Gå til innhold

Stasjonær PC til 1080p mediaspilling, surfing og lett jobbing rundt 6000-7000


Anbefalte innlegg

Jeg skal hjelpe en venn med å sette sammen en stasjonær PC. PCen skal brukes som mediaspiller og enkelt takle spilling av encodet 1080p, men vil også brukes til daglig surfing og lett jobbing. PCen skal ikke brukes til spilling, men det er ønskelig at løsningen skal være lett og billig å oppgradere ytelsen på senere. HTPC-kabinett er ikke aktuelt. I tillegg er det ønskelig at komponentene er såpass vanlige at Netshop har alle, fordi han vil at Netshop skal bygges PCen for han. Han vil helst ikke bruke mer enn 6000, men er villig til det hvis det vil spare han penger senere under oppgradering eller gir han merkbart bedre ytelse ved vanlig bruk.

 

Her er tingene vi har kommet frem til

  • PCen være stille
  • Komponentene bør gi mye for pengene
  • Kabinettet må ha plass til minst 3 HDD og 1 SSD (MIDI og ATX)
  • Greit kabinett å bygge eller bytte deler i (ikke Micro ATX)
  • Skjermkort tar seg av videoavspilling
  • PCen starter raskt og har god ytelse for vanlig bruk
  • Mulighet til optisk lyd ut
  • Mulighet til å sende lyd med HDMI

En SSD kommer bare til å bli brukt til operativsystem og trenger ikke være større enn 60GB. I tillegg trenger han i første omgang en HDD på minst 2TB. Er det noen grunn til å ikke velge 3TB HDD fremfor 2TB?

 

Disse komponentene behøves ikke

  • Tastatur
  • Mus
  • Skjerm
  • Optisk enhet
  • Operativsystem

Jeg har tittet litt på forslaget fra hw.no.

http://www.hardware....ermannsen/78528

 

Angående denne lurer jeg på

  • Vil denne kombinasjonen være stille?
  • Er dette skjermkortet bra nok og kan det sende lyd i HDMI?
  • Eventuelle endringer dere foreslår å gjøre på setupet?

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg lurer på noen få ting angående dette setupet.

 

1. Er det ikke lurt å ha separat skjermkort hvis man skal oppgradere senere? Så slipper man å evt. oppgradere flere deler hvis man vil ha bedre ytelse?

2. Kan ikke 380W strømforsyning være problematisk ved oppgradering?

 

Dette kommer til å være hans eneste PC, så det er viktig at PCen har gode oppgraderingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen kan du med fordel velge større for å ta høyde for oppgraderinger, f.eks Antec sin 620w som dustin selger, evnt Corsair tx 650. Men nesten alle dagens cpuer har innebygd skjermkort(disse olestokk har funnet fram har de beste) dvs han kompisen din klarer seg veldig bra med denne. Det er helt uproblematisk og sette i større eget skjermkort senere.

 

Kabinettet over her er også meget bra, med gode løsninger og støydemping.

Endret av Rusher
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det høres bra ut. Takk for svar. Jeg tror kanskje han med fordel kan ha HX-modellen av Corsair. Jeg tror han vil sette inn flere harddisker etterhvert og det er vel ganske praktisk når man skal oppgradere. Da tror jeg jeg har funnet svaret mitt.

 

Tusen takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar

380W er egentlig nok til å dra en High end PC med 6 kjerners prosessor på 4GHz og den kraftigste GPUen som finnes. Men hvis overklokking skal inn i bildet er det litt lite for det high end systemet. Såklart, det er bare å ta en annen. Denne er god: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Str%C3%B8mforsyninger/ATX/500W-699W/Seasonic-M12-II-520-BRONZE-520W-46456-p0000162856.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok ingen overklokking inne i bildet. Mine kunnskaper innen hardware er utdaterte skjønner du. Må bare være veldig nøye iom at jeg påtar meg ansvaret for innkjøp til en annen person. Jeg setter veldig pris på listen du ga meg Olestokk, tusen takk!

 

Forresten, er det standard for alle 2.5" SSD harddisker å komme med adapter slik at den passer til 3,5"?

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Riktig srbz. Jeg fant det til syvende og sist på Intel sin side. Har fått det tidligere av Intel også. Det er ikke nødt til å være Netshop, men til fordel så bor vi like ved en Netshop hentebu og har gode erfaringer med å spørre dem om hjelp. Hadde du en spesiell løsning i tankene?

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, men det er greit å kjenne de faktiske begrensningene. Komplett tilbyr jo også ferdigbygg, se f.eks. denne. Kan tweakes omtrent likt Olestokk sitt forslag, dog er det visst ikke mulig å fjerne mus, wlan og optisk drev :huh:

 

Blir litt oppgitt over at Komplett bare har 1333MHz brikker til den der... skulle vært minst 1600MHz, helst 1866MHz egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...