradisjonell kanal gir en liten sum penger til veldig mange flere enn vår kaffe gir i vår metode... Bare markedsføringen blir fordelt på mange ledd... Nike tar sin del for å gjøre NIke kjent blandt folk (Branding), Mens G-sport og XXL markedsfører seg selv igjen, også med penger fordelt på omsetning fra de ulike produktene de selger...Og dette er på langt nær det eneste eksempelet som blir relevant. Jobben jeg har som markedsfører i et mediebyrå, hvor vi da plasserer all reklame for våre kunder, er også finansiert av at noen en eller annen gang kjøper et produkt vi plasserer reklame for... Og på jobben her er vi faktisk 30 stk, og vi er bare et av iallefall 4 ledd som tar en fortjeneste (Reklamebyrå, mediebyrå, medie, og analyseselskaper)... Alle disse leddene er ikke eksisterende i et MLM selskap, da vi ikke bruker penger på reklame...

 

Synes jo det er tragisk at jeg må gi denne leksjonen til folk som går såpass hardt ut mot en markedsføringsmodell.. Men igjen, jeg også trodde det dere sier, men etter å ha sett litt på likheter og ulikheter mellom tradisjonelt salg og MLM så oppdaget jeg at det ikke var MLM som kom uheldig ut... Tvert imot!

 

"Om man ville satsa på direktförsäljning vore det mer effektivt att utbilda säljare som fick direkt provision." - det er jo det MLM gjør, men hvem skal ta seg av utdanningen av disse selgerne da? Hvor skal disse pengene komme fra? Hvem skal ta seg av administrasjonen av denne utdanningen da? Og hvor skal disse pengene komme fra?

Du fårstår ikke det at det du kritiserer er en slik organisasjon som du beskriver som løsningen!

 

"Det är ingen större skillnad på pyramidspel och MLM. Det är bara det att man lagt in en produkt i modellen. Den är alltid överprissatt och fungerar därmed som en pengaförmedlare." - Alle ledd i en varekjede fungerer som en pengeformidler, på lik linje som vi er et ledd i å flytte et produkt fra produsent til sluttbruker, er også Rimi, Rema, Ica, osv osv. et ledd i å flytte et produkt mellom produsent og sluttbruker... DET ER INGEN FORSKJELL! Det er dette du har litt vondt for å forstå!

 

"Efter 18 generationer av Zinzino for free är 22 miljarder individer med i Zinzino som kunder." Dette svarer jeg på her http://www.steinarhalvorsen.no/tanken-om-metning-om-mlm/... Men det blir det samme som å si at om alle som så en reklame en gang kjøpte produktet og aldri byttet leverandør, så ville reklame være en dårlig ide... Og det kunne jeg vært enig i, men nå fungerer ikke forbrukeradferd på den måten, og i så måte er ikke ZZ4free noe annet en en markedsføringstaktikk, På lik linje med et tilbud i en reklame!

 

Teoretisk er det meste mulig, men det er jo hvordan ting fungerer i praksis som er mest interessant eller hva?

Endret av Steinar Halvorsen
Lenke til kommentar

Jo du har en poäng med att kostnaden är den för inköpta maskiner och kaffe. Dock, om vi tänker oss att ALLA får Zinzino4Free, blir det en minskning av omsättningen med 25%. Poängen är inte huruvida Zinzino skulle ha råd hell, poängen är att i realiteten är det väldigt få som lyckas utnyttja Zinzino4Free och att om det skulle vara så tar jordens befolkning slut väldigt fort. Och de längst ner som inte kan hitta nya kunder, kan lika gärna beställa från Rombouts egen webshop.

 

Ja men vi måste inte gå till rabattsidorna heller. Malongo själv säljer rätt billigt, 150 EUR för den nya maskinen som ni inte ens har:

 

http://boutique.malongo.com/achat/cat-machines-ekoh-53.html

 

Du menar att Rombouts/Malongo säljer till förlust? Och de där erbjudandena om Oh Espresso för 45 EUR, beror inte det på att maskinen är gammal? Ska ni inte fasa ut den snart?

 

Sen så tar du upp NIke som är ett starkt varumärke som kan ta ut höga priser. Nu är det kaffemaskinerna vi pratar om, förklara istället hur man marknadsför maskiner som säljs på Supermarket? Och varför kan inte Zinzino matcha dessa priser?

 

Jag gissade att omsättningen från försäljare är 35%, du säger 40%. Ännu värre! Ringer ingen varningsklocka hos dig? Att bygga en så stor del av försäljningen på egna säljare som tvingas köpa på "autoship" är horribelt.

 

Att det går "bra" för Zinzino bygger inte på att man har en bra säljorganisation. Det bygger på att man lurar folk att de är försäljare när de i själva verket är mjölkkor. Vad jag menar är att nyttja amatörförsäljare borde vara dyrt, de vet ju inte hur man säljer. Nu är de inte säljare, utan ni använder dem som en väg in i deras kontaktnät.

 

Om vi pratar om en seriös säljorganisation, så anställer man redan beprövade säljare eller utbildar dom. Varför raddar du upp en massa kostnader? Alla företag har dessa kostnader. Vad som däremot är sant är att ni inte lyckas komma med ett bra erbjudande till slutkund utan lurar folk att de är försöljare när ni istället mjölkar dom på pengar.

 

Förklara för mig: förespråkare för MLM säger att man kapar mellanhänder. Då borde ni kunna sälja maskinerna för lägre pris än Rombouts?

 

"Men det blir det samme som å si at om alle som så en reklame en gang kjøpte produktet og aldri byttet leverandør, så ville reklame være en dårlig ide... Og det kunne jeg vært enig i, men nå fungerer ikke forbrukeradferd på den måten, og i så måte er ikke ZZ4free noe annet en en markedsføringstaktikk, På lik linje med et tilbud i en reklame!"

 

Det är ju det jag säger, det är bara ett knep. Så vitt jag vet så lovar inget seriöst företag gratis konsumtion i all framtid, utan presentkort etc om man referar en kund. De flesta försäljningstaktiker inkluderar att man verkligen får nåt tillbaka, inte en chimär om gratis kaffe för all framtid.

 

Zinzino4Free är princip ett pyramidspel, med ett lite annat upplägg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Förresten vet jag att du är väldigt kritisk till "price cutters". Se dom istället som naturliga återställare av balansen. De är en del av den totala marknaden och hjälper till att hålla nere priser och kostnader. Nu är det inte så att man alltid köper det billigaste, tex köper man ofta en kaffe på Statoil för 20 kronor. Det är liksom inte det jag kritiserar.

 

Jag kritiserar det sätt Zinzino säljer väldigt dyra produkter, dessutom till egna försäljare. Och sättet man gör det på är manipulativt, man manipulerar människor och vänkretsar och får dom att tro att de kan tjäna en massa pengar och få gratis produkter.

 

Statoil kommer inte och försöker sälja sitt kaffe via mina vänner eller skriva upp mig på abonnemang för kaffet.

 

Om Zinzino bara sålde dyra kaffemaskiner från Belgien så hade jag inte brytt mig.

 

För övrigt så är Belgiskt kaffe inte mer exklusivt än nåt annat. Det är 2013 med billiga transporter och allt färre handelshinder. Det argumentet håller inte, att belgiskt kaffe är exlusivt bara för att det är i Norge. Det kanske var så på 1700-talet när ostindiefarare åkte till Kina och hämtade silke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er gjerne sånn når man ikke ser hele bildet... Noe jeg forsåvidt har forsøkt å si at du ville gjort med kunnskap! God natt...

 

Din argumentation om Nike säger noll och intet. Du förklarar det vi redan vet båda två om företags kostnader. Vad är poängen? Zinzino är inte konkurrenskraftigt mot andra marknadsföringsmodeller som du pratar om.

Lenke til kommentar

Du er skremmende opptatt av dette selskapet!

Hadde jeg ikke vært så opptatt med å gjøre livet ditt surt, ved å jobbe så Zinzino skal vokse, så skulle jeg brukt tiden min på å jobbet for at man åpnet for mer sosial dumping i den Svenske transportbransjen... For når en lastebilsjafør tjener mer enn en akademiker (Ditt utsagn) så vet jeg at det er penger å spare på transport av mine produkter fra Sverige til Norge, ved å benytte seg av Polsk eller baltisk arbeidskraft...

 

Fri flyt av tjenester som du er slik en stor forkjemper for! Helt ærlig så ser jeg ikke forskjellen på de to... En tjeneste er en tjeneste eller hva? Hvordan skal jeg ellers kunne konkurrere på pris hvis jeg må betale dobbelt så mye for å få fraktet produktene mine, og for din del så er det jo bare å flytte til Frankrike, for der er jo kaffen så billig... Og du tjener sikkert dritfett som lastebilsjafør der også eller hva?

 

Dette er ikke et angrep på ditt yrke, men et angrep på din argumentasjon snudd til din situasjon og logikk! Det du faktisk kjemper for er at priser skal utjevnes eller hva? Da må du være forberedt på en utjevning av lønninger også, ellers blir det økt arbeidsledighet... Kan jo ta en titt på EU og se hvordan det står til på den fronten?

 

Men igjen, Zinzino har priser tilpasset lokale markeder, og lokale lønninger...

 

Skal priser ned på internasjonalt/EU nivå, må lønningene ned også, det er en naturlig konsekvens for å forhindre arbeidsledighet... Du har kanskje fått med deg hvordan det står til i Sverige på den fronten om dagen? Og det du kjemper for er en god årsak til status quo!

 

Når det kommer til MLM vs tradisjonell markedsføring så vil tiden vise... Du VET ikke, jeg VET ikke, men vi har ulike meninger! Så får folk som leser dette avgjøre hvem som har mest kvalifisert mening!

 

Tror faktisk ikke det er så mange som leser dette egentlig, da Zinzino bare er en liten liten bedrift i det store bildet! ;)

 

Nu, er jeg ferdig med å argumentere med deg! :)

God natt!

Lenke til kommentar

...

 

En lastbilschafför kan tjäna mycket i det fall då skattefritt traktamente, OB och andra tillägg utgår. Grundlönen är inte högre än många akademiker. Däremot finns det mer eller mindra kvalificerade transportuppdrag och till vissa uppdrag kan man av olika skäl inte ge uppdrag till polacker.

 

Förresten kan man väl spara in på din lön inom marknadsföring genom att hyra in Indier? Massor med välutbildad billig arbetskraft med arbetslivserfarenhet.

 

Kanske du istället skulle lägga din kraft på norska off shore-branschen där arbetare tjänar mycket mer än akademiker på deltidsarbete? Kanske hyra in off shore-arbetare från Sydamerika? Där finns mycket pengar att tjäna.

 

Fraktkostnaden är en väldigt liten del av det totala priset på en produkt. Kanske därför som priset på Apple-datorer är detsamma i Frankrike som Norge?

 

Jag har aldrig sagt att jag är en förkämpe för EU. Det råkar vara så att EU:s Bolkensteindirektiv kommer göra livet surt för dylika lösningar med prisdiskriminering inom EU.

 

Förklara för mig: En butikssäljare i Norge tjänar inte dåligt, hur kan en sådan butik erbjuda mycket lägre priser på kaffemaskiner? Skämtar du när du säger att Zinzino har höga priser för att hålla uppe löner? Varför är de lika höga i Estland, där en lastbilschaufför tjänar 8000 NOK tex? Faktum är att i Zinzino tjänar man dåligt för att arbeta, man betalar för att arbeta. Ändå har man inget attraktivt erbjudande till slutkund. Detta gör Zinzino till ett riktigt skitföretag som inte producerar nåt av värde för säljare eller kunder. Det är däremot en sinnrik konstruktion för att mjölka idioter på pengar.

 

Ja, jag skulle gärna flytta till ett annat EU-land men knappast Frankrike. Och jag jobbar inte som lastbilschaufför.

 

Som jag sagt, jag kan idag gå in på Media Markt i Sverige och köpa billiga espressomaskiner från olika märker. Personalen där tjänar inte så dåligt. Om chauffören som kört dit är en Rumän, så har inte det inverkat på priset så mycket. Som jag sagt, lönen till chaffören gör ingen skillnad på slutpriset, det är en väldigt liten kostnadspost. Så släpp löneargumentet, det håller inte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...