Gå til innhold

Lagring på ram


Zeus

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er mulig å lagre data direkte på rammen, som en harddisk liksom. går det ann å f.eks legge et spill i rammen slik at man ungår loading ? eller det aller tøffeste hadde jo vært å lagt windows på rammen, å boote fra den... går dette ann? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor det? rammen er da et lagrings media, men som man liksom ikke får bestemme over... det skulle da ikke vær så helt umuli dette hær.. eller kansje det varlitt drøyt å lagre windows på rammen.

 

men ok

 

er det mulig da å lagre windows på et minne kort? (sån digitalkamera suff) å boote fra den ?

Lenke til kommentar

Med win9x så er det mulig å legge opp OS i ram så lenge du booter med dos først, men det tar jo tod å forflytte os ifra disk til ram først.

 

ellers så får man tak på diverse "ramdrives" til win9x/nt5 som man kan legge data på, men da må du ha mye ram, eksempel

 

WinXP med CS på ramdrive :

 

minimum 512 til os + 1.5gb til cs...

 

Mye ram for å spille ett spill som mange har delte meninger om.

 

Det lønner seg ikke å prøve å få til, jeg selv kjørte page/temp/temp inet files i ramdrive (win9x only) før. Merka forskjell kontra vanlig tradisionelt oppsett ja. Men det var ikke helt det store. Men morro å ha prøvd .. :D

Lenke til kommentar

Forklaringen på hvorfor det går er ganske enkel. Rammen som brukes i pc'er i dag er 'dynamisk', som er avhengig av strømpulser for å opprettholde informasjonen som er lagret. Når du skrur av pc'en forsvinner ladningen i rammen, og informasjonen viskes ut.

 

Det jobbes visstnok med magnetisk ram, som ikke har dette behovet. Kanskje man kan spille fra rammen da?

Lenke til kommentar
men hvis det er sån, kunne jeg ikke i teorien da legge F.eks cs på rammen mens pc'n var på slik at jeg ungår loading?

Når programmet loader kopieres den koden som skal kjøres til RAM. Ser ikke helt vitsen med å legge programmet i RAM først og så starte det uten å load (vil ta like lang tid totalt sett). I praksis ville programmet bli kopiert fra en evt. ramdrive (som Windows 'tror' er en HD) til et annet sted i RAM'en, ikke spesielt effektivt.

(Har vært flere tullete diskusjoner om det her før.)

 

Grunnen til at det loader midt i spill er vel at det ikke er plass til alt i RAM'en samtidig, teoretisk sett kunne du kanskje (med MYE RAM) loadet alt i starten.

Lenke til kommentar

40x high speed Compact Flash har en teoretisk hastighet på 6MB/s, altså i størrelsesorden 500x lavere hastighet enn en rask rambrikke, og også mye tregere enn en sliten harddisk.

 

http://www.digit.no/Nyheter/Teknologi/lexa...r_40x_wa_cf.htm

 

Ikke noe godt alternativ, nei. Kommer egentlig ikke på noe spesielt godt alternativ, det går liksom i SCSI disk eller noe sånt. De er jo litt raskere men ikke som en ram-brikke, nei.

 

Men hvem vet hva fremtiden bringer....

Lenke til kommentar
Men, er det mulig å lagre windows på et Compact Flash kort å boote fra den?

Fullt mulig, men flash er tregt.

 

ja... :) når jeg installerer windows xp med flash kortet i CF-card leseren og leseren koblet til, blir den detektert som egen disk :) men ser for meg en boot-tid på ca 1,5 time ! :D

Lenke til kommentar

JA, dette går ann. Ramdrive har blitt brukt i mange år.

Jeg har selv 1.8 GB ram i den ene maskinen, og der har jeg hele pagefila på ramdrive. Ramdrive er det mange linux distroer som bruker, men windows blir litt vanskeligere. Men i teorien er det ikke noe problem.

1) En linux bootloader starter

2) Bootloaderen lager en ramdrive på 1 GB

3) Den speiler alt som er på en 1GB partisjon med windows på over til ramdriven. (25-50MB/s = 20-40 sekunder)

4) Den booter windowsen som ligger på ramdriven.

 

Når du slår av maskinen lager du en kopi av ramdriven til den fysiske disken slik at neste gang du slår på maskinen, så er den oppdatert.

(10-30MB/s = 35-1000 sekunder)

 

I teorien ser jeg ingenting som gjør dette umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...