Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk muntlig eksamen - problemstilling


Anbefalte innlegg

Jeg ble trukket til norsk muntlig eksamen i dag og skal legge frem på onsdag. Jeg trakk temaet "Det moderne prosjekt". Det er jo i seg selv et meget omfattende tema og kan knyttes opp mot det meste innen norsk litteraturhistorie. Med andre ord kan det være lurt å ha en spiss problemstilling.

 

Jeg forsøkte først med en problemstilling jeg kalte "Fra jord til jern", hvor jeg viser overgangen fra et førindustrielt bondesamfunn til et moderne, demokratisk samfunn, gjennom litteraturen. Jeg legger mye vekt på forfattere som Ludvig Holberg, Henrik Wergland, Aasmund Vinje, Bjørnstjerne Bjørnson, Camilla Collett, Alexander Kielland, Amalie Skram og et par andre. Jeg ser nå at det fortsatt er alt for bredt.

 

Jeg tenker nå at jeg kan ta for meg "det moderne gjennombruddet" og realismen. Da har jeg plutselig kun 25-30 år i stedet for 200. Det betyr selvsagt ikke at jeg ikke må kunne det andre stoffet i tillegg, men det blir lettere å presentere. Jeg har tross alt kun 10 minutter.

 

Er det noen andre der ute som har gjort lignende oppgaver og som eventuelt har forslag til andre problemstillinger, eller tips osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stiller et videre spørsmål i håp om noen synspunkter.

 

Jeg skal legge vekt på tre tekster fra det moderne gjennombrudd. Så langt har jeg valgt ut "En fallit" av Bjørnson, men trenger to til. Jeg tenker å ha en av Amalie Skram og muligens Ibsens "Et dukkehjem", men er ikke sikker. Noen som har noen andre forslag? Jeg ser helst at tekstene ikke er for like og at de belyser ulike problemer. To fra realismen og en fra naturalismen feks.

Endret av Br0dskive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...