Juventino10 Skrevet 4. juni 2012 Skrevet 4. juni 2012 Hei, Lurer på en ting.. Når man f.eks kjører i 70 km i timen og nærmer seg en rundkjøring, bør man da gire fra 5 til 3 gir så eventuelt andre, eller burde man først gire ned til fjerde for å senke farten ved hjelp av motoren og så gire til tredje (eventuelt andre. Spiller dette noen rolle på oppkjøring ? Er vel mest økonomisk å gire opp ned fra f,eks tredje til femte en å skifte mellom alle gira ? Setter pris på svar
World Of Warcraft Skrevet 4. juni 2012 Skrevet 4. juni 2012 (endret) Det kommer vell veldig an på bilen tror jeg, men jeg pleier ihvertfall å gjøre følgende: Clutche, så gire ned til tredje, bremse til jeg ligger litt over passe fart for å kjøre i rundtkjøringa, så slipper jeg clutchen og lar bilen bremse litt på giret. Altså alt dette før jeg er framme ved rundkjøringa. Edit: Skal legge til at det ikke er noen fasit på hvordan det bør gjøres, bare at jeg føler det er komfortabelt å gjøre det på den måten Endret 4. juni 2012 av World Of Warcraft
mafsa Skrevet 4. juni 2012 Skrevet 4. juni 2012 Ble lært å bremse, etterhvert clutche og så gire ned til andre. 1
Andrull Skrevet 5. juni 2012 Skrevet 5. juni 2012 (endret) Det er kanskje det sikreste når du øvelseskjører og er ganske så fersk. Kanksje for å motvirke fartsblindhet, at det er litt 'lettere' å ha en fast regel på det, og eventuelt at du er nå enda tydeligere, samt at ferske sjåfører ikke er like rutinerte så kan dette være greit. Når du blir mer sikker i trafikken, så er det mer økonomisk å bremse med motoren, og gir ofte også ganske god glid. Selv gjør jeg omtrendt som World Of Warcraft, clutche for så å bruke motorbremsen og justerer farten på denne måten. Om jeg hopper over gir kommer ann på bilen og farten inn. Det gir ofte mer kapasitet til å vurdere trafikken synes jeg. Men trenger altså litt erfaring for å time riktig. Edit: Sikkert også at en del kjørelærere synes man kommer for raskt inn i rundtkjøringer, og da gjerne nybegynnere. Inkludert meg i min ymse start. Endret 5. juni 2012 av Andrull
Juventino10 Skrevet 5. juni 2012 Forfatter Skrevet 5. juni 2012 Greit å vite hva folk gjør:) Spurte kjørelærer i dag, han mente at bremsen er bedre , altså bremse ned til ønsket fart og deretter gire til det giret som passer best. Dette varierer som dere sa i ulike situasjoner og med ulike biler, men føler selv at det er mer komfortabelt å senke farten ved hjelp av motoren før jeg girer videre nedover.. Må vel følge instruksene til kjørelærer frem til oppkjøringen, etter at jeg blir litt mer erfaren kan jeg vurdere å bruke motoren oftere hvis det passer best. Takk for gode innspill !
Vertical^ Skrevet 5. juni 2012 Skrevet 5. juni 2012 Det viktigste etter min mening er i hvert fall at man har fått kommet ned i riktig fart, og at man har fått skiftet gir før man går inn i rundkjøringen. Blir veldig klønete om du må både gire og bremse midt i rundkjøringen. Bremse til passe fart - gire - inn i rundkjøringen - gli fint igjennom. Går da ofte fra for eksempel 4 til 2. gir om rundkjøringen er litt vanskelig. Ikke noe problem å hoppe over et gir.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå