Gå til innhold

Guide: PHP- & MySQL-innføring: Kapittel 2


Anbefalte innlegg

For den som er nyskjerrig på alternativer til PHP, vil jeg anbefale Ruby on Rails. Det finnes en god tutorial (gratis ebok) som forklarer, steg for steg, hvordan man lager en Twitter-lignende web-applikasjon:

http://ruby.railstut...s-tutorial-book

Om du følger denne tutorialen så vil du også lære viktige teknikker som er enkelt overførbare til andre programmeringsspråk. Hvis du bruker en kveld eller to på denne, så vil du trolig aldri vurdere PHP igjen :-)

 

Vi har også Django (python), Grails (Groovy), Play! (Java & Scala), Google Web Toolkit (Java), Wt (C++) ... Glemte jeg noen nå?

 

Uansett, alle de er bedre enn å sitte direkte i PHP.. Og du får lært et språk som 1. er bedre konstruert, 2. er også godt egnet til andre oppgaver enn web dev.

 

And for completeness... CakePHP :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurte hvilke konkrete programmer man har utviklet med dette språket

Da lå jeg i begrepet programmer nettopp hva det er ; programmer.

 

( programmer er noe mere en en applikasjon som bare kjører på nettet )

 

Det at du ikke vet hva et program er er ikke vårt problem :p

 

A computer program (also software, or just a program) is a sequence of instructions written to perform a specified task with a computer.

 

Det inkluderer også å generere en webside, og å behandle data sendt over et nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg spurte hvilke konkrete programmer man har utviklet med dette språket

Da lå jeg i begrepet programmer nettopp hva det er ; programmer.

 

( programmer er noe mere en en applikasjon som bare kjører på nettet )

 

Det at du ikke vet hva et program er er ikke vårt problem :p

 

A computer program (also software, or just a program) is a sequence of instructions written to perform a specified task with a computer.

 

Det inkluderer også å generere en webside, og å behandle data sendt over et nettverk.

 

jeg vet da godt hva et program er da jeg har hold på med dat så lenge .

Du prøver derimot å begrense det til en nett applikasjon ( slik jeg oppfatter det )

 

Hvis du ikke fikk med deg så snakker jeg om programmer man ikke må kjøre på nettet , men kan kjøre i et operativsystem.

 

men det er svært få som bruker "ekte" programmer i dag. de fleste er i dag helt avhengig av et avansert operativsystem for å virke eller til og med et skall over operativsystemet

Lenke til kommentar

Det er nok du som roter litt :)

 

Jeg har laget programmer som er desktop, local.. Som bruker html og browseren som UI.

 

Jeg har også kjørt såkalte "GUI" programmer over internett (X forwarding, remote desktop osv)

 

Hvis du kjører mediawiki lokalt på maskinen only, er det plutselig et "ekte" program da? Hva om man kjører et program over internett via X forwarding, er det plutselig ikke et "ekte" program da?

 

HTML er bare et UI, et som er velegnet og utviklet for å fungere over nett sant nok, men fremdeles bare et UI toolkit. Det at et program bruker det toolkit'et gjør det hverken mer eller mindre til et "ekte" program.

 

Edit: Det som gjør et program til et program er ikke hvor input kommer fra og output vises, men hva programmet gjør :)

Et console program som kjøres via SSH er like fullt et program, selv om input / output er på en annen maskin.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Du har nok bare misforstått meg lit .

Det jeg vil frem til var at et ekte program var et som klarer seg med operativsystem uten noen hjelp.

De programmene man kjørte gjennom den gamle DOS system må i høysete grad kalles for ekte programmer

 

Da Windows kom på markedet så var det først bare et skall som man kunne kjøre noen "interne" programmer på.

jeg vil da ikke kalle det for et ekte program.

Senere er jo dette skallet slått samme med operativsystemet

( her blir definisjonen program lit diffus)

 

Hvis man da er avhengig av et skall over operativsystemet for at "programmet" skal virke så vil jeg ikke kalle det for ekte

slik er det når man kjører et program , eller applikasjon gjennom en nettleser .

 

 

Et annet spørsmål blir hvordan har man da kontroll på lokale datafiler som brukes av programmet ?

Lenke til kommentar

Så, alle Qt og GTK programmer er altså ikke programmer? Og heller ikke C# programmer? Eller VB.net programmer? Eller ncurses programmer? Eller java programmer?

 

VLC bruker Qt. Qt er ikke native toolkit. Er VLC altså ikke et program da? Eller Google Earth? Eller Skype?

 

Firefox og Chrome, er ikke de programmer? De bruker Gtk, som ikke er native. Samme med Pidgin, Inkscape, Wireshark...

 

Eller wxWindows? BitTorrent, FileZilla?

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Så, alle Qt og GTK programmer er altså ikke programmer? Og heller ikke C# programmer? Eller VB.net programmer? Eller ncurses programmer? Eller java programmer?

 

VLC bruker Qt. Qt er ikke native toolkit. Er VLC altså ikke et program da? Eller Google Earth? Eller Skype?

 

Firefox og Chrome, er ikke de programmer? De bruker Gtk, som ikke er native. Samme med Pidgin, Inkscape, Wireshark...

 

Eller wxWindows? BitTorrent, FileZilla?

 

VLC kjenner jeg for lite til , heller ikke QT eller GTK

Google er ikke et ekte program men en nettapplikasjon når det kjøre på nettet

( egentlig tror jeg at vi kan dele det opp i flere applikasjoner som er sydd samme på en bra måte)

 

De 2 nettleserne du har nevnt må i grunne kalles for programmer da de kjøres på et operativsystem.

Lenke til kommentar

Google Earth. Qt program.

Google Chrome. Gtk program.

Mozilla Firefox. Gtk program.

VLC. Qt program.

Skype. Qt program.

 

Gtk og Qt er GUI frameworks (tilgjengelig på Linux, Mac og Windows, og i noen tilfeller på noen mobiler).

De programmene jeg nevnte kjører oppå Qt / Gtk, som igjen kjører oppå operativsystemet.

 

Edit: Så per din egen definisjon tidligere kan ikke de kalles programmer.... Noe som jeg tror de aller fleste er uenige i (inklusiv deg selv, virker det som)

 

Edit2: Siden Trident er regnet som en del av Win32 API siden Win98, betyr ikke det at per din egen definisjon (igjen) at HTML-baserte programmer faktisk er ekte programmer? :p

 

The Add/Remove Programs tool in Windows 2000 uses Trident to render the list of installed programs, and in Windows XP it is also used for the User Accounts Control Panel, which is an HTML Application.
Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

jeg bruker firefox og den kjøre direkte på Windows som er operativsystemet jeg bruker.ergo er det et program

( ihvertfall Windows versjonen)

 

Det som er lit problematisk er når samme applikasjonen havner midt mellom slik definisjoner.

i det øyeblikket firefox må kjøre i et ekstra system som igjen kjører i operativsystemet vil jeg ikke kalle det for et ekte program.

 

Her må man skille mellom et program og et ekte program.

 

Det blir som en bil er ingen komplett bil før hjulene er på plass

Lenke til kommentar

Selv om vi tar den skjeløyde tolkningen at et "ekte" program er et som blir compilet til maskinkode (som er langt, laangt fra det du sa), så har du fremdeles ekskludert alle C#, Ruby, Python og Java programmer... Blant annet.

 

 

Et par eksempler:

  • Paint.NET - C# - Et program, eller ikke?
  • Dropbox klient - Python - Et program, eller ikke?
  • Visual Studio 2010 - C# (mostly) - Program, eller ikke?
  • Miro - Python - Program, eller ikke?

Og, vil Wt baserte websider da regnes som "ekte" programmer?

Lenke til kommentar

jeg bruker firefox og den kjøre direkte på Windows som er operativsystemet jeg bruker.ergo er det et program( ihvertfall Windows versjonen)Det som er lit problematisk er når samme applikasjonen havner midt mellom slik definisjoner.i det øyeblikket firefox må kjøre i et ekstra system som igjen kjører i operativsystemet vil jeg ikke kalle det for et ekte program.Her må man skille mellom et program og et ekte program.Det blir som en bil er ingen komplett bil før hjulene er på plass

 

En ganske plundrete definisjon. Kan ikke operativsystemet i seg selv kalles et slikt system som invaliderer programmene du kjører som "ekte" programmer?

Lenke til kommentar

For å si det enkelt så definere jeg et ekte program som et program som kjører direkte i operativsystemet.

alt annet er ikke ekte programmer , kun en en applikasjon.

Hvordan programmet er kompilert har ikke noe å si

 

ergo så kan godt et program laget i C# være et ekte program.

 

Terrasque : jeg kjenner for lite til de programmene du nevner til å kunne konkludere noe her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Nå lar jeg ekte eller ikke ekte programmer være det de er.

jeg er mere interessert i hvilken nytte man har av PHP.

 

Det irriterer meg en smule at man må bruke Internett ( eller antagelig også inntranett ) for at det skal fungere .

hvile det ikke ha fungert vell så bra med andre ( og antatt bedre ) prog.språk ?

 

 

selv er jeg interessert i får til et arkiv/database over tegneseriesamlingen jeg har

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...